D
Bönhas Bönhas skrev:
Du har ju telefonnr. Ring och fråga om du vill veta.
Någon annan vet knappast orsaken. Varför tycker det är viktigt veta vem som står för tel ab? Räcker det inte att komma till rätt person om man ringer?
Näe, vill inte lägga mig i mer än jag gjort. Ett tel ab borde väl gå till någon som har någon sorts koppling till företaget, eller? Men å andra sidan kan det ju vara någon som påtar sig jobbet att svara i telefon när någon ringer... till företaget...

Redigerat:
D dala_leon skrev:
Ett tel ab borde väl gå till någon som har någon sorts koppling till företaget, eller? Men å andra sidan kan det ju vara någon som påtar sig jobbet att svara i telefon när någon ringer... till företaget...
Det finns nog många olika sätt det kan vara på. Som anställd kan man kanske bara vilja ha en telefon och går med på att svara i sin privata. Eller så har man kvar en telefon (privat el enskild firma) vars nr tidigare kunder vet om och då vill man behålla den kontakten.
Det finns stora företag som anlitar utomstående att svara i telefon för dem, Sk call center som har egna telefoner.

Men det viktiga är att man kommer till rätt person när man ringer företaget. Inte vem som betalar telefonen de svarar i.

Självklart håller jag med om att det naturliga är att det är företaget som äger telefonnumret, så man får rätt info av nummerupplysning.

Ett riktigt bra sätt att få koll på om et företag är seriös är att kontakta tidigare kunder. Man kan be om 3-5 referenskunder man får kontakta. Det kan ofta ge viktig information om man är tveksam.

Unikt namn
Bönhas Bönhas skrev:
Ett riktigt bra sätt att få koll på om et företag är seriös är att kontakta tidigare kunder. Man kan be om 3-5 referenskunder man får kontakta. Det kan ofta ge viktig information om man är tveksam.
Men om firman är väldigt oseriös så kan den ha falsla referenser.

• Gilla
Masonite
  • Laddar…
Mats-S
Bönhas Bönhas skrev:
Eller så har man kvar en telefon (privat el enskild firma) vars nr tidigare kunder vet om och då vill man behålla den kontakten.
Jag hade ett AB (egenföretagare) som IT-konsult, körde med privata telefon av praktiska skäl, tog sedan kostnaden på utlägg varje månad. Fungerade utmärkt, fick aldrig några klagomål på det.

Tog i princip alla kostnader (datorer mm) på mitt privata konto, lärde mig den hårda vägen när jag startade upp firman att när man handlar som företagare på sitt AB har man noll konsumentskydd, handlar man som privatperson är det inga problem med byten, reklamationer mm.

Jag är egenföretagare och jag ser inte någon anledning till företagstelefon, det brukar kosta mer, och om det är registrerat på ett företag brukar portarna ha öppnats för alla möjliga och omöjliga säljare. Det är också av min erfarenhet betydligt svårare att flytta ett företagsabonnemang än ett privat.

Ska man hårddra det blir det också lite klumpig om du har en telefon på företaget och det är allt, vad använder du privat? ska det förmånsbeskattas?

• Gilla
Mats-S
  • Laddar…
P
Unikt namn Unikt namn skrev:
Men om firman är väldigt oseriös så kan den ha falsla referenser.
Jajamän. Finns en hel marknad som säljer bra referenser.... tragiskt.
Mun-mun referens är säkraste kortet att gå från någon I ens närhet

C
K KenNo skrev:
Jag är egenföretagare och jag ser inte någon anledning till företagstelefon
Det beror väl på vilken typ av verksamhet man bedriver? Är verksamheten utåtriktad och man skyltar med telefonnumret som bolagets primära kontaktuppgifter håller jag med övriga om att det inte ger ett riktigt seriöst intryck om numret inte är kopplat till bolaget.

Förväntas man vara nåbar på telefon även utanför arbetstid, vilket vanligen är fallet för en företagsledare, och har fastprisabonnemang förmånsbeskattas dessutom inte privat användning. Vilket i min värld också talar för att använda tjänstetelefonen privat istället för vice versa.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.