sitter nu med tomma uttag, en rulle lexcomehome och en smula ångest!! vad ska jag välja vad är best? har dragit dubbla 20 rör till dosor på hela nedervåningen till en central så jag är inte låst än. vilket system skulle ni ha valt och varför? jag vill ha ett flexibelt system, jag har fiber 100mb in i huset fast tyärr så sitter boxen inte på samma ställe som centralen blir.

Jag antar att du pratar om du skall välja Lexcom, ELKO eller Mertens Homenet. Det är liknande system så det är en smaksak vad du väljer. Se http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=23977/16#16

Ovan system används för att kunna köra data, tele samt analog-tv i samma kablar. Eftersom du har 100Mb/s fiber till ditt hus kan du välja bort att köra analog-tv och använda IP-tv istället. Då kan du hoppa över dessa system och installera ett vanligt nätverk istället. D.v.s använda billigare kabel (nu hade du en rulle kabel dock) samt billigare nätverksuttag. Kolla in Mats nätverksskola överst i forumet om du vill installera det hela själv. Tele kan du givetvis köra över nätverkskablarna också.

Sammanfattning: Om du kan hoppa över analog-tv så dra vanligt nätverk istället och använd pengarna till något bättre.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.