ylven ylven skrev:
Jag har verkligen häpnat inför gamla flygfoton. Ofta halva tomten uppodlad, ända in på 60-talet.
Tänk att då använde man tomten till något vettigt. Idag är det oftast en gräsmatta som man har noll nytta av, enbart jobb då den ska klippas. Är det ens vacker? Alltså en grön kortklippt yta?

• Gilla
Jiji och 5 till
  • Laddar…
ylven ylven skrev:
Jag har verkligen häpnat inför gamla flygfoton. Ofta halva tomten uppodlad, ända in på 60-talet.
Och fanns det någon form av gräsmatteliknande hade man fruktträden där. Där den kriminella handling man som barn utförde var att palla frukt, mest för spänningen.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
ylven ylven skrev:
Rotfrukterna har jag i de svalaste hörnet av mitt souterrain-garage där jag har byggt in ett litet rum som matkällare. Det fungerar bra. Potatis har jag i plasttunnor (egentligen soptunnor, men aldrig använda tidigare) där de både håller lagom fukt och är säkra för skadedjur. Andra rotfrukter i hinkar.

Från växthuset blir tomater och chili mest chilisås. Går till det mesta ;-)
Om potatisen: vilken fukthalt och temperatur fungerar? Har läst om att för fuktigt inte fungerar. Men inte sett någon konkret uppgift om det. (Har en stor matkällare som håller ner till +4 på vintern upp till +11 som varmast på sommaren, men oftast har 85% fuktighet.)

TRJBerg TRJBerg skrev:
Om potatisen: vilken fukthalt och temperatur fungerar? Har läst om att för fuktigt inte fungerar. Men inte sett någon konkret uppgift om det. (Har en stor matkällare som håller ner till +4 på vintern upp till +11 som varmast på sommaren, men oftast har 85% fuktighet.)
Det är ju relativt enkelt att testa ifall ens källare duger. Köp potatis i höst och placera på olika ställen i källaren som du kan tänka dig skulle duga. Nästa år vet du ifall det funkar. Tror knappast att det är så jättepetigt. Tänk på att förr var det inga som mätte temperatur/luftfuktighet i källaren, man lärde sig var det funkade.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Jag har inte mätt, men i tunnan är det hög luftfuktighet, det fungerar bra. Prova är mitt tips.

L lbgu skrev:
Tänk att då använde man tomten till något vettigt. Idag är det oftast en gräsmatta som man har noll nytta av, enbart jobb då den ska klippas. Är det ens vacker? Alltså en grön kortklippt yta?
I huset jag växte upp i hade vi 11 fruktträd samt 6 bärbuskar. Inget annat fick plats.

Sommarstuga i Halland inköptes. Alla 1100 m2 odlades upp. Potatis men framförallt jordgubbar i sådana mängder att morsan hotade med: -"gör du inte som jag säger, får du mera jordgubbar!" Överskottet såldes till sommargäster.

Den generationen hade varit med om minst ett krig och hade därför mer förstånd än de som nu har tusentals m2 med gräsmatta.

En ordentlig solstorm och massvälten är ett faktum. Kan ju vara något att tänka på för de som ojar sig över klöver i sin gräsöken.

Redigerat:
  • Gilla
ylven och 3 till
  • Laddar…
TRJBerg
L lbgu skrev:
Det är ju relativt enkelt att testa ifall ens källare duger. Köp potatis i höst och placera på olika ställen i källaren som du kan tänka dig skulle duga. Nästa år vet du ifall det funkar. Tror knappast att det är så jättepetigt. Tänk på att förr var det inga som mätte temperatur/luftfuktighet i källaren, man lärde sig var det funkade.
Det är ingen väsentlig skillnad i källaren mellan olika ställen. Har genom åren testat i kylskåp i olika temperaturer och detsamma vad gäller skafferier. Alla misslyckades. (Alltid med lufttillförsel till potatisen, dvs inga täta behållare.)
Känns inte motiverat att ta upp ett år för test när det finns goda skäl att det inte skulle fungera när det redan finns folk med fungerande erfarenheter.

TRJBerg TRJBerg skrev:
Det är ingen väsentlig skillnad i källaren mellan olika ställen. Har genom åren testat i kylskåp i olika temperaturer och detsamma vad gäller skafferier. Alla misslyckades. (Alltid med lufttillförsel till potatisen, dvs inga täta behållare.)
Känns inte motiverat att ta upp ett år för test när det finns goda skäl att det inte skulle fungera när det redan finns folk med fungerande erfarenheter.
Ett grundkrav är nog ändå att det är lite av en gammaldags källare. Alltså ingen uppvärmning och lite fuktigt och rått. Har man renoverat källaren till bostadsstandard så kan man kanske lika gärna ha potatisen i vardagsrummet. Den lär ruttna lika bra på båda ställena.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Vi får inte så mycket potatis att vi kan lagra för hela året, men vi köper på skördemarknad.

Vi lagrar dem i svalförråden i vår källare, men det är inte rätt förhållande då de groddar sig efter ett tag ändå.
Sättpotatisen till nästa år lägger vi i äggkartonger i en kyl, de groddar sig senare än de i svalförrådet, men oftast är groddarna lite väl långa tills det är dags att sätta dem.

• Gilla
ylven
  • Laddar…
TRJBerg
L lbgu skrev:
Ett grundkrav är nog ändå att det är lite av en gammaldags källare. Alltså ingen uppvärmning och lite fuktigt och rått. Har man renoverat källaren till bostadsstandard så kan man kanske lika gärna ha potatisen i vardagsrummet. Den lär ruttna lika bra på båda ställena.
I just mitt fall har jag ju kallt, typ 4-11 grader och 85% luftfuktighet.

• Gilla
ylven
  • Laddar…
Odlaren jag handlar av förvarar i luftiga "behållare", mörkt och minns jag rätt sa de 4-6 grader.
Men det är stora lagerhallar.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Vi har ingen matkällare men ett förråd där vi brukar hålla runt 10-15 grader vintertid och där förvarade vi ett år potatis i plastlådor (typ smartstore) genom att varva potatisen med halm och det funkade förvånansvärt bra, tror det sista tog slut strax efter nyår. Det blev en hel del fukt på plasten och den potatis som råkade hamna för nära ruttnade snabbt men all annan potatis som låg i rikligt med halm höll sig fin. Då vi inte hade plats för mer än ett fåtal 60 literslådor så försvann tyvärr för mycket utrymme av att inte kunna fylla ända ut mot kanten så det var knappt lönt men om vi lyckas få in en större låda/tunna innan vi har möjlighet att bygga matkällare så kommer vi definitivt att lagra så igen

• Gilla
ylven och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.