C cpalm skrev:
Exakt, jag brukar odla hö, men tyvärr går det inte att sälja. Häromkring iallafall.
Men man kan säkert slå in det i små paket och sälja dyrt i Stockholm som ekologiskt lanthö.
…och i kaningrupperna jag är med i är det ständiga efterlysningar efter var man kan köpa hö, gärna direkt från odlaren… men kan tänka mig att det kräver rätt mycket tid att hitta köpare osv.

C
M morr skrev:
…och i kaningrupperna jag är med i är det ständiga efterlysningar efter var man kan köpa hö, gärna direkt från odlaren… men kan tänka mig att det kräver rätt mycket tid att hitta köpare osv.
Jag kan tänka mig det, det är nog inte så dumt som det låter när man ser priserna på vanligt ängshö i småbalar på webben. Lättodlat iallafall...

Det varierar kanske över landet, men här i min del av Småland är det brist på hö (torkat gräs), eftersom de flesta bönder som odlar vall tar ensilage (färskt, konserverat gräs) till sina djur.

Vad gäller kaniner äter de så lite att det blir orimligt mycket roddande med alla dessa köpare som var och en köper några kilo åt gången. Då är det enklare att sälja 5 ton hö till någon som har får istället.

Tips till kaninägare: med hjälp av en lie, en räfsa och er lokala variant av hässja kan ni skörda eget hö till era små vänner! Är inte den egna tomten stor eller gräsbevuxen nog kanske kommunen har någon grönyta som kan arrenderas för en billig peng av ett gäng kaninägare? Eller finns naturreservat med slåtterängar där kravet är att gräset ska slås på sensommaren och forslas bort från ängen = äkta ängshö (till skillnad från det som säljs på annons).

Snittblommor.
Intresset för lokalt odlade snittblommor har blivit stort i Sverige. Det kräver dock en ganska stor arbetsinsats.

Om det finns lokala restauranger kan grönsaker vara aktuellt men det kräver ett samarbete med restaurangerna.

Rabarber. Går att förädla (fick för mig att du ville förädla det du odlade också) till en rad olika produkter och kräver inte så stor arbetsinsats vid odling.

Har du läst "Den asiatiska köksträdgården" av Sutip Austad och "Konsten att flytta till landet" av Anders Möller? Om inte så är det ett tips.

Jiji Jiji skrev:
Snittblommor.
Intresset för lokalt odlade snittblommor har blivit stort i Sverige. Det kräver dock en ganska stor arbetsinsats.

Om det finns lokala restauranger kan grönsaker vara aktuellt men det kräver ett samarbete med restaurangerna.

Rabarber. Går att förädla (fick för mig att du ville förädla det du odlade också) till en rad olika produkter och kräver inte så stor arbetsinsats vid odling.

Har du läst "Den asiatiska köksträdgården" av Sutip Austad och "Konsten att flytta till landet" av Anders Möller? Om inte så är det ett tips.
Två hektar rabarber, det blir en herrejösses massa saft av det. :D

• Gilla
  • Haha
MathiasS och 1 till
  • Laddar…
P PatrikJo skrev:
Nja saft är kanske inte den mest eftertraktade produkten men visst kan det finnas intresse även för saft.

S
P PatrikJo skrev:
Jag skördade 40 kg vid ett tillfälle från två plantor.

Fick 5 kr/kg av ett litet musteri.

P PatrikJo skrev:
men varm r-paj med glass ovanpå, det är riktigt fint. Då är 2 ha ok.

• Gilla
Dublin och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Rabarber är extremt lättskött enligt min erfarenhet. Har en plätt på 2x2 m som är orörd sedan minst 40 år, inte skött av mig alls förrän senaste 2 åren och den ger ändå enorma mängder rabarber som jag gör absolut delikat rabarbermarmelad av. Går att sälja och är supergott till ost/mackor mm. Gjorde naturell fransk i år (med smör i), men även med kardemumma, vanilj och ingefära. Väldigt lättillverkad, går på 30-40 min max för en omgång. 1 del rabarber till 0,75 delar socker. Behövs inget annat. Låter rabarbern dra i socker över natten, och kokar sedan ner saften först. Är min absoluta favoritmarmelad och då är jag ändå en förvuxen Paddington som älskar all marmelad.

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag misstänker att en hel del av dem som läser och ett fåtal som skriver i tråden inte vet hur mycket 2 ha (utläses 'hektar') är.
Vi snackar 20 000 kvadratmeter.
Dags för en påminnelse om det här inlägget? Det är skillnad på att odla 2-4 kvadratmeter och 20000 kvadratmeter. Jag tror det är lite svårt att få avsättning för hundra ton rabarber, oavsett hur bra paj man bakar.

• Gilla
  • Haha
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Man måste ju inte odla samma gröda över hela ytan. Ska man börja som amatör är nog det bästa att använda max 3000 - 4000 m2 och dela upp i olika delar för att lära sig grödornas egenskaper i odling.

Resten hade jag lånat ut till någon annan, för odling eller bete.

S
P PatrikJo skrev:
Dags för en påminnelse om det här inlägget? Det är skillnad på att odla 2-4 kvadratmeter och 20000 kvadratmeter. Jag tror det är lite svårt att få avsättning för hundra ton rabarber, oavsett hur bra paj man bakar.

Nä precis. Bättre med växelföljd så det blir blir bara en halv hektar rabarber. 25 ton rabarber räcker långt. :rofl:

Potatis brukar vara en bra förstagröda (för marken) eftersom det blir lucker jord.

Om du ska bli månskensodlare så se till att avsätta tid och ha inte annan tidskrävande hobby.

• Gilla
PatrikJo
  • Laddar…
P PatrikJo skrev:
Nej inte om man vill förädla rabarbern, då är 2 ha inte mycket.

edit: i en storskalig odling ska man inte räkna med att kunna få lika stor avkastning per planta som man kan få i trädgården.Dessutom bör olika sorter odlas. Det behövs ingen växtföljd för perenner, rabarbern är en perenn.

Sedan är ju frågan hur man säljer dessa produkter. Kan ske genom olika marknader men också lokala butiker. Ica brukar på många ställen ta in lokalt producerade produkter. Även sådana producenter som inte kan garantera leverans hela året.

Paj är inte en lämplig produkter. Saft, möjligen men förmodligen inte eftersom de flesta som köper saft gör det till sina barn och då inte kommer att välja lokalt producerade rabarbersaft eftersom den kommer att vara dyrare än fabriksgjord rabarbersaft.
Det krävs produkter för vuxna som är beredda att betala för att få en produkt inte alla kan köpa.
@MultiMan s rabarbermarmelad är mer rätt. Olika former av vuxendricka fungerar, inläggningar av olika slag etc. Glögg och andra säsongsbetonade produkter etc.

Redigerat:
Jag kan absolut ingenting om att odla. Så om detta är ett dumt förslag så bara slå ner på mig.
Jag tänkte energiskog direkt. Jag vet dock inget om det förutom att det ska vara relativt enkelt och resurssnålt att odla.

sen om det går att få någon lönsamhet på din yta vet jag ej.

C
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Vad gäller kaniner äter de så lite att det blir orimligt mycket roddande med alla dessa köpare som var och en köper några kilo åt gången. Då är det enklare att sälja 5 ton hö till någon som har får istället.
För 30-90 kr/kg som det verkar kosta i djuraffären så kanske det är värt det roddandet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.