Gruvanna
Har en åkerplätt som jag tänkte odla på. Kan inget om det men vore kul att försöka :)
Frågan är vad man ska odla? Något som är lättskött och som man kan sälja. vete, potatis är det för litet till.
Vad föreslår ni tro?
 
Gräs
 
  • Haha
  • Gilla
Nick 72 och 3 till
  • Laddar…
Gruvanna Gruvanna skrev:
Har en åkerplätt som jag tänkte odla på. Kan inget om det men vore kul att försöka :)
Frågan är vad man ska odla? Något som är lättskött och som man kan sälja. vete, potatis är det för litet till.
Vad föreslår ni tro?
Lite sent för i år, men hade jag en hektar eller två skulle jag odlat solrosor.
(Av en tragisk anledning får vi ju också extremt ont om solrosfrön de närmaste åren.)
 
  • Gilla
MarcusGus och 1 till
  • Laddar…
Vad har du för kunskaper? Vilka redskap, verktyg och maskiner har du tillgång till? Har du några djur som behöver utfodras med det du odlar? Vad tänker du använda för gödsel? Var i landet, odlingszon?
Och förstås, finns det i närheten några kapitalstarka hipsters med en kraftigt romantiserad bild av landsbygden, som kan tänka sig att betala multum för "täckodlade morötter" eller liknande?
 
  • Gilla
Bästerortarn och 6 till
  • Laddar…
TRJBerg
Varför skulle det vara för lite för potatis?

Annars skulle jag tänka mig att hägna in det och hyra ut det till hästägare. Fast det kanske är för lite pengar i det?
 
Jordgubbar för självplock?
 
  • Gilla
yalazy och 2 till
  • Laddar…
Odla något du kan ha nytta av själv inkl närmast sörjande.

Hålla på och försöka sälja grödor blir lätt ett projekt i sig tror jag.

Potatis känna rätt vettigt. Eller råg? Men beror ju på vad man har att skörda med också.
 
Finns det sommargäster i trakten? Pröva att odla potatis och sälj som 'handplockad färskpotatis '.
 
Potatis kräver egentligen att du har tillgång till sättare och upptagare. Sen behöver du i regel lagra det, för dom som har lagringsmöjligheter vill nog inte ha in din potatis i sin verksamhet (går inte att garantera sjukdomar, kvalitet etc).

Spannmål är väl heller inte något. En sak att odla, men sen skall du skörda och leverera in det. Har du vagnar för det?


Hade själv förmodligen arrenderat ut alltihop. 2ha är absolut för litet för att ha en egen maskinpark för det.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
2 hektar för lite för potatis?
Uppåt 70 ton potatis kan det bli...

Hittade dessa uppgifter
"Hektarskörden av matpotatis inklusive färskpotatis beräknas för år 2019 till 33 050 kilo per hektar, vilket är 4 970 kilo per hektar (18 %) mer än föregående års slutliga skattade hektarskörd och 8 % mer än genomsnittet för de fem när- mast föregående åren.6 dec. 2019".

Låter dock som att TS inte har något annat än tankar och idéer.
Kommer inte att bli någon odling av grödor att sälja är min Killgissning...
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
raveper raveper skrev:
Gräs
Exakt, jag brukar odla hö, men tyvärr går det inte att sälja. Häromkring iallafall.
Men man kan säkert slå in det i små paket och sälja dyrt i Stockholm som ekologiskt lanthö.
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
2 hektar för lite för potatis?
Uppåt 70 ton potatis kan det bli...

Hittade dessa uppgifter
"Hektarskörden av matpotatis inklusive färskpotatis beräknas för år 2019 till 33 050 kilo per hektar, vilket är 4 970 kilo per hektar (18 %) mer än föregående års slutliga skattade hektarskörd och 8 % mer än genomsnittet för de fem när- mast föregående åren.6 dec. 2019".

Låter dock som att TS inte har något annat än tankar och idéer.
Kommer inte att bli någon odling av grödor att sälja är min Killgissning...
Det är för lite för att motivera maskinpark, inklusive sorteringsanläggning och lager (som skall vara tempererat och kontrollerad luftfuktighet). Du vill inte odla potatis på samma areal år efter år med risk för sjukdomar och nematoder. Alltså behöver du mer än de två hektaren, alternativt nöja dig med att odla 0,3ha potatis för att få till växelbruket.
 
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
C
tensiden tensiden skrev:
Det är för lite för att motivera maskinpark
Går så klart att odla potatis på traditionellt manuellt vis. Om det är värt arbetsinsatsen är en annan sak, men det gäller ju alla grödor, potatis hör nog ändå till de som kräver minst arbete.
 
C cpalm skrev:
Går så klart att odla potatis på traditionellt manuellt vis. Om det är värt arbetsinsatsen är en annan sak, men det gäller ju alla grödor, potatis hör nog ändå till de som kräver minst arbete.
Vi odlar ca 400m2 potatis för husbehov varje år (räcker till ett par hushåll). Det dubbla hade kanske gått att ta för hand, men inte mer. Iaf inte om man har ett heltidsjobb och annat att göra på fritiden.

Marken skall beredas, så då är det plog och harv. Sen skall du ha ner potatisen (vi har sättare). Sen skall du kupa den (vi kör maskinellt). Sen skall du gärna rensa lite ogräs. Sen skall du gärna vattna, exempelvis har det varit extremt torrt i år. Sen skall du slå blasten. Sen skall du ha upp all potatis.

Det är inte bara att gå ut med en liten hink och plocka med en hacka. Blir det de mängder som det talas om i tråden är det traktor som gäller. Även då är det tungt. Våra 400m2 tar ett par timmar att få upp och lagra in och då är vi ändå en 4-5 vuxna och en traktor som gör det.
 
  • Gilla
Hensås och 1 till
  • Laddar…
C
tensiden tensiden skrev:
Det dubbla hade kanske gått att ta för hand, men inte mer. Iaf inte om man har ett heltidsjobb och annat att göra på fritiden.
Går och går, det är så klart helt relaterat till arbetsinsatsen. Men visst, håller med om att 2 ha är extremt mäktigt för en månskensbonde om man skall göra jobbet manuellt, oavsett vad man odlar. Skulle inte ens tänka tanken att slå 2 ha hö manuellt, och enklare än så blir det nog inte. Men TS får väl odla upp en så stor yta man orkar med med den tid och de medel man har till hands.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.