Lite sent för i år, men hade jag en hektar eller två skulle jag odlat solrosor.Gruvanna skrev:
(Av en tragisk anledning får vi ju också extremt ont om solrosfrön de närmaste åren.)
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 642 inlägg
Vad har du för kunskaper? Vilka redskap, verktyg och maskiner har du tillgång till? Har du några djur som behöver utfodras med det du odlar? Vad tänker du använda för gödsel? Var i landet, odlingszon?
Och förstås, finns det i närheten några kapitalstarka hipsters med en kraftigt romantiserad bild av landsbygden, som kan tänka sig att betala multum för "täckodlade morötter" eller liknande?
Och förstås, finns det i närheten några kapitalstarka hipsters med en kraftigt romantiserad bild av landsbygden, som kan tänka sig att betala multum för "täckodlade morötter" eller liknande?
Odla något du kan ha nytta av själv inkl närmast sörjande.
Hålla på och försöka sälja grödor blir lätt ett projekt i sig tror jag.
Potatis känna rätt vettigt. Eller råg? Men beror ju på vad man har att skörda med också.
Hålla på och försöka sälja grödor blir lätt ett projekt i sig tror jag.
Potatis känna rätt vettigt. Eller råg? Men beror ju på vad man har att skörda med också.
Potatis kräver egentligen att du har tillgång till sättare och upptagare. Sen behöver du i regel lagra det, för dom som har lagringsmöjligheter vill nog inte ha in din potatis i sin verksamhet (går inte att garantera sjukdomar, kvalitet etc).
Spannmål är väl heller inte något. En sak att odla, men sen skall du skörda och leverera in det. Har du vagnar för det?
Hade själv förmodligen arrenderat ut alltihop. 2ha är absolut för litet för att ha en egen maskinpark för det.
Spannmål är väl heller inte något. En sak att odla, men sen skall du skörda och leverera in det. Har du vagnar för det?
Hade själv förmodligen arrenderat ut alltihop. 2ha är absolut för litet för att ha en egen maskinpark för det.
2 hektar för lite för potatis?
Uppåt 70 ton potatis kan det bli...
Hittade dessa uppgifter
"Hektarskörden av matpotatis inklusive färskpotatis beräknas för år 2019 till 33 050 kilo per hektar, vilket är 4 970 kilo per hektar (18 %) mer än föregående års slutliga skattade hektarskörd och 8 % mer än genomsnittet för de fem när- mast föregående åren.6 dec. 2019".
Låter dock som att TS inte har något annat än tankar och idéer.
Kommer inte att bli någon odling av grödor att sälja är min Killgissning...
Uppåt 70 ton potatis kan det bli...
Hittade dessa uppgifter
"Hektarskörden av matpotatis inklusive färskpotatis beräknas för år 2019 till 33 050 kilo per hektar, vilket är 4 970 kilo per hektar (18 %) mer än föregående års slutliga skattade hektarskörd och 8 % mer än genomsnittet för de fem när- mast föregående åren.6 dec. 2019".
Låter dock som att TS inte har något annat än tankar och idéer.
Kommer inte att bli någon odling av grödor att sälja är min Killgissning...
Det är för lite för att motivera maskinpark, inklusive sorteringsanläggning och lager (som skall vara tempererat och kontrollerad luftfuktighet). Du vill inte odla potatis på samma areal år efter år med risk för sjukdomar och nematoder. Alltså behöver du mer än de två hektaren, alternativt nöja dig med att odla 0,3ha potatis för att få till växelbruket.lunnabo skrev:
2 hektar för lite för potatis?
Uppåt 70 ton potatis kan det bli...
Hittade dessa uppgifter
"Hektarskörden av matpotatis inklusive färskpotatis beräknas för år 2019 till 33 050 kilo per hektar, vilket är 4 970 kilo per hektar (18 %) mer än föregående års slutliga skattade hektarskörd och 8 % mer än genomsnittet för de fem när- mast föregående åren.6 dec. 2019".
Låter dock som att TS inte har något annat än tankar och idéer.
Kommer inte att bli någon odling av grödor att sälja är min Killgissning...
Vi odlar ca 400m2 potatis för husbehov varje år (räcker till ett par hushåll). Det dubbla hade kanske gått att ta för hand, men inte mer. Iaf inte om man har ett heltidsjobb och annat att göra på fritiden.C cpalm skrev:
Marken skall beredas, så då är det plog och harv. Sen skall du ha ner potatisen (vi har sättare). Sen skall du kupa den (vi kör maskinellt). Sen skall du gärna rensa lite ogräs. Sen skall du gärna vattna, exempelvis har det varit extremt torrt i år. Sen skall du slå blasten. Sen skall du ha upp all potatis.
Det är inte bara att gå ut med en liten hink och plocka med en hacka. Blir det de mängder som det talas om i tråden är det traktor som gäller. Även då är det tungt. Våra 400m2 tar ett par timmar att få upp och lagra in och då är vi ändå en 4-5 vuxna och en traktor som gör det.
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Går och går, det är så klart helt relaterat till arbetsinsatsen. Men visst, håller med om att 2 ha är extremt mäktigt för en månskensbonde om man skall göra jobbet manuellt, oavsett vad man odlar. Skulle inte ens tänka tanken att slå 2 ha hö manuellt, och enklare än så blir det nog inte. Men TS får väl odla upp en så stor yta man orkar med med den tid och de medel man har till hands.tensiden skrev:
