J
Hej,
Tyckte jag tänkt på allt dosclips och annat men ack så ville det inte passa i alla fall. Någon här som vet vad jag ska köpa, gärna ett e-nummer.
Det jag ska montera tror jag är från den gamla elko serien.
Öppen vägguttaginstallation med röd baksida och metallram där framsidan av uttaget hålls vid sidan av en hand.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad är det som inte passar?

J
Bart Bart skrev:
Vad är det som inte passar?
Brunnarna är för stora för den gamla plåtdosan. Skulle helst slippa bända loss den.

Det är inte ett uttag avsett för någon förhöjningsram, sockeldosa eller liknande? Det där brukar inte vara något problem?

J
Är det ett uttag för 1,5-dosa? Då får du antingen skaffa en förhöjningsram eller byta till ett uttag för enkel apparatdosa.

• Gilla
Willmanh och 2 till
  • Laddar…
J JBir skrev:
Är det ett uttag för 1,5-dosa? Då får du antingen skaffa en förhöjningsram eller byta till ett uttag för enkel apparatdosa.
Ja. Fel produkt för ändamålet helt enkelt.

• Gilla
Willmanh och 2 till
  • Laddar…
J
J Jönas skrev:
Aha, det är fel produkt :)
Löser den här mitt problem?

[länk]

Elko RS Förhöjningsram 21mm 2-vägs Fjällvit

Art. nr: 1845631
Tillverkarens artikelnummer: EKO09628
EAN: 702016096281
Hejsan!

Denna kommer dessvärre vara fel mått för att den ska passa till ditt vägguttag eftersom det är dubbelbrunn, jag tror inte du kommer undan med att byta typ av fabrikat heller (dock kanske det finns någon specialtillverkad för ditt fall) då dom inte dom kommer passa här eftersom det ser i mina ögon ut som om detta är en mindre och gammal metalldosa och inte en modern?

Det du ska köpa är en förhöjningsram för uttag typ dubbelbrunn, är det elko plus du har borde 7020160460004 passa.

Uttagen kommer att sticka ut lite grann men är du nöjd med det så funkar förhöjningsram bra, vill du tvunget ha låg profil finns det inte så mycket att göra mer än att sätta uttag med enkelbrunn. Blir ledningarna korta skarvar du med wago.

K KenNo skrev:
Det du ska köpa är en förhöjningsram för uttag typ dubbelbrunn, är det elko plus du har borde 7020160460004 passa.
Det är väl lite kontraproduktivt att köpa ett infällt lågprofiluttag för att sen sätta det med en förhöjningsram? Då är det väl enklare, billigare och snyggare att sätta ett vanligt infällt dubbeluttag där?

• Gilla
Willmanh och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är väl lite kontraproduktivt att köpa ett infällt lågprofiluttag för att sen sätta det med en förhöjningsram? Då är det väl enklare, billigare och snyggare att sätta ett vanligt infällt dubbeluttag där?
Om jag inte är helt ute och cyklar vilket också är ett alternativ.

Så ser just dosan ovanligt liten ut, om du tittar nedanför där det röda petskyddet sitter i förhållande till den delen som sitter monterad i dosan så ser det ut som om det kommer bli problem med plats.

Dessa uttag ser heller inte ut som det vanliga lågprofiluttaget men jag har inte full koll på just elko plus eftersom jag inte tycker grejerna är bra.

min gissning är att vanliga uttag inte kommer passa i denna dosa heller, har råkat ut för en liknande installation med gamla metalldosor och metallrör och det var en mardröm.

K KenNo skrev:
Om jag inte är helt ute och cyklar vilket också är ett alternativ.

Så ser just dosan ovanligt liten ut, om du tittar nedanför där det röda petskyddet sitter i förhållande till den delen som sitter monterad i dosan så ser det ut som om det kommer bli problem med plats.

Dessa uttag ser heller inte ut som det vanliga lågprofiluttaget men jag har inte full koll på just elko plus eftersom jag inte tycker grejerna är bra.

min gissning är att vanliga uttag inte kommer passa i denna dosa heller, har råkat ut för en liknande installation med gamla metalldosor och metallrör och det var en mardröm.
Det är samma insats på de vanliga uttagen, men den slutar jäms med väggen istället för en bit innanför. Så om det som sitter där nu ryms kommer ett vanligt också att rymmas.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är samma insats på de vanliga uttagen, men den slutar jäms med väggen istället för en bit innanför. Så om det som sitter där nu ryms kommer ett vanligt också att rymmas.
Inte så säker, uttaget som hålls upp på första bilden ser mer och mer ut i mina ögon som en 2vägs elko duo, minns jag rätt så brukar brunnarna från en del infällda uttag just stricka in en bit i dosan. Dosan på bilden ser definitivt ut som en gammal plåtdosa och då stämmer inte måtten eftersom dessa dosor är mindre.

Det är normalt inga större problem med moderna ELKO uttag i plåtdosor. Det finns en typ av mindre plåtdosa men den är ovanlig och mindre än den på bilden. Det som kan vara lite problem med plåtdosor är att dom kan sakna fästskruvar, men det löser man med dosclips. Det kanske är lite pilligt men det fungerar.

• Gilla
Willmanh
  • Laddar…
Mikael_L
K KenNo skrev:
minns jag rätt så brukar brunnarna från en del infällda uttag just stricka in en bit i dosan.
Nej, inga vanliga dubbeluttag har några brunnar som ska gå in i dosan, för de får helt enkelt inte plats, som TS nu har upptäckt.

Uttaget TS har köpt kräver en sk 1,5 -dosa, så att brunnarna ryms att gå in i dosan.

TS ska skrota eller lämna tillbaka sina uttag som inte passar då de kräver 1,5-dosa, och istället köpa dessa, som funkar i de dosor som sitter i väggarna.

Saknar dosorna skruvar för att fästa uttagen så rekommenderas dos-clips, men det går även (fast inte lika starkt och bra) att använda en klo-sats.
Man kan ha både hängslen och livrem och köra med bägge.

• Gilla
useless och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.