Byggahus.se

vad ska jag ha? NAS, mediaserver eller liknande

1. C
    Medlem Nivå 14
    Hej!

nu är vardagsrummet tapetserat och golvet lagt, soffan är placerad samt tv:n

nu skulle jag vilja ha någon sorts lagringsenhet, en liten låda där vid tv:n som jag kan ha musik film och bilder på. kanske även med speglade diskar....

bild och ljudkvalite är rätt viktigt för mig.

jag har idag 2 laptops, pc

iphone

ipad

apple tv3

denon receiver

några externa HD samt usb:n med film/musik/bilder på

kan någon tipsa mig vad jag ska ha? finns en uppsjö av prylar..

vore bra om man kunde styra den med ipad/iphone när man vill lyssna på musik/se film...

lagringsutrymmet vet jag inte heller hur stort jag behöver... 2-8TB kanske

2. E
    Medlem · Nivå 5
    Vad gäller NAS och om du vill koppla in med HDMI så har Qnap några modeller med denna möjlighet, annars är Synology väldigt omtyckt och även min personliga favorit. För 8TB räcker 4 diskplatser fint. Produkter från båda dessa företag kan köra diverse applikationer som mediaservrar och liknande, och kan streama till diverse enheter. Antingen med DLNA, och/eller med egna appar.

Tänk på backup också om du lagrar viktig data.

3. lars_stefan_axelsson
    Besserwisser Nivå 15
    Ja, det är en stor fråga, du får nästan hjälpa oss att minska lite på valmöjligheterna. Ett tips är att ha diskarna någon annanstans än vid TVn. Lite buller och oljud blir det alltid, och den stora fördelen med en NAS, är ju just "Networked" dvs att den kan så varsomhelst i huset där den inte stör någon. (Jag hade inte valt en NAS med ljud/bildutgång, då är det bättre att satsa på en dedicerad "TV-dator" dp istället, men jag hade som sagt valt bort en kombinerad enhet ändå.)

Vid TVn kan du sedan ha "vad som helst", ett bra enkelt tips beroende på vad du skall titta på är en Chromecast kombinerat med en Plex-server. Ett annat, som är meckigare med eventuellt mer flexibelt är någon dator (exv. en Raspberry Pi) med XBian (fd XBMC, heter idag Kodi), och köra den med TVns fjärrkontroll om din TV har CEC (det har många). Det är dock mer meckande, men kostar i samma storleksordning.

Båda dessa klarar 1080p och flerkanaligt ljud (i vissa former, det är ju lite av en djungel bara det), beroende på vad din receiver har för stöd.

4. N
    Medlem · Nivå 12
  5. C
    Medlem Nivå 14
    tack för era tips och att ni tar er tid... det är ju en djungel det här.

ja just det, den låter ju lite så man kanske ska placera den på annan plats än vid tv:n typ i källaren. bara den har nätverkskabel fungerar den?
    eller finns det NAS:ar som inte låter så mkt? med tanke på att de ska innehålla hårddiskar så är det nog omöjligt gissar jag...

säg att jag har den i källaren, hur får jag då fram bilden/ljud till tv:n, nätverkskabel till tvn och sen är det klart?

min hemmabioreceiver är en denon avx-2000 om jag inte missminner mig

6. C
    Medlem Nivå 14
  7. F
    Husägare · Nivå 10
    jag kör med en linuxserver som nas, och plex media server på den. Plex går också att köra på en del färdiga nas, så slipper du pilla med linux. Se bara till att dina mediafiler är i ett format som kan spelas direkt så fungerar det utmärkt. Om plex ska koda om filerna on-the-fly så räcker inte nasens processor, då krävs lite mer krydda. Nas ställer du i källaren och det enda som behövs är nätverkskabel och el.
    Apple tv har du ju redan, köp plex-appen till ipad/iphone för några tior så styr du allt därifrån, och nasen strömmar direkt till appletv via AirPlay. Fungerar riktigt bra.

Dlna som synologyn jobbar med, fungerar "oftast" men de gånger jag testat det så är det ofta en del pyssel innan det funkar. Plex är snyggare och fungerar bättre, och med högre WAF.

Redigerat 17 mar 2015 18:15
  8. K
    Medlem Nivå 6
    Jag kör nas och booxe box. Dock så streamar jag bara film. Och jag kommer aldrig göra mig av med boxen. Så nöjd är jag. Funkar ju fint att lyssna musik med. Med de gör jag sällan därifrån. Nasen använder jag ju till mycket mer än bara kika film ifrån. Ångrar inte det köpet för fem öre.

Det enda som är lite tråkigt är att det inte går att streama film eller tv från olika sidor till boxen. Som tv4play . Spelfilmer osv.
    Så en dator är ju det optimala. Men dock inge vidare snyggt.

Redigerat 17 mar 2015 18:21
  9. 1
    Medlem Nivå 2
    Jag kör med Samsungs smart tv i både tv-rummet och sovrummet med Plex appen på teven. Streamar allt trådlöst från routern som är kopplad med kabel till min stationära dator där allt är lagrat och det funkar hur bra som helst. Klarar 1080p utan problem =)

10. N
    Medlem · Nivå 12
    Om du inte har en smartTV så behöver du något som är mellan NAS och TV.

11. F
    Medlem · Nivå 9
    Beroende på vad du har för router så kanske du kan ansluta hårdiskar till den och köra DLNA funktion i routern?

Själv har jag ASUS router som har molnfunktionen AICloud. (Andra tillverkare har liknande funktionalitet)

https://www.youtube.com/watch?v=yuhXj1u_lJY

Har ett externt hårddisk kabinett med Raid 5 (4 st 3TB diskar ) vilket ger 9TB tillgängligt och 3TB används för redundans. Detta är anslutet direkt till routern via USB. Kommer åt dessa 9TB via web interface, mobiler, surfplattor , SMART TV och kan streama film, lyssna på musik överallt där jag kommer åt internet.

12. osiris
    Byggnadsvårdare · Nivå 11
    Kör linuxserver i källaren med plex och samsung smarttv. Har en gammal asrock htpc som jag tänkte koppla till andra TVn. En i grunden trevlig maskin men som låter för mycket. Såg en kul casemod där man sätter en stor fläkt på låga varv i lådans tak och tar bort cpu-fläkten på 3 cm med sitt irriterande vinande. Har en chromecast också men får den inte att funka stabilt.

13. lars_stefan_axelsson
    Besserwisser Nivå 15
    I stort sett ja. Det är det som är själva grejjen med "Network Attached Storage (NAS)". Så länge som din spelare i TVn också har möjlighet att ansluta sig till samma nät så skall det fungera, förutsatt förstås att din NAS delar ut filerna i något format som läsaren gillar. Det kan bli lite krångel eftersom det finns en del olika standarder och stöd (exv. DLNA, vanlig Microsoft diskmontering, NFS, Plex osv.)

Med XBMC/Kodi så fungerar det med i stort sett vilken NAS som helst, eftersom Kodi stöder i stort sett allt som finns. Med andra kombinationer så får man hålla tungan rättare i munnen. Exv. så kräver Chromecast Plex stöd (i stort sett) och då måste man ha en dator att köra Plex på.

14. lars_stefan_axelsson
    Besserwisser Nivå 15
    Ja, det finns många sätt att modda så en dator blir tyst. Grundtipset är stora fläktar på låga varvtal. Beroende på behov så går det att göra ganska mycket. Till en äldre server jag hade så byggde jag t ex en "tunnel" av styva plastark (från några aktmappar) från CPU-kylaren till lådfläkten, som jag dessutom sänkte varvtalet på. Det blev betydligt tystare. Men det finns många andra knep. Generellt så skall man undvika små snabba fläktar eftersom vi är känsligare för oväsen ju högre frekvensen blir.

15. C
    Medlem Nivå 14
    oj oj oj... jag blir bara mer förvirrad...

har iaf dragit fram en nätverkskabel från min Telia gateway eller vad det kallas, till platsen för tv:n.

både receivern och tv:n har nätverksuttag så här måste jag ju förgrena nätverkskabeln, bara plugga in min gamla router tänkte jag, och då har jag ju en extra wifipunkt och 2 lediga internetportar kvar...
    MEN det gick ju inge bra... men efter att ha läst på på nätet så fick jag iaf till routern att fungera som en switch istället och ingen wififunktion (y) så lite mixtrande lyckas man ju med iaf...

men jag känner att den tid det tar med att få till alla nätverksinställningar vill jag helst slippa.. jag värderar min tid högre nu med sambo osv, än när man var en pojkspoling :)

så jag vill alltså ha något som bara fungerar... har kollat på synologys ds215 och den verkar ju bra.
    har kollat på någon rescension på youtube och den är även väldigt tyst, så den får isåfall stå bredvid tv:n eftersom den är tillräckligt snygg..
    kan ju även va bra att ha den nära tillhands om man vill ansluta usb eller liknande tänkte jag...

men jag måste även ha en mediaspelare mellan NAS:en och tv:n alltså? det hade jag inte räknat med... det finns inga andra alternativ? tex nas med inbyggd mediaspelare eller en medisaspelare med nas funktion?

appletv3 går inte använda vad jag förstått..

denon förstärkaren gör väl inte heller något trots att den har nätverksuttag (edit det var en X1000 jag hade och inte X2000)

Redigerat 18 mar 2015 07:38