Vad ska jag göra med vår fasad?
Jag har köpt en sommarhus från ca år 1900 och behöver lite idéer och råd kring vad jag ska göra med fasaden.
Vissa delar är inte bättre skick än andra, men det är inte ruttet nånstans vad jag kan identifiera. De värsta delarna är trät är sprucket osv. Jag har för tillfället ingen kännedom av hur det ser ut under fasaden.
Så, bör jag byta hela fasaden, vissa delar, eller bara borsta/slipa sedan måla om med falurött?
Hade gärna isolerat huset lite till, men förstått att man ska vara försiktig med plasta in, eftersom gamla hus ska ha ett visst genomsläpp. Tacksam för tips!
Jag har köpt en sommarhus från ca år 1900 och behöver lite idéer och råd kring vad jag ska göra med fasaden.
Vissa delar är inte bättre skick än andra, men det är inte ruttet nånstans vad jag kan identifiera. De värsta delarna är trät är sprucket osv. Jag har för tillfället ingen kännedom av hur det ser ut under fasaden.
Så, bör jag byta hela fasaden, vissa delar, eller bara borsta/slipa sedan måla om med falurött?
Hade gärna isolerat huset lite till, men förstått att man ska vara försiktig med plasta in, eftersom gamla hus ska ha ett visst genomsläpp. Tacksam för tips!
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 885 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 885 inlägg
Liggande panel ser ut att vara slut. Den stående kan räcka med att byta lite längst ned där det är dåligt. En livslängdsförlängning skulle vara att såga bort en brädbredd längst ned och ha en till offerbräda.
Den första bilden skulle jag kapa nedersta delen av fasadbräderna och skarva på med nytt virke. Den 5 bilden med liggande timmer kanske kunde få ett lager med stående fasad brädor? Sen en strykning med falurött på allt.
Isolera kan du göra. Men tänk på att det ska vara diffusions öppet som det heter. Om du vill behålla fasaden snygg (så inte fönstret blir insjunken i fasaden vilket enligt min mening är skitfult) så isolera på insidan! Då får du fina nischer i fönstret istället!
Isolera kan du göra. Men tänk på att det ska vara diffusions öppet som det heter. Om du vill behålla fasaden snygg (så inte fönstret blir insjunken i fasaden vilket enligt min mening är skitfult) så isolera på insidan! Då får du fina nischer i fönstret istället!
Ja du. Jag hade borstat av med piassavakvast och strukit med falurött.
Jovisst, något är dåligt härochdär men inget ser ut att rasa ihop imorron.
Stryk på så har du några år att fundera hur du vill ha det.
Jovisst, något är dåligt härochdär men inget ser ut att rasa ihop imorron.
Stryk på så har du några år att fundera hur du vill ha det.
De stående där ändträet är skadat är lättast att svara på:
kapa horisontellt två brädbredder ovanför dropbrädan och fäll in två liggande brädor.
Skarva in kortare längder lodrätt blir knepigare om det inte är så att du kan få fatt i nya med samma bredd som de gamla.
De liggande som är riktigt spruckna - bytt mot motsvarande.
kapa horisontellt två brädbredder ovanför dropbrädan och fäll in två liggande brädor.
Skarva in kortare längder lodrätt blir knepigare om det inte är så att du kan få fatt i nya med samma bredd som de gamla.
De liggande som är riktigt spruckna - bytt mot motsvarande.
Tack för alla svar! Lutar åt att byt panelen då, men får göra det i omgångar då jag inte hinner allt över en sommar.
Jag ryckte en av de stående, och det verkar vara liggande timmer i stommen. Den liggande fasaden lyckades jag inte få borta pga tidsbrist, så vet inte hur det ser ut under, men antar att jag kan spika upp ny fasad direkt på, som föregående har gjort(?). Tänker Z-panel, för det verkar enklast - rätta mig gärna om jag har fel. Skiter nog i isolering, är ju ändå ett sommarhus.
Jag ryckte en av de stående, och det verkar vara liggande timmer i stommen. Den liggande fasaden lyckades jag inte få borta pga tidsbrist, så vet inte hur det ser ut under, men antar att jag kan spika upp ny fasad direkt på, som föregående har gjort(?). Tänker Z-panel, för det verkar enklast - rätta mig gärna om jag har fel. Skiter nog i isolering, är ju ändå ett sommarhus.
Jag hade målat med Rödtjära, https://www.tjarfarg.se/produkter/rodtjara/ .Tjärfärger kan du enkelt måla över trä som tidigare har målats med slamfärg. Enstaka bräder hade jag bytt ut.
Byt det som är direkt dåligt, men behåll så mycket som möjligt tycker jag! Du skulle döda det gamla husets själ om du klär det med en ny perfekt fasad!
Ett gammalt hus kan ha sina skavanker men ändå hållas i gott skick genom löpande underhåll och punktinsatser.
Jag tycker att det inte gör något att det syns att det är skarvat här och där.
Ett gammalt hus kan ha sina skavanker men ändå hållas i gott skick genom löpande underhåll och punktinsatser.
Jag tycker att det inte gör något att det syns att det är skarvat här och där.
Ofta går det att kapa bort den dåliga nedre delen och montera offerbräda, finns olika sätt att göra det på beroende hur snofsigt man vill att det ska se ut. Men är det inte fler brädor än de på den bilden så varför inte skarva i nytt bara.H Hybro skrev:
Jag tycker också att den stående panelen ser ut att med lite färg då och då kan hålla lång tid framöver. Liggande verkar ha gjort sitt.
Charmig panel!
Klicka här för att svara