Hej!
Håller på att göra en bastu och duschutrymme i en gammal tvättstuga. Det är oisolerad platta. Tanken är att flytspackla golvet i duschen och sätta klinkers eller bara måla, tänkte skippa tätskikt.
Men då är frågan vad jag ska göra för att få väggarna så jämn så det går att kakla dom? Färgen går att få bort men då är det något tunt, mjukt lager av typ gips på betongen. Går det att lägga på puts för att få dom jämn? Diffar ca 15mm. Bifogar några bilder!
Mvh
Håller på att göra en bastu och duschutrymme i en gammal tvättstuga. Det är oisolerad platta. Tanken är att flytspackla golvet i duschen och sätta klinkers eller bara måla, tänkte skippa tätskikt.
Men då är frågan vad jag ska göra för att få väggarna så jämn så det går att kakla dom? Färgen går att få bort men då är det något tunt, mjukt lager av typ gips på betongen. Går det att lägga på puts för att få dom jämn? Diffar ca 15mm. Bifogar några bilder!
Mvh
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 191 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 191 inlägg
Varför ska du skippa tätskiktet i duschen när branschreglerna specificerar att det ska vara tätskikt i duschen?
Puts är nog lämpligt för att få en jämn yta att kakla på.
Gips är fuktkänsligt men det kan ju vara annan puts.V viktorfredriksson skrev:
Puts är nog lämpligt för att få en jämn yta att kakla på.
Vad för tätskikt ska jag sätta? Har nu slipat bort all färg ner till betongen. Vad ska jag putsa med, b eller c puts?BirgitS skrev:
Jo har suttit och studerat pga av annan tråd och här har du godkända tätskikt.V viktorfredriksson skrev:
Ett badrum ska vara som en tät "badbalja".
https://www.bkr.se/godkanda-tatskiktssystem
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 191 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 191 inlägg
Foliebaserade tätskikt är enklast att hantera om du ska ha kakel och/eller klinker.V viktorfredriksson skrev:
Om du vill ha en målad yta i duschen så finns det godkända system för det här: https://www.vatrumsmalning.se/godkanda-system/
I en källare med tillskjutande fukt ska man endast ha tätskikt i det område som blir blött när man duschar, typ själva duschplatsen med lite marginal. I en källare ska man absolut inte ha tätskikt så det blir en badbalja.
Jag rekommenderar att du läser branschreglerna här:
BKR (kakel och klinker)
MVK (målade ytor i duschen)
Säker vatten (VVS)
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 626 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 626 inlägg
Håller med! TS kan även ringa till till dessa om det något som är oklart. Inte lätt att läsa branschregler för första gången. Man ska aldrig slarva och frångå bransch reglerna. Såg ett hus som är till salu med dolda fel försäkring där man frångått branschreglerna och gjort rörgenomföring. FK frånsade sig ansvar.BirgitS skrev:
Foliebaserade tätskikt är enklast att hantera om du ska ha kakel och/eller klinker.
Om du vill ha en målad yta i duschen så finns det godkända system för det här: [länk]
I en källare med tillskjutande fukt ska man endast ha tätskikt i det område som blir blött när man duschar, typ själva duschplatsen med lite marginal. I en källare ska man absolut inte ha tätskikt så det blir en badbalja.
Jag rekommenderar att du läser branschreglerna här:
BKR (kakel och klinker)
MVK (målade ytor i duschen)
Säker vatten (VVS)
Klicka här för att svara