Renoverar vår ovanvåning i 1,5 planshus.
Jag ska sätta mineralsullsskivor alt. få insprutat lösull i våra väggar. Lutar åt skivor för att slippa problem med ull som ev. sjunker om några år.
Ska isolera upp mellan väggreglar på 195mm. På andra sidan väggen är det en kall kattvind.
I snedtaket planerar jag att sätta luftspaltskivor av cellplast.
Fråga1:
Vad bör jag sätta på utsidan av väggreglarna som vindskydd, som jag kan "trycka" isoleringen mot? Någon skiva? Eller finns det ngt material på rulle som funkar bra? Klassisk vindpapp är ju ganska bräckligt så det spricker väl om jag börjar trycka isolering mot...
Den gamla konstruktionen var med asfaboard, men tänkte att det kanske finns ngt bättre/smidigare?
Fråga2:
Hur gör jag anslutningen mellan vindskyddet och luftspaltskivorna? Så att inte vinden går in i underkant av luftspaltskivorna, som även den är korrugerad, och vidare in i isoleringen?
Den korrugerade formen försvårar väl lite?
Såg att Sundolitts luftspaltskiva s100 finns med skumplastremsa som är formad som korrugeringen, att sätta som stopp i änden. Kanske den bästa lösningen? Men alla tillverkare verkar inte ha motsvarande lösning.
https://www.woody.se/Attachment/DownloadFile?downloadId=43638
Jag ska sätta mineralsullsskivor alt. få insprutat lösull i våra väggar. Lutar åt skivor för att slippa problem med ull som ev. sjunker om några år.
Ska isolera upp mellan väggreglar på 195mm. På andra sidan väggen är det en kall kattvind.
I snedtaket planerar jag att sätta luftspaltskivor av cellplast.
Fråga1:
Vad bör jag sätta på utsidan av väggreglarna som vindskydd, som jag kan "trycka" isoleringen mot? Någon skiva? Eller finns det ngt material på rulle som funkar bra? Klassisk vindpapp är ju ganska bräckligt så det spricker väl om jag börjar trycka isolering mot...
Den gamla konstruktionen var med asfaboard, men tänkte att det kanske finns ngt bättre/smidigare?
Fråga2:
Hur gör jag anslutningen mellan vindskyddet och luftspaltskivorna? Så att inte vinden går in i underkant av luftspaltskivorna, som även den är korrugerad, och vidare in i isoleringen?
Den korrugerade formen försvårar väl lite?
Såg att Sundolitts luftspaltskiva s100 finns med skumplastremsa som är formad som korrugeringen, att sätta som stopp i änden. Kanske den bästa lösningen? Men alla tillverkare verkar inte ha motsvarande lösning.
https://www.woody.se/Attachment/DownloadFile?downloadId=43638
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mja, man brukar inte ”trycka in” isoleringen, utan kila fast den (om det är vanliga mineralullskivor alltså) mellan reglarna.
Luftspalten i taket är till just för att luften ska cirkulera där, så där ska inte sitta någon tätning.
Luftspalten i taket är till just för att luften ska cirkulera där, så där ska inte sitta någon tätning.
Ok, menade mer att materialet ändå ska klara av ett visst tryck utan att gå sönder. Men ska ju som sagt pressa isoleringen mellan reglarna.ricebridge skrev:
Men luftspalten ska väl vara över luftspaltskivan, och inte under, inne i isoleringen?
Skumgummibiten som Sundolitt använder är ju till för "att styra luftflödet till ovansida luftspaltskiva", som man skriver i sitt produktblad.
Vad har du utanför vindpappen?
Har alltså ingen vindpapp ännu, utan allt är nerrivet och ska bygga upp igen. Tidigare satt asfaboardskivor på utsidan av reglarna.ricebridge skrev:
Utanför är en kall kattvind, eller vad det kallas. Råspont i taket och isolering mot nedervåningens tak där nere.
Nere vid takfoten är "lådan" där uteluften kommer in.
Bifogar en bild som visar regeln som det ska isoleras 195mm mellan. Så frågan är vad jag ska fästa på utsidan mellan dessa reglar för att undvika att isoleringen trillar ut i vinden samt motverka att den kalla vinden går rakt in i isoleringen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som har ett bra förslag?M Metroid skrev:Har alltså ingen vindpapp ännu, utan allt är nerrivet och ska bygga upp igen. Tidigare satt asfaboardskivor på utsidan av reglarna.
Utanför är en kall kattvind, eller vad det kallas. Råspont i taket och isolering mot nedervåningens tak där nere.
Nere vid takfoten är "lådan" där uteluften kommer in.
Bifogar en bild som visar regeln som det ska isoleras 195mm mellan. Så frågan är vad jag ska fästa på utsidan mellan dessa reglar för att undvika att isoleringen trillar ut i vinden samt motverka att den kalla vinden går rakt in i isoleringen.
[bild]
Asfaltboard? Någon diffusionsöppen plast? Osb-skiva?
Klicka här för att svara