457 läst ·
2 svar
457 läst
2 svar
Vad ska innervägg vila på?
Bygger en liten stuga (12 m2) där det ska vara en innervägg mellan bastu och omklädningsrum. Innerväggen går tvärs över byggnaden och är 2,5 m lång. Bjälklaget är en ram med infällda tvärgående reglar som går parallellt med innerväggen. Har två frågor:
1. Bör en av bjälklagets reglar ligga precis under innerväggen eller spelar det ingen roll?
2. Kommer att ha spånskiva och sedan klinker i båda utrymena. Ska regelstommen för innerväggen stå direkt på bjälklaget, på spånskivan eller ovanpå spärrskikt och klinker?
1. Bör en av bjälklagets reglar ligga precis under innerväggen eller spelar det ingen roll?
2. Kommer att ha spånskiva och sedan klinker i båda utrymena. Ska regelstommen för innerväggen stå direkt på bjälklaget, på spånskivan eller ovanpå spärrskikt och klinker?
Självbyggare
· Stockholm
· 8 591 inlägg
Är det en icke bärande innervägg så torde det gå bra att den står var som helst på spånskivan. Ovanpå spärrskikt är knappast at rekommendera då väggen ju då inte inkluderas i tätskiktet...
Tack för snabbt svar! Ja den är icke bärande. Då underlättas jobbet eftersom jag kan bygga vidare nu utan att bestämma på millimetern redan nu var väggen ska stå.klaskarlsson skrev:
Klicka här för att svara