Jag ska installera ett FTX-system här hemma i tre plan (källare, entréplan och ovanvåning). Totalt 300+ kvm.

Jag har nu fått mina ventilationsritningar och det föreslagna FTX-aggregatet är Östberg Heru 300 S EC. Någon som har någon feedback gällande detta aggregat? Det finns ju ett antal leverantörer - Östberg, System air, Swegon...

Enligt projektören så ska detta aggregat vara bra dimensionerat och inte gå på max för min installation.
Jag vill att det ska vara tyst och bra kvalité.

Vid sida av att det ska vara ett bra aggregat undrar jag över att det i produktbladet står det "App controlled via cloud service". Någon som vet om det är det vanliga - förvinner cloud-tjänsten så har man inte längre någon app-funktionalitet. Hade ju varit trevligt med ett öppet API eller något som gör att jag kan få in aggregatet i HomeAssistant.

Tacksam för lite tips, råd och erfarenhet :)

Redigerat:
Det du efterfrågar tror jag absolut ett Heru 300 S EC uppfyller.
Appen Heru IQ som jag lyckades ansluta till mitt 100 S EC innehöll bara fyra funktioner för fläktlägena, forcering, övertryck, bortaläge och nått mer. Trodde att jag skulle få fram samma funktioner som den trådlösa displayen där du kan se och ställa ALLT. Så jag kopplade ur nätverkskabeln.
Det finns i alla fall anslutningsmöjligheter men jag kan inte med sånt.

Aggregatet sköter sig självt. Inga problem vid många minusgrader. Någon extra elvärmare i aggregatet har inte behövts och det var viktigt för mig. Nu återstår bara att se hur det sköter sommarvärmen.

R Runnis skrev:
Appen Heru IQ som jag lyckades ansluta till mitt 100 S EC innehöll bara fyra funktioner...
Jag har sett att appen endast har få funktioner och till iOS verkar det inte ens gå att ladda ner i denna region. Lite bedrövligt, men jag är inte jätteförvånad. Men samtidigt lite tråkigt när man köper en ny produkt 2022.

Gällande att du kopplade ur nätverkabeln - menar du att du kopplade ur touch-screenen från nätverkskabeln och körde helt trådlöst? eller vilken nätverkskabel menar du?

Gällande sommarvärme så finns det något som heter "kylbatteri" eller liknande till Heru. Har du någon erfarenhet av sådana?

Gällande ljudnivå - är du nöjd med din Heru 100?

Nätverkskabeln hade jag bara för att kunna använda appen.
Trådlösa skärmen fungerar utan någon kabel då den är trådlös
Jag har lite mer sus i frånluftsdonen nu mot tidigare. Jag hade en Nibe 410 till/frånluftsvärmepump innan, nu heter samma maskin 470. Alla rör och ljuddämpare är av 1984 års standard och nya installationer ger säkert en nästintill ljudlös ventilation. Så jag får va nöjd.

Något kylbatteri använder jag inte då jag inte litar på att rören är rätt isolerade. Jag kyler med luftvärmepumpen. Kanske att ja tar frikyla via en fläktkonvektor till sovrummet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.