Snälla hjäp mig.
Har fått taket omlagt av entrepenör.
Lagt ny papp, läkt, vindskivor, plåt och återanvänt tegel som jag hade.
Entrepenören vill inte att jag går upp på taket för att titta ens efter att arbetet är gjort. (Gått upp på sotarstegen, inte på pannorna och kikat i underkant från stegen från marken)
Han säger nu att det är mitt fel att pannorna inte ligger rakt för att jag gick upp på taket. Jag väger 55 kg och tänker att stegen måste hålla för min sotare närmare 100 kg.
Han påtalar om och om igen att jag kan lita på honom för han har lagt tak i 40 år. Om jag påpekar något sa han från början att det inte kommer att synas senare.
Men jag vill ha det rätt och tätt.
Nu frågar han om jag har läst ByggAMA. Det har jag såklart inte så jag vänder mig hit för råd.
Ser denna anslutningen mellan taket och vindskivan korrekt och fackmannamässigt ut?
Jag ser träet till taket under pappen vid skarven till vindskivan. Han säger att det inte kommer regna in i skarven och skada träet i taket för att plåten ligger över. Jag sa innan han började att jag vill ha pappen tät särskilt i kanterna. Han skrattade och sa självklart, han har lagt tak i 40 år så sånt behöver jag inte be om.
Jag vill att pappen går upp mot vinskivan så att pappen fångar upp allt regn hela vägen ut.
/Sarah
Entrepenören vill inte att jag går upp på taket för att titta ens efter att arbetet är gjort. (Gått upp på sotarstegen, inte på pannorna och kikat i underkant från stegen från marken)
Han säger nu att det är mitt fel att pannorna inte ligger rakt för att jag gick upp på taket. Jag väger 55 kg och tänker att stegen måste hålla för min sotare närmare 100 kg.
Han påtalar om och om igen att jag kan lita på honom för han har lagt tak i 40 år. Om jag påpekar något sa han från början att det inte kommer att synas senare.
Nu frågar han om jag har läst ByggAMA. Det har jag såklart inte så jag vänder mig hit för råd.
Ser denna anslutningen mellan taket och vindskivan korrekt och fackmannamässigt ut?
Jag ser träet till taket under pappen vid skarven till vindskivan. Han säger att det inte kommer regna in i skarven och skada träet i taket för att plåten ligger över. Jag sa innan han började att jag vill ha pappen tät särskilt i kanterna. Han skrattade och sa självklart, han har lagt tak i 40 år så sånt behöver jag inte be om.
Jag vill att pappen går upp mot vinskivan så att pappen fångar upp allt regn hela vägen ut.
/Sarah
Här har du en bild från ama, på korrekt utförande.S SarahN skrev:Snälla hjäp mig.
/Sarah
Skall man få den utformningen så lär man nog bli tvungen att kravställa vid beställning av jobbet att det skall utföras enligt den figuren. Tror ingen av de s.k "kunniga" takläggarna gör så normalt...
Ts skrev att takläggaren bad henne kolla i byggama, så jag utgick från att det var avtalat enligt ama, men nej, inte många som följer ama figurer, när de gäller privatmarknaden 🙃R roli skrev:
Alltid lätt att be någon kolla i AMA som privata beställare oftast inte har tillgång till. Är ju ingen bok man springer och köper bara för att.....C CUPlåtis skrev:
Man kan ju undra om TS:s takläggare själv vet vad som finns där?
Nej, det ser rejält mycket rejälare ut än det troligen görs normalt. Men exempelvis "underbeslaget" måste ju bockas på plats, aint nobody got time for that som det heter.R roli skrev:
Det sagt så tycker jag att det ser väldigt tveksamt ut på TS bild. Pappen är ju tätskiktet, inte plåten. Men samtidigt verkar det vara en gubbe som inte tål att ifrågasättas. Hoppas TS inte betalat än, det är ju som bekant enda påtryckningsmedlet.
Hej och tack för svar.
Han bad mig kolla ByggAMA igår. Det skulle bevisa hans rätt. ByggAMA visar mer min avsikt. Mailade tillbaka bilden på ByggAMA som han uppmanade mig att kolla upp.
Tyvärr har jag betalat. Fakturan hade vi kommit överens om att den skulle betalas efter besiktning men han skickade den innan och jag hade då 10 dagar på mig att betala, annars skulle jag få 8% förseningavgift. Jag fegade ur och betalade.
Han har lämnat 10 års garanti på utfört arbete.
Men han vill ha mer betalt för att åtgärna felen.
Han har än så länge inte åtgärdat något men har bokat i Augusti efter hans semester.
- Bland annat satt inte översta tagsteget vid skorstenen fast. Hela steget lossade och jag fick det i handen. Fästet är avsågat. Går inte att kösa säger han.
- Krokarna som man hakar i stegen i är för brett placerade så man kan inte hänga på en standardstege.
- Om man häller vatten i hängrännan 30 cm från stupröret rinner vattnet åt mitten istället för ut i stupröret.
- Vindskivans fäste och pappen som inte täcker hela vägen ut som visat på bild.
De byggde in matrester, melonskal under takpannorma som jag hittade senare samma dag när ett stack ut mot hängrännam...
Nu hänvisar han till ARN. Det känns som ett alternativ.
Håller jag på att bli en Karen? AITA?
"Men snälla Sarah nu får det snart vara bra med dina synpunkter, jag har gjort detta i 40 år jag vet vad som gäller, jag har mött dej i alla dina synpunkter. Om du ser på den bilden så är vindskiva helt täckt i plåt.
Och om du ändå kollar vad som är rätt, så efter att jag har gått igenom projektet så är jag tvungen att lägga på 15 % på kostnaden för att det blev mer jobb än jag räknade på med allt extra jobb vi utförde.
Det kan du läsa på ARN
Mvh Sören "
Han bad mig kolla ByggAMA igår. Det skulle bevisa hans rätt. ByggAMA visar mer min avsikt. Mailade tillbaka bilden på ByggAMA som han uppmanade mig att kolla upp.
Tyvärr har jag betalat. Fakturan hade vi kommit överens om att den skulle betalas efter besiktning men han skickade den innan och jag hade då 10 dagar på mig att betala, annars skulle jag få 8% förseningavgift. Jag fegade ur och betalade.
Han har lämnat 10 års garanti på utfört arbete.
Men han vill ha mer betalt för att åtgärna felen.
Han har än så länge inte åtgärdat något men har bokat i Augusti efter hans semester.
- Bland annat satt inte översta tagsteget vid skorstenen fast. Hela steget lossade och jag fick det i handen. Fästet är avsågat. Går inte att kösa säger han.
- Krokarna som man hakar i stegen i är för brett placerade så man kan inte hänga på en standardstege.
- Om man häller vatten i hängrännan 30 cm från stupröret rinner vattnet åt mitten istället för ut i stupröret.
- Vindskivans fäste och pappen som inte täcker hela vägen ut som visat på bild.
De byggde in matrester, melonskal under takpannorma som jag hittade senare samma dag när ett stack ut mot hängrännam...
Nu hänvisar han till ARN. Det känns som ett alternativ.
Håller jag på att bli en Karen? AITA?
"Men snälla Sarah nu får det snart vara bra med dina synpunkter, jag har gjort detta i 40 år jag vet vad som gäller, jag har mött dej i alla dina synpunkter. Om du ser på den bilden så är vindskiva helt täckt i plåt.
Och om du ändå kollar vad som är rätt, så efter att jag har gått igenom projektet så är jag tvungen att lägga på 15 % på kostnaden för att det blev mer jobb än jag räknade på med allt extra jobb vi utförde.
Det kan du läsa på ARN
Mvh Sören "
Redigerat:
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 018 inlägg
Jag tycker Sören skall fundera på att byta karriär
Om du har fått ett uppskattat pris på takbytet så kan byggaren ha rätt att justera priset, alltså lägga på upp till 15%. Hade ni avtalat fast pris?
Denna "snickare" verkar tyvärr inte ha koll på varken tak eller konsumentköplagen vilket gör det svårt. Betala inte en krona extra.
Gör en riktig besiktning via något besiktningsföretag och kräv åtgärd utan kostnad av byggaren. Du har ju inte fått det du betalat för. Låter som att den kommer neka oavsett tyvärr. Då blir nästa steg ARN (går att skippa) och därefter tingsrätten. Sedan är det väl bara hoppas att de inte sätter firman i konkurs.
Denna "snickare" verkar tyvärr inte ha koll på varken tak eller konsumentköplagen vilket gör det svårt. Betala inte en krona extra.
Gör en riktig besiktning via något besiktningsföretag och kräv åtgärd utan kostnad av byggaren. Du har ju inte fått det du betalat för. Låter som att den kommer neka oavsett tyvärr. Då blir nästa steg ARN (går att skippa) och därefter tingsrätten. Sedan är det väl bara hoppas att de inte sätter firman i konkurs.
Det är vad jag tänker med. Men han verkade mena att han ska ta ut 15% extra utöver vad som är betalt för att han behöver åtgärda bristerna trots 10 års garanti på utfört arbete och hänvisar till ARN för, vad jag tolkar det, hans rätt att ta mer betalt för att åtgärna felen.Hep skrev:
Taket lades för 6 veckor sedan.
Vi hade ett fast pris och det har jag betalt fastän fakturan skulle betalas först efter besiktning.J JSE skrev:Om du har fått ett uppskattat pris på takbytet så kan byggaren ha rätt att justera priset, alltså lägga på upp till 15%. Hade ni avtalat fast pris?
Fakturan stämde med vad som var överenskommet men vi är inte överens om arbetet. Jag hade 10 dagar på mig att betala och betalade för att slippa dröjsmålsränta på 8% 🫠
Hade kontakt med besiktningsföretag men det var väldigt oklart vad besiktningen skulle leda till förutom ett dokument med bristerna. Brister hittar jag ändå och det är inte av estetiska skäl. Jag skrev upp tydligt för byggaren vad som är fel. han hittade själv andra utöver det och beskyllde mig för bristerna. Jag kräver att han ska åtgärda bristerna inom garantin han lämnat. Jag vill inte behöva få fuktskador.
Har pratat med försäkringsbolaget ffa om matresterna under takpannorna.
Verkar få juridiskt stöd vi en eventuell rättegång iaf. Men jag vill helst bara att han fixar felen och försvinner..
Förstår jag rätt att du inte gjort en besiktning? Har du i skrift att betalning skulle ske efter besiktning? Det låter tyvärr som att du inte har så många möjligheter eftersom du redan betalt. Med jag skulle snabbt ta dit en besiktningsman som kan avgöra om det är fackmannamässigt utfört och enligt ert avtal. Sedan är det kanske ARN eller tingsrätten som gäller, beroende på vem dun byggare är och vad ni har för relation.S SarahN skrev:
Lite låter det som att hen utnyttjar din okunskap och rädsla för att blåsa dig. Se till att få in kompetens som vet vad som gäller.