Hej hopp!
Har sett att det rinner någon sorts brunaktig vätska på träfasaden till mitt gamla hus från 1902. Det är säkert gammalt virke och jag kan inte utesluta att det är plastfärg som har målats för x antal år sedan. Vätskan ser ut ungefär som kaffe, men går nästan inte att torka bort. Den är till viss del klibbig.

Det är farstun som har fått detta problem. Den är dåligt isolerad, blir minusgrader där på vintern, finns inget element. Sågspån i stora mängder på trossbotten mellan innertak och takstolarna. I övrigt är masonitskivor spikade på insidan, som vintertid blir frostiga. Finns rötskador i vissa delar. Det är bara på norridan som detta finns, inget på motsatt sida.

Jag bifogar bilder på beläggningen.

Med vänliga hälsningar
Pär Nordqvist, Bollnäs

• Brunaktig, klibbig vätska som rinner ner längs ljusgul träfasad på gammalt hus, förmodligen på norra sidan och orsakad av tidigare målad plastfärg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Brunaktig, klibbig vätska rinner ner längs en ljusmålad träfasad, enbart synlig på norra sidan av ett gammalt hus från 1902.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad smakar det?

B Bästerortarn skrev:
Vad smakar det?
Har inte velat testa, vet ej vad det är. Virket på insidan, på trossbotten, ser mörkt ut, troligen av fukt. Taket har plåt sedan 1975.

Redigerat:
  • Gilla
43567
  • Laddar…
Det är möjligen inte bin eller getingar i takfoten...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.