Sitter och funderar på en pergola med rörliga lameller, räknas dessa som skärmtak eller en pergola? Känns lite som en gråzon, någon som har fått besked från kommuner hur de ser på saken?

Det är nog olika från kommun till kommun eftersom det är en gråzon.

Pergola med täta stängda lameller = skärmtak

Min pergola med seriös takduk som jag drar på varje vår och tar ner på hösten räknas som en pergola. Åtminstone enligt min kommun. Tycker att lamelltak borde vara samma sak. Men fråga din kommun så får du veta hur de tolkar saken.

Jag har kommit fram till att går det att stänga så är det skärmtak. Kan ingenstans se att det är en gråzon tyvärr. Det enda som jag sett som kan vara en gråzon ör halvpermanenta lösningar. Med tyger etc man kan dra för.
Jag håller på att förbereda för min som levereras om några veckor. Jag tar den på attefalls budgeten. Min är fristående och lver 15m2.

När vi i min BRF ville bygga riktiga pergolas över våra uteplatser så fick vi avslag på bygglovsansökan eftersom det var "prickmark".
Handläggaren tipsade då om just dessa öppningsbara där taket består av många avlånga bitar som då man vevar på ett handtag reser sig o skapar glipor, dessa typer av tak var bara att sätta upp hur många vi ville........

• Ledsen
pmd
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.