Vete tusan hur man ser på ett hus som man skruvat fast hjul på väggarna på. Något säger mig att det inte direkt får något plus i kanten hos nån, möjligen hos humorverket *S*
Sen står det i starkströmsföreskrifterna hur apparater och bruksföremål skall vara beskaffade.

/Kent

snickarboden skrev:
Vete tusan hur man ser på ett hus som man skruvat fast hjul på väggarna på.
Ett sätt att lösa förvaringen av vinterdäcken?

elmont skrev:
Kom bara ihåg att även båtar, husvagnar, flygplan mm har elföreskrifter som ska följas så det är inte fritt att göra som man vill bara för att det inte är en fast installation.
Så är det, det finns även regler för hobbyapparatens stickpropp och liknande, så länge det rör sig om el finns det ett antal regler att följa. Det svåra är bara att veta vilka regler som gäller för vad. Så länge det är fast anslutet (inskruvat i elskåpet) är det enkelt (behörig elektriker). Så länge det är en isolerad hobbyapparat är det enkelt (separat låda för att driva två lysrör för att etsa kretskort, kräver ingen elektriker). Men när man kommer till reglerutrustning blir det svårare.

Cirkulationspumpen med stickpropp kan vara en hobbyapparat som kan styras med ett 10-volts interface. Reglerutrustningen med stickpropp kan vara en hobbyapparat i form av e isolerad mikroprocessorlåda kopplad till detta 10-volts interface. Att utöka med lösa svagströms-saker till reglerutrustningen försvårar inte så mycket (kvittar hur många temperaturmätare man ansluter, det förblir en hobbyapparat). Men att utöka med fler cirkulationspumpar (en för att styra till rätt delta T över värmepumpen och en för att styra till rätt delta T över radiatorerna, samt två växlar för att koppla över värmpeumpen mellan radiatorslinga och varmvattenberadare) blir till slut många hopkopplade hobbyapparater på ett sätt som får en del att tänka anläggning istället för hobbyapparater. Den gränsen verkar ingen kunna definiera.

-- -Mayts --

En rimlig definition vore kanske att sådant som sitter fast monterat i huset och följer med vid en försäljning inte är hobbyapparater. Hobbyprylarna bör ju följa hobbyutövaren.

mycke_nu skrev:
En rimlig definition vore kanske att sådant som sitter fast monterat i huset och följer med vid en försäljning inte är hobbyapparater. Hobbyprylarna bör ju följa hobbyutövaren.
Det är möjligt att det skulle kunna vara en bra deifnition efter att hobbyutövaren har flyttat, men det är så vitt jag vet inte deifnitionen så länge han bor kvar.

Jag tror mer på att det i regelverket någonstans finns att hobbyutövaren är ansvarig för de apparater han har, viket leder till att han måste koppla ur dem när han flyttar.

--- Mats ---

Jag tror inte att hobbyisten behöver koppla ur sina apparater när han flyttar, men däremot är han (precis som i alla andra sammanhang) fortsatt ansvarig för det han har gjort. Jämför också i skattehänseende där hobbyisen kan sälja i viss utsträckning utan att det anses som kommersiell verksamhet.

Pen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.