Elsäkerhetsverkets informationssida innehåller följande beskrivning av en möjlighet för den enskilde:

reparation av elmateriel som byggts för eget bruk, om detta ansluter sig till hobby-verksamhet
inom elbranschen.

1. Vad är definitionen på "ansluter sig till hobby-verksamhet"?
2. Eftersom det finns reparation av något som byggts, finns det troligen också "bygga" någonstans?
3. Vad är deifnitionen på "elmateriel", det står ju inte apparat.

Var går gränsen? En apparat för att etsa kretskort är en liten låda kopplad till el. En förstärkare likaså. En hemmabyggd regulator för elpannan med, men den börjar likan något som är lite fast (kopplad till en fast panna). En hemmabyggd regulator för elpannan kopplad till en cirkulationspump? Nu börjar det likna något ännu fastare. När är det inte längre elmateriel?

--- Mats ---

Jag skulle säga, att det är ok så länge man inte tar livet av någon annan än sig själv.

Fråga 2:

Som jag minns det var det tillåtet att och konstruera och bygga egna apparater (även med starkström) så länge man inte byggde kommeriellt. När lagen om S-märkning existerade var man också undantagen från Semkos provningstvång. Det fanns till och med tips från Semko vad man skulle tänka på vid hempul. Tror inte att det fanns någon begränsning i apparatens komplexitet eller storlek. Självklart sorterade man fortfarande under alla övriga lagar som inte tillåter att man utsätter någon för fara för person eller egendom. Så man var tvungen att veta vad man gjorde. En intressant petitess som jag inte minns är huruvida man behövde anlita behörig elektriker för att ansluta sin egenhändigt konstruerade apparat fast, men det är troligt att så var fallet och där uppstod säkert tolkningsmöjligheter.

Jag hade faktiskt för mig att ELFA katalogen hade en sida i början av byggsats-kapitlet där det stod vad som gällde samt Semkos tips. Jag hitter det dock inte i WEB-upplagan av katalogen, men jag har strul med deras hemsidor.

Jag skriver i imperfekt, eftersom det var länge sedan jag vet att detta gällde. Tiderna förändras, men i el-sammanhang så tycks ju eu-harmoniseringen leda till mindre och mindre detaljerade och strikta regler.

Pen

Hobbyverksamhet skulle exempelvis kunna vara amatörradioverksamhet. Det är till och med så att man som radioamatör (genom uppvisande av radioamatörcertifikat) kunde köpa icke S-märkt utrustning.
Som radioamatör har jag också avlagt ett prov som innehöll frågor gällande elsäkerhet.
Anledningen till att denna regel tillkom var att radioamatörer ofta bygger egen utrustning och även importerar eller köper utrustning som inte är (var) S-märkt. Clas Ohlson hade faktiskt en del produkter i sin katalog som bara fick köpas av radioamatörer.

S-märkningen är väl inte riktigt aktuell längre, nu räcker det med CE.

Vad jag vet så får vem som helst bygga apparater/maskiner för starkström, både som hobbyverksamhet och kommersiellt. Du måste dock kunna garantera att det du bygger uppfyller CE-kraven vad gäller exempelvis EMC och elsäkerhet. Det är möjligt att CE-kraven är något mildare för hobbyverksamhet.

Så länge det du bygger ansluts med stickpropp så finns inga krav på behörighet, men för fast installation så måste en behörig elektriker koppla in tråden i väggen åt dig. Lite absurt är det.

ampz skrev:
S-märkningen är väl inte riktigt aktuell längre, nu räcker det med CE.

Vad jag vet så får vem som helst bygga apparater/maskiner för starkström, både som hobbyverksamhet och kommersiellt. Du måste dock kunna garantera att det du bygger uppfyller CE-kraven vad gäller exempelvis EMC och elsäkerhet. Det är möjligt att CE-kraven är något mildare för hobbyverksamhet.

Så länge det du bygger ansluts med stickpropp så finns inga krav på behörighet, men för fast installation så måste en behörig elektriker koppla in tråden i väggen åt dig. Lite absurt är det.
Tack, många verkar veta vad som har gällt, men få är helt säkra på vad som gäller just nu, men det ser ut som om begränsingarna är få bortsett från stickporppen.

Jag har två typer av stickproppar hemma, en liten tunn jordad för 220 volt, och en större för 380 volt. Räknas även den sista som stickpropp ur tillåtelse-synpunkt?

--- Mats ---

Lite intresserad av detta med hobbyverksamhet då jag håller på med massa olika elektronikprojekt lite då och då.

Antag att jag vill testa en ide om hur jag fjärrstyr lampor. Så länge jag har monterat in min lilla hobbykoppling i en lamparmatur med stickpropp så får jag koppla in den hur jag vill utan att någon ska titta på det? Om jag vill styra en taklampa, en sådan där det sitter en sockerbit i taket som det gjort i alla lägenheter jag hyrt, så måste en elektriker koppla in den lampan, eller? Tar elektrikern ansvar för att min hobbykoppling är säker i det senare fallet?

Nix, inte ett dugg. Jag antar att din hobbylampstyrning sitter i lampan eftersom du inte får peta i den fasta installationen. Lampan i sockerbiten får du koppla in själv, men bara om den inte sitter i ett våtutrymme, tex ett badrum.

sätt hela huset på stickpropp!;)

Blir svårt att få huset klassat som apparat tror jag... ;)

Dock onekligen praktiskt med hus eller som här verkstaden på stickpropp. Inget att rekommendera dock men under ombyggnad så kör man ibland så.

/Kent

Sätt på hjul, husvagnar får ha stickpropp. Flygplan och båtar oxo.

mycke_nu skrev:
Sätt på hjul, husvagnar får ha stickpropp. Flygplan och båtar oxo.
Egentligne finns det ingen gräns uppåt eller nedåt i storleksorndingen på vad som får ha stickpropp (även cirkulationspumpar ingår i vad som får ha stickpropp). Den gräns som verkar finnas är när så många saker som får ha stickpropp har det att det liknar att ha gått runt reglerna för en fast anläggning.

En sorts molnig luddig deifnition av gränsen för apparat för hobbyverksamhet vars omfattning ingen verkar kunna nagla fast särskilt exakt.

--- Mats ---

Kom bara ihåg att även båtar, husvagnar, flygplan mm har elföreskrifter som ska följas så det är inte fritt att göra som man vill bara för att det inte är en fast installation.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.