2 794 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Vad odlar ni i dikena?
Jag har täckt mina diken med markduk för att få hejd på den höga växtligheten. Allt väller in från ängen på andra sidan grusvägen och jag vill skapa en barriär till min trädgård, så att jag får chansen att odla grönsaker utan hundkex eller andra ängsblommor.
Vad odlar ni i dikena? Har ni tips på vad jag kan odla som inte behöver skötsel och inte växer på höjden?
Vad odlar ni i dikena? Har ni tips på vad jag kan odla som inte behöver skötsel och inte växer på höjden?
Husägare
· Sörmland
· 1 482 inlägg
Menar du odla i ett vägdike? Alltså I själva diket där vattnet ska rinna?
Ett dike ska ju vara så rent som möjligt för att fylla sin funktion.....
Ett dike ska ju vara så rent som möjligt för att fylla sin funktion.....
Du bör nog ta bort markduken snarast, diken har en mycket viktig funktion t.ex. för att minimera skador vid skyfall. Dessutom hjälper inte markduk mot det som växer i diken, många av växterna tar sig enkelt igenom.Naturliv skrev:
Du bör trimma ner växtligheten i och runt diket för att hålla diket öppet.
Det finns inget sådant, allt som odlas kräver skötsel och växer på höjden.Naturliv skrev:
Tack för svar! Jo, markduken är bara en tillfällig lösning och ska bort innan den växer fast. Tanken är att dikena ska vara kvar och fylla sin funktion som vattenuppsamling vid skyfall och plats för snön som plogas undan på vintern. Just för att vi inte tar fram trimmern så ofta som behövs, måste jag tänka över vad som ska växa. Jag ser i diken i omgivningen att de vanligaste växterna är lupin, brännässlor, gräs och ängsväxter. Förmodligen växer de för att även de markägarna inte trimmar tillräckligt ofta.
Finns det några växter som trivs i diken och överlever översvämningar ibland? Helst lågväxande, marktäckande.
Finns det några växter som trivs i diken och överlever översvämningar ibland? Helst lågväxande, marktäckande.
Just för att hålla det rent behöver jag välja vad som får växa. Gör jag inget blir det äng helt enkelt. Det är ofta torrt, men på våren är det vattenfyllt en kort period.G ekaa88 skrev:
Det finns inga låga marktäckande växter som kan konkurrera ut lupiner, nässlor, hundkäx och/eller kanadensiskt gullris.
Lupiner sprider sig dels via rötter, dels via stor fröspridning och de måste trimmas ner innan de bildar frön. Lupiners frön kan vara grobara i upp till femtio år. Lupiner är kvävefixerande och därför växer t.ex. brännässlor där som trivs i kväverik jord.
Lupiner sprider sig dels via rötter, dels via stor fröspridning och de måste trimmas ner innan de bildar frön. Lupiners frön kan vara grobara i upp till femtio år. Lupiner är kvävefixerande och därför växer t.ex. brännässlor där som trivs i kväverik jord.
Naturen har redan valt vad som växer i diket, du bör trimma ner allt innan fröspridning och kratta upp avfallet ur diket.Naturliv skrev:
Klicka här för att svara