Jag har en gästtoa på 1 x 2m. Golvet är betong och det finns ingen golvbrunn. Enbart en toalett och avlopp från handfat går ner i golvet. Inkommande vatten kommer in i väggarna. Huset är byggt 69 och förmodligen sitter originalmattan kvar. Men den är numera målad, oklart med vad men förmodligen målad under de senaste fem åren eller så.
Befintlig matta går in under trösklar och foder, men går en liten bit (3-4 cm max) upp på övriga väggar. Så det kan knappast ses som våtrum.
Jag har funderat på klinker eller plastmatta och plastmatta känns enklast i ett så litet rum.
Man jag funderar på om det är bäst att lägga ny matta på det gamla eller om man måste ta bort den och slipa golvet ordentligt för att fästa den nya mattan?

Har försökt få en offert på det, men ingen verkar intresserad av ett så litet jobb. Jag tänkte höra med försäkringsbolaget också, men tänkte att det nog är bra att veta vad mer om det först.

BirgitS
Gäller det en gästtoa i en källare med oisolerad betongplatta och inget organiskt?
Dvs. gör det något om det läcker vatten genom golv eller väggar.
I så fall behövs inget tätskikt.

Annars ska det vara tätskikt på golvet med minst 5 cm uppvik på väggarna. Om toaletten är vägghängd med dold cistern ska tätskiktet dessutom oftast gå upp bakom cisternen. Tätskikt kan vara våtrumsmatta eller folie/vätskebaserat som är avsett för klinkers.

Man får inte ha dubbla tätskikt så en gammal plastmatta ska bort.
Det är svårt att första gången få en våtrumsmatta snygg skuren och snyggt svetsad i hörnen.

• Gilla
Ostenros
  • Laddar…
Det är på andra våningen, så ingen källare.
Efter att ha funderat en massa så kom jag fram till att den vettigaste kompromissen var att lägga ett klickgolv av vinyl på det befintliga.
Så det ligger runt toastolen, inte under den.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.