Köpte ett hus från 1940. När jag städade i källaren hittade jag en kubikmeter kol.
Vad kan jag göra med den? Är det någon som fortfarande behöver det? Går det att sälja? Accepterar ÅVC det?

• Spridda kolstycken på golv nära gammal gul dörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Man kan ju elda det. Men jag skulle nog tro att det finns efterfrågan från hobbysmeder och museijärnvägar för att nämna ett par exempel.

Lägger du ut det blocket blir du säkerligen av med det.

• Gilla
Henningelvis och 3 till
  • Laddar…
Tomture61
Alin Stoian Alin Stoian skrev:
Köpte ett hus från 1940. När jag städade i källaren hittade jag en kubikmeter kol.
Vad kan jag göra med den? Är det någon som fortfarande behöver det? Går det att sälja? Accepterar ÅVC det?
Om du har en egen eldstad så är det möjligt att elda med stenkol , men med stor måtta .
Testa med en bit efter du eldat normal ved .
Extremt mycket energi i stenkol .
Förbränningen av 1 kg kol eller koks av hög kvalitet ger ca 9 kW .
Björkved ger ca 4 kw .

• Gilla
gaia
  • Laddar…
Nej, effekten är inte högre för stenkol, om du inte har forcerad lufttillförsel.

jag har kanske fel men det ser mer ut som koks än kol. Koks är mycket svår att tända och man startar med en ordentlig vedbrasa och sen lägger man i koks/kol som faktisk glöder lugnt och länge. Minimalt med flammor ...

Alin Stoian Alin Stoian skrev:
Har du kvar något?

jag skulle också behöva

Jag har såld allt till en smide, tyvärr!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.