Hej!
Vi flyttar in i ett nybyggt hus till hösten, efter att alltid ha bott i lägenhet förut. Så vi är lite nyfikna på vad vi kan vänta oss ang. el och vatten räkning. Skulle vara intressant att höra vad ni betalar i månaden. El resp. vatten
Vi är 2 vuxna. 120 kvm.
Frånluftsvärmepump
Golvvärme bottenplan och radiatorer övre plan.
Vi flyttar in i ett nybyggt hus till hösten, efter att alltid ha bott i lägenhet förut. Så vi är lite nyfikna på vad vi kan vänta oss ang. el och vatten räkning. Skulle vara intressant att höra vad ni betalar i månaden. El resp. vatten
Vi är 2 vuxna. 120 kvm.
Frånluftsvärmepump
Golvvärme bottenplan och radiatorer övre plan.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Hur långt är ett snöre?
180 kvm 1½ villa -63 oisolerad platta på mark, bergvärme (-00), radiatorer. Självdrag. 2 vuxna, 2 mindre barn. Ligger nog på ca 19000 kWh / h. Kanske ökar nu, grannen har också borrat bergvärme nyligen, vi får se. På vintern sticker räkningen iväg såklart, särskilt när det ligger -10 ett par veckor i sträck. Då förbrukar vi nog uppåt 3000 kwH /månad. I dec drog vi 2 300 kWh
Vatten vet jag inte exakt men jag har för mig 120 m3 / år, är det rimligt?
Vatten vet jag inte exakt men jag har för mig 120 m3 / år, är det rimligt?
Jag tycker det är helt sjukt.
Jag bodde tidigare i Karlskrona och hade Affärsverken som ägare av elnätet.
Förbrukade i snitt ca 23.000kw/år.
Flyttade 8 mil norrut, till Kalmar.
Fick Eon. Förbrukar nu 10-11.000kw/år.
Dvs så halverade jag min förbrukning.
Skillnad i kostnad = 0, pga Eons hutlöst dyra nätavgifter.
Trots att jag alltså halverade min förbrukning så blev kostnaden densamma.
Förvisso så är huset i Kalmar säkrat på 20A, jämfört med KKA som var 16A.
Jag gissar att kostnaden för att säkra ned det till 16A är så dyrt att det tar minst 10 år innan det är jämnt upp...
Här är decembers räkning.
Med vänlig hälsning Martin
Jag bodde tidigare i Karlskrona och hade Affärsverken som ägare av elnätet.
Förbrukade i snitt ca 23.000kw/år.
Flyttade 8 mil norrut, till Kalmar.
Fick Eon. Förbrukar nu 10-11.000kw/år.
Dvs så halverade jag min förbrukning.
Skillnad i kostnad = 0, pga Eons hutlöst dyra nätavgifter.
Trots att jag alltså halverade min förbrukning så blev kostnaden densamma.
Förvisso så är huset i Kalmar säkrat på 20A, jämfört med KKA som var 16A.
Jag gissar att kostnaden för att säkra ned det till 16A är så dyrt att det tar minst 10 år innan det är jämnt upp...
Här är decembers räkning.
Med vänlig hälsning Martin
Men det beror ju på elpriset du betalar, idag ligger spotpriset på elmarknaden där elen köps av elbolagen på nivåer vi inte sett på många år, nästan det dubbla mot för 1-3 år sedan så att jämföra i kronor är omöjligt och även bostadens förutsättningar.
77-81 öre som du fått betala är väl en toppnotering och då du har rörligt är det spotpriset + 2-3 öre som sedan läggs på av den elleverantör du valt, brukar inte skilja mycket här inom samma geografiska område. Du kan läsa lite här:
https://www.nyteknik.se/energi/darfor-chockhojdes-elpriset-under-2018-6943525
77-81 öre som du fått betala är väl en toppnotering och då du har rörligt är det spotpriset + 2-3 öre som sedan läggs på av den elleverantör du valt, brukar inte skilja mycket här inom samma geografiska område. Du kan läsa lite här:
https://www.nyteknik.se/energi/darfor-chockhojdes-elpriset-under-2018-6943525
Klicka här för att svara