Hej obetydligt men en oerhörd komforthöjning alla rutor rena och ett varmt sätt fundera inet kör hårt
 
M
Jarlingar Jarlingar skrev:
Nu har vi drivit ifrån frågan lite och hamnat i miljöaspekten, helt ok då det är intressant.



Detta stämmer väl in med den teoretiska beräkningen.
Är bilen varm så är det en stor besparing att använda garaget istället för motorvärmare.
Även om garaget värms med direktel!

Jag trodde att det var tvärtom..

Så sett ur ett ekonomiskt perspektiv så använd garage, det kommer jag göra (y):)
Jag ser det som självklart! Att värma upp en iskall bil utomhus utan "atmosvär" kontra ställa in en "varm" bil i ett varmt utrymme, för mig var det självklart.

Sedan detta resonemang om att bilen rostar sönder. Jag har en 2013, köpte den 2014. En småbil som jag inte vårdar som en Rolls direkt, har sedan dag ett kört in den i varmgaraget. Och efter 3,5 vintrar så kan jag då inte se att den skulle börja rosta nånstans. Hade en gammal japanare innan som även den åkte in o ut i garaget på vintrarna och den rostade inte alls heller. Jag tror det är en gammal sanning som härstammar från 70/80-talet då bilarna inte gjorde annat än rostade.
Däremot blir det ganska fuktigt i garaget, något som märks när man sedan parkerar utomhus på jobbet på vintern. Det blir imma som fryser inuti bilen. Garaget kanske inte mår så bra av detta, jag körde ett tag med en avfuktare men den gick sönder. Numera undviker jag att köra in bilen om den är ordentligt blöt, typ om det regnar. Nu står våran trasiga diskmaskin i garaget så jag kommer inte in med bilen, något jag surt fick erfara imorse när det var is på rutorna här nere i göteborg. Nu fick jag ångest för jag måste åka till tippen med diskmaskinen, för att få in bilen, och frost betyder vinterdäck, och då måste jag städa i förrådet för att komma åt däcken....åhh nu blev det mycket:sleep:
 
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
Får nog anledning att återkomma till den smarta världen senare.
Tanten håller på med körkortet, sen blir det två bilar..
Jag kan också tipsa om Telldus grejer. Vi investerade nyligen lite drygt 3000 spänn för ett startkit med en TellStick ZNet Lite v2 huvudenhet med extra antenn, några brytare, några tempsensorer och en magnetkontakt (an ha varit något mer också). Nu styr jag massor av lampor, har koll på kyl, frys, frysbox och temperaturen i sovrummet, jag vet ifall garageporten är öppen eller stängd m.m. I vinter ska vi testa motorvärmarfunktionen som redan nämnts i tråden, med en utomhusbrytare från Nexa som vi haft sen tidigare.

En varning dock! Det är väldigt beroendeframkallande med prylar för smarta hem. Har man väl börjat, och inser hur få begränsningar det finns för att utöka systemet, så är risken att man spenderar hela semesterkassan på olika prylar! :rofl:
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Har vi kommit ända till sidan fyra utan att någon tagit upp rostaspekten? I ett varmgarage står bilen kontinuerligt i varm fuktig luft, medan små pölar med smutsigt saltvatten samlas i varenda skrymsle och vrå i karossen. Rena mardrömmen ur rostperspektiv, carport med MoK-värmare är betydligt skonsammare.
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Tellstick och ett abonnemang på Tellstick PRO? Då får du motorvärmarfuntion som går igång beroende på temperatur.
Eller Tellstick, Remote Stick och Tasker app på en android telefon så är det endast fantasin som sätter gränser och man behöver inte betala något för en Pro tjänst.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
J jgg skrev:
Har vi kommit ända till sidan fyra utan att någon tagit upp rostaspekten? I ett varmgarage står bilen kontinuerligt i varm fuktig luft, medan små pölar med smutsigt saltvatten samlas i varenda skrymsle och vrå i karossen. Rena mardrömmen ur rostperspektiv, carport med MoK-värmare är betydligt skonsammare.
Det är avhandlat i tråden. Jarlingar kör inte på saltade vägar. :)
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
S
J jgg skrev:
Har vi kommit ända till sidan fyra utan att någon tagit upp rostaspekten? I ett varmgarage står bilen kontinuerligt i varm fuktig luft, medan små pölar med smutsigt saltvatten samlas i varenda skrymsle och vrå i karossen. Rena mardrömmen ur rostperspektiv, carport med MoK-värmare är betydligt skonsammare.
Är väl upptaget ett par gånger åtminstone?
 
R rodak skrev:
Eller Tellstick, Remote Stick och Tasker app på en android telefon så är det endast fantasin som sätter gränser och man behöver inte betala något för en Pro tjänst.
Telldus Live Pro-tjänsten kostar mindre än 70 öre per dag, så det bör inte vara avgörande för valet av system.
 
martin43 martin43 skrev:
Beror så klart på motor, men ca 0,35 liter.
Sen tillkommer några saker:
Bensin/dieselutspädning av oljan
Bortsköljd oljefilm på cylinderväggar
Att motorn står 15 minuter med minsta möjliga oljetryck i -15 och med seg olja
Kopiösa mängder utsläppta kolväten och andra avgaser pga att avgasreningen inte kan komma upp i temperatur, ja inte motorn heller för den delen. Detta kostar 3,5kWh energi.

Inget vidare trevligt alltså. Jag har en cirkulationsvärmare på 1500W som jag kör en timme så att jag istället får varmluft direkt när jag startar motorn. Dessutom gör elektroniken ingen kallstart eftersom motorn är varm! Använder ingen kupefläkt då den bara drar el som går ut i luften.
Det borde räcka med 20 minuter ;-)
 
martin43 martin43 skrev:
Ja?
Det är ingen motsats. Använd el när det finns och bränslevärmaren när det är nödvändigt, men var inte lat och låt den gå så att det är bastu i bilen varenda gång. Att köra värmaren en timme för att man inte orkar bemöda sig med att ens sopa av stora snöflak från bilen tycker jag är oerhört slappt.

Ur miljöperspektiv ska värmaren inte gå ett dugg mer än att motorn är ca 45C.

Sen är det ju så att på många nya bilar värmer värmaren bars kupen, inte motorn! En ren komfortfunktion alltså.

Önskar det vore tvärtom. Värm enbart motorn upp till 60C-75C (5-10minuter). Starta motorn och på de 40 sekunder det tar att gå runt o sopa är framrutan isfri eftersom defrostern drar igång ordentligt direkt.
Precis.
 
J jgg skrev:
Har vi kommit ända till sidan fyra utan att någon tagit upp rostaspekten? I ett varmgarage står bilen kontinuerligt i varm fuktig luft, medan små pölar med smutsigt saltvatten samlas i varenda skrymsle och vrå i karossen. Rena mardrömmen ur rostperspektiv, carport med MoK-värmare är betydligt skonsammare.
Jo det har avhandlats flera ggr, senast i inlägg 47.

Vår föra bil (en 03:a) hade vi i nio år (-06 - -15), vi parkerade den alltid i garage (håller ca +5° som minimum), det var bara några få ställen som det hade börjat rosta på, den hade rullat 13k mil när vi köpte den, och rullat ca 30k mil när vi sålde den, den har idag rullat över 33k mil. Medan vi ägde den så kördes den till 99,9% på saltade vägar.
 
Demmpa Demmpa skrev:
OT, vi har en granne som går ut i morgonrock och träskor, året runt, å hämtar morgontidningen.
Jag har en som gör det för att starta sin dieselbil en timme innan avfärd....
Någon har nu fått honom att montera en elvärmare med timer med det verkar inte påverka vanan...
 
P Paxman skrev:
Telldus Live Pro-tjänsten kostar mindre än 70 öre per dag, så det bör inte vara avgörande för valet av system.
Men tjänsten är inte alls lika flexibel och full av möjligheter.
Min Tasker profil kollar vilken tid jag ställt mitt alarm och baserat på temperaturen ute så väljer den optimal tid för värmaren. Lagom tills jag ska köra. Tiden är olika beroende på om jag ska lämna barnen eller ej. Med en knapptryckning växlar jag om en eller båda bilarna ska värmas (frun jobbar schema). Sist jag kollade på Telldus Pro så var man tvungen att logga in på deras hemsida och justera tiden för avfärd.
Jag ställer bara alarmet som jag ändå måste göra.
Som sagt, endast fantasin begränsar.
Har du till exempel ett schema i kalendern så kan profilen kicka igång baserat på kalendern istället.
 
  • Gilla
Karl_Pedal och 1 till
  • Laddar…
Detta är kanske inte något svar på din fråga, men på Clas Ohlsons finns timer du kan styra med fjärrkontroll. Du kopplar alltså på timern då valfri tid varje dag, och slipper ändra tiden på timern ! Kanske en lösning ?!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.