M Martin Lundmark skrev:
Hej, paralun
Nu får väl sällan ingenjören ta de ekonomiska besluten, utan snarare utföra det ekonomer, politiker, jurister och andra beslutsfattare kommit fram till. Oberoende om det är möjligt eller inte, med de tekniska, ekonomiska och tidsmässiga tidsramar som sätts.
Jo men ingenjörer bör hålla sig till det de är bra på dvs tekniska fakta och ha en bild för vad olika lösningar kostar. Sen får säljare/ekonomer ta över. Jag skulle själv aldrig klara av att "blåsa någon" med en helt felaktig teknisk kalkyl, det är helt bortom min heder som ingenjör. (märkligt om ni lär ut det här?)

• Gilla
Agi och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men ingenjörer bör hålla sig till det de är bra på dvs tekniska fakta och ha en bild för vad olika lösningar kostar. Sen får säljare/ekonomer ta över. Jag skulle själv aldrig klara av att "blåsa någon" med en helt felaktig teknisk kalkyl, det är helt bortom min heder som ingenjör. (märkligt om ni lär ut det här?)
Hej paralun

Självklart, det är det jag försöker att förklara.

Ett exempel

När avregleringen av elmarknaden genomfördes 1996 påbörjades en omstrukturering av elmarknaden som bland annat skulle kunna kläs med orden att ”slimma” och ”just in time”

Det tog längre tid än jag trodde (där hade jag fel) men nu har vi väldigt små marginaler och reserver på en marknad där varan (elkraften) inte kan lagras i tillräckliga volymer och på ett rimligt billigt sätt.

Det kommer att ta många år att förbättra situationen vi nu har hamnat på inom elkraftområdet.

• Gilla
Hans G2
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej paralun

Självklart, det är det jag försöker att förklara.

Ett exempel

När avregleringen av elmarknaden genomfördes 1996 påbörjades en omstrukturering av elmarknaden som bland annat skulle kunna kläs med orden att ”slimma” och ”just in time”

Det tog längre tid än jag trodde (där hade jag fel) men nu har vi väldigt små marginaler och reserver på en marknad där varan (elkraften) inte kan lagras i tillräckliga volymer och på ett rimligt billigt sätt.

Det kommer att ta många år att förbättra situationen vi nu har hamnat på inom elkraftområdet.
Jo men kort så är det då ännu enklare för en ingenjör att göra sin tekniska kalkyl (utan att vare sig se till politik eller egna drömmar om en grön ekonomi).
EOD för min del.

C Crank skrev:
nästa mål är att betala av huslånet på nästan 3mille.
Ha i åtanke att när du går i pension kan du troligen inte ta ett lån på huset (banken räknar bara lön som inkomst, inte pension), så kanske det är bättre att inte betala av hela lånet utan ha en reserv i kontanter i stället?

Jag är pensionär och har inga lån och nån miljon i cash men ibland kan man tycka att det hade varit bättre med mer icke bundet kapital, husets eventuella övervärde lär jag inte se röken av så länge jag lever.

• Gilla
K. L och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Ha i åtanke att när du går i pension kan du troligen inte ta ett lån på huset (banken räknar bara lön som inkomst, inte pension), så kanske det är bättre att inte betala av hela lånet utan ha en reserv i kontanter i stället?

Jag är pensionär och har inga lån och nån miljon i cash men ibland kan man tycka att det hade varit bättre med mer icke bundet kapital, husets eventuella övervärde lär jag inte se röken av så länge jag lever.

Jo du har tyvärr helt rätt. Att gå all in och amortera allt är inte bra, blir man sjuk, förlorar jobb eller annat så får man inte låna tillbaka pengarna och kan tvingas sälja sitt hus bara för att man vart duktig och jobbat på att amortera sina skulder. En tillfällig längre sjukskrivning och en trasig värmepump kan tvinga en att sälja sin bostad tyvärr.

Men jag har räknat med det så jag ska se till att jag har tillräckligt över innan jag amorterar

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
C Crank skrev:
Jo du har tyvärr helt rätt. Att gå all in och amortera allt är inte bra, blir man sjuk, förlorar jobb eller annat så får man inte låna tillbaka pengarna och kan tvingas sälja sitt hus bara för att man vart duktig och jobbat på att amortera sina skulder. En tillfällig längre sjukskrivning och en trasig värmepump kan tvinga en att sälja sin bostad tyvärr.

Men jag har räknat med det så jag ska se till att jag har tillräckligt över innan jag amorterar
Jo men än värre om man gått i solcellsfällan och en helt felaktig kalkyl!
(jag är tyvärr ganska säker på att vi får se ett antal offer under vintern)

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
K
P paralun skrev:
Jo men än värre om man gått i solcellsfällan och en helt felaktig kalkyl!
(jag är tyvärr ganska säker på att vi får se ett antal offer under vintern)
Nu blev jag nyfiken, vad betyder solcellsfällan och vilka blir offren.

• Gilla
Argastesnickaren och 1 till
  • Laddar…
K K. L skrev:
Nu blev jag nyfiken, vad betyder solcellsfällan och vilka blir offren.
Det är när man i ett kallt land med få soltimmar under vintern väljer en solcellslösning och prutar på ett uppvärmningssystem som behövs under den kalla vintern. Nu kan ekvationen förbättras i södra Sverige men överlag så är cost/benefit klart tvivelaktig i Sverige. Sen har man mycket pengar så är det ju inga problem men staten bör då lägga sina pengar på mer traditionell uppvärmning samt ombyggnader av dito.

• Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
K
P paralun skrev:
Det är när man i ett kallt land med få soltimmar under vintern väljer en solcellslösning och prutar på ett uppvärmningssystem som behövs under den kalla vintern. Nu kan ekvationen förbättras i södra Sverige men överlag så är cost/benefit klart tvivelaktig i Sverige. Sen har man mycket pengar så är det ju inga problem men staten bör då lägga sina pengar på mer traditionell uppvärmning samt ombyggnader av dito.
Varför skulle solceller utesluta ett bra uppvärmningssystem?

• Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
H Husgubbe skrev:
Håller med några verkar räkna och räkna på detta med solpaneler vs börs timavtal på el osv Alla får väl göra sina egna val. De av oss som har förmånen att ha jobb och ok hälsa får heller inte glömma att leva och göra kul saker med familjen, även om det kostar lite. Ingen vet vad som händer i framtiden, livet kan förändras över en dag (var nära själv).

Hade "turen" att köpa paneler för 2 år och sätta på mitt moderna 5 år gamla hus, vi är inte så unga, några grannar sa varför går dessa 50 åringar och bygger nytt hus? Men det var för vi ville få ner månadskostnaderna och ta hem lite vinst på förra gamla huset. Har nu den lägsta månadskostnaden på 20 år och bor mycket bättre utan att behöva sätta sig med hög belåningsgrad. Men det var en långsiktig plan sen 10-15 år som funkat bra. . .

Sen kan man gå och gräma sig att man inte hann att sälja i tid på börsen osv. Men gjort är gjort. Och eftersom vi inte behöver pengar nu så gör det inget för stunden.

Vill inte verka dryg, men några bekanta har levt lite över inkomsterna och 0 långsiktig plan och sitter nu lite illa till. Jag lider dock med de som hamnar i tuffa situationer nu och inte kunnat bygga upp marginaler.

Men vi som har ok ekonomi, kom ihåg att lev lite. Har snålat mycket/jobbat mycket när jag var ung för att bygga upp en bra ekonomi. och inte bränt pengar utan plan. Men när jag hamnade i blåljus bil och klarade det, tänkte jag varför ha pengar på banken om jag bor billigt=trygghet. Så då skaffade jag båt igen för det är det roligaste jag vet men inte räknade jag på vad det kostar, båt är bokstavligen kasta pengarna i sjön.

Förstår att mitt inlägg kommer reta upp många, men vi som har det ok kanske inte behöver räkna fram och åter på t.ex solpaneler och dividera om det vore/varit bättre med pengarna på börsen/låga lån/paneler osv. Men att försöka få ner månads kostnad har för oss varit en bra lösning för oss.
Känns nästan som om jag kunde skrivit detta själv.
Mycket stämmer in på mig och mina funderingar och beslut:)

• Gilla
Klacken
  • Laddar…
K Klacken skrev:
Varför skulle solceller utesluta ett bra uppvärmningssystem?
Svårigheten med solen är ju perioden Okt-Mars och den energi som då behövs för uppvärmning.
En korrekt kalkyl måste ju ta hänsyn till att den mesta av energin förbrukas de här månaderna.
Sen finns det många som varken har tid eller lust att hålla på med ved.
Om man har en viss budget så väljs då en bergvärmeanläggning och inte en dyr solcellslösning med tvivelaktig kalkyl.
Så här ser det ut för en normal villa.
https://www.energimarknadsbyran.se/...normal-elforbrukning-och-elkostnad-for-villa/

• Gilla
  • Haha
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Kalkylerna visar på ett högt elpris, men vad händer om elpriset sjunker på sikt till i snitt 50 öre med utbyggd kärnkraft och mer snurror och att europa ordnar upp sin egen elförsörjning?

Lär knappast vara krig i Ukraina för evigt.

K
P paralun skrev:
Svårigheten med solen är ju perioden Okt-Mars och den energi som då behövs för uppvärmning.
En korrekt kalkyl måste ju ta hänsyn till att den mesta av energin förbrukas de här månaderna.
Sen finns det många som varken har tid eller lust att hålla på med ved.
Om man har en viss budget så väljs då en bergvärmeanläggning och inte en dyr solcellslösning med tvivelaktig kalkyl.
Så här ser det ut för en normal villa.
[länk]
Så enligt dig är det antingen eller. ? En solcellsanläggning bör inte kombinerad med LV-pump, bergvärme ect.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Kalkylerna visar på ett högt elpris, men vad händer om elpriset sjunker på sikt till i snitt 50 öre med utbyggd kärnkraft och mer snurror och att europa ordnar upp sin egen elförsörjning?

Lär knappast vara krig i Ukraina för evigt.
Jo men poängen med mitt resonemang är att vi behöver så mycket energi för uppvärmning under vinterhalvåret.
Sen sannolikt så blir elpriset stabiliserat till 50-100 öre/kWh i framtiden och där ligger även kalkylen för ny kärnkraft med SMR reaktorer.

K
P paralun skrev:
Jo men poängen med mitt resonemang är att vi behöver så mycket energi för uppvärmning under vinterhalvåret.
Sen sannolikt så blir elpriset stabiliserat till 50-100 öre/kWh i framtiden och där ligger även kalkylen för ny kärnkraft med SMR reaktorer.
Tja, när kärnkraften är på plats så är min anläggning för länge sedan betald.

• Gilla
Crank och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.