2 868 läst ·
18 svar
3k läst
18 svar
Vad kostar hela kalaset?
Om jag vore som ni skulle jag absolut försöka bygga i karlstad, pga huspriserna om det skulle hända något så att ni var tvungna att sälja, tror jag att det kan vara svårt att få ut pengarna ni har lagt ut i Forshaga. Vi var själva inne på att bygga nytt men hittade då "vårat hus" i Forshaga
. Jag åker hellre 2mil än betalar 1miljon mer för samma hus i Karlstad
Att bygga billigt är alltid en kompliserad kompromiss. Genom att dokumetera era behov och önskemål tycker jag ni ska vända er till ett antal husleverantörer för pris. Glöm dock inte bort att ni ska bo i huset i många år och att låga drifts- och underhållskostnader kommer att märkas bättre i er ekonomi än en låg initialkostnad, dvs lågt huspris. Låga driftskostnader erhåller man med "mycket" isolering i golv, väggar och tak samt att inte använda sig av direktverkande el. Underhållskostnader är val av ytskikt på fasad, tak etc.
Lycka till med husplanerna och glöm inte att låga drifts- och underhållskostnader ger möjlighet till "dyrare" husköp.
Lycka till med husplanerna och glöm inte att låga drifts- och underhållskostnader ger möjlighet till "dyrare" husköp.
Att uppgradera ett lågpris typ Älvsbyhus till idag vedertagen standard (dvs kakel mellan bänkskåp och väggskåp) kostar mer än det smakar. Därför är det bättre att behålla standardutförandet och åtgärda det själv efteråt (lämpligen efter att Martin Timell i 4:an visat hur det går till
).
Mvh Larz
[/quote]
Det här har diskuterats i väldigt många trådar, men man kan ju ta upp saker som plastmattor i våtrum istället för helkaklat, enkelgips i väggar, ingen isolering i innerväggar eller mellanbjälklag o.s.v.
Nu vet jag inte vad som gäller för just Älvsbyhus, men det här är några av många detaljer där de billigare husen skiljer sig från de dyrare.
I viss mån är de dyrare husen dyrare för att de "ska" vara det, ett högt pris kan i vissa fall vara en del av varumärket, men till största del får man faktiskt vad man betalar för.
Det betyder inte att kvaliten på grejorna är sämre i ett billigare hus.[/quote]
Håller med dig om detta frasse, även hur tjock isolering av ytterväggar och beklädnad utvändigt samt tak m.m avgör vilket pris det blir i slutända av huset, de är bara ställa dessa frågor till hustillverkare eller försäljaren[/quote]
Vad är det för fel på standarden i ett Älvsbyhus?Arto skrev:[quote author=frasse link=1147855625/0#13 date=1148027294][quote author=Lars.Karlsson link=1147855625/0#9 date=1147984002][quote author=jessicaodanne link=1147855625/0#2 date=1147866861]Du kan garanterat bygga billigare än 1,5 miljoner, det beror helt på vad man har för krav, samt vad man är beredd att göra själv. Många husleverantörer har "billigare serier". Kolla på Älvsbyhus, de har billiga hus, dock så är det väl inte världens bästa standard, men man får ju vad man betalar för.
Mvh Larz
[/quote]
Det här har diskuterats i väldigt många trådar, men man kan ju ta upp saker som plastmattor i våtrum istället för helkaklat, enkelgips i väggar, ingen isolering i innerväggar eller mellanbjälklag o.s.v.
Nu vet jag inte vad som gäller för just Älvsbyhus, men det här är några av många detaljer där de billigare husen skiljer sig från de dyrare.
I viss mån är de dyrare husen dyrare för att de "ska" vara det, ett högt pris kan i vissa fall vara en del av varumärket, men till största del får man faktiskt vad man betalar för.
Det betyder inte att kvaliten på grejorna är sämre i ett billigare hus.[/quote]
Håller med dig om detta frasse, även hur tjock isolering av ytterväggar och beklädnad utvändigt samt tak m.m avgör vilket pris det blir i slutända av huset, de är bara ställa dessa frågor till hustillverkare eller försäljaren[/quote]
Klicka här för att svara