D09
Be om specifikation samt våglista/ kvitton från bergtäckten för att göra det rimligt om det är rätt tidsperiod, rätt lastbilar eller något som avviker.

Kanske inte är jättevanligt men det förekommer att man beställer material i ett projekt men använder det i ett annat t ex svartjobb.
 
D09
Man kan även ringa runt och fråga vad bergtäckterna tar för att levera de olika fraktionerna till adressen.
 
Jag har gett:
Bergförstärkning 0-100 106kr/t
Bergmakadam 4-8 138kr/t
Bergmakadam 16-25 138kr/t
Bergkrossgrus 0-18 114kr/t

Detta plus moms..

Mvh Jonas
 
Priset för extra material är ju på gränsen till ocker. Priset är "packat och klart", det innebär isåfall att det inte sker någon extra debitering av maskin eller mantimmar.

Det är,helt frankt, klantigt av dig att godkänna en offert med sådana priser. Samtidigt är det fult av entreprenören att sätta sådana priser i det "finstilta".

Entreprenören måste bevisa att du godkänt extraarbeten. Är du helt säker på att denne inte kan det hade jag i ditt ställe sagt att jag är beredd att betala hälften, annars får han ta det den långa vägen.

Det är ju oomtvistligt att massorna behövs, och du ska ju betala för dem. Det torde inte svida särskilt mycket för honom att han får hälften. Han går inte back på en sådan uppgörelse och du får ta det som läropengar att kolla offerterna bättre i framtiden.
 
  • Gilla
Visua
  • Laddar…
Det är en stor grop onekligen, men det borde inte innebära att det är ok å slänga på 400ton sten utan att förankra hos kund när det är ett krav i offerten?
 
  • Stor grushög i en grop vid ett byggområde med hus och byggmaterial i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för alla svar, till slut tröttnade han på mitt tjat och gick ner 30% i pris!
 
  • Gilla
Krille4 och 4 till
  • Laddar…
V Niclas Binnquist skrev:
Tack för alla svar, till slut tröttnade han på mitt tjat och gick ner 30% i pris!
Oj, betalade han det ut egen ficka!
Eller erkände han precis genom att helt plötsligt sänka priset att han hade försökt blåsa dig!?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
F
Peter2400 Peter2400 skrev:
Oj, betalade han det ut egen ficka!
Eller erkände han precis genom att helt plötsligt sänka priset att han hade försökt blåsa dig!?
Varför skulle han betala det ur egen ficka? Han kanske insåg att han gjort en miss som inte kommunicerat behovet av mer fylle till kunden? Men det är ta mig fan skamligt att lämna en offert på ett jobb och räkna fel på materialbehovet med ca 300% eller nåt sånt. 30-40 ton försvinner typ ingenstans, även om man tycker att det i princip är uppfyllt men 400 ton????

Har inte en aning om vilka ytor det handlar om men på en yta på 20x15 meter så handlar det om mer än en meter inklusive "bas materialet". Det är inte acceptabelt att missa på en meter i en offert. Dom skulle fan inte ha några pengar i utbildningssyfte.
 
  • Gilla
Visua och 2 till
  • Laddar…
Med "han" menar jag schaktfirman
Antingen så har dom inte använt 400 ton
som dom påstår eller så var inte den faktiska kostnaden för deras företag 400:-/ton.
Annars har dom gått 48000:- back, tråkigt så här i semestertider!
 
D09
Kul att du som konsument hittade en lösning som du kunde acceptera.

Personligen tycker jag det är en märklig hantering av entreprenören.

Dvs man är för lättsam med kapitalet. Dels genom att beställa utan att följa offerten samt dels att bara ge efter. Man får intrycket att man inte har riktig koll.
 
F
Peter2400 Peter2400 skrev:
Med "han" menar jag schaktfirman
Antingen så har dom inte använt 400 ton
som dom påstår eller så var inte den faktiska kostnaden för deras företag 400:-/ton.
Annars har dom gått 48000:- back, tråkigt så här i semestertider!
Naiv? Tror du företaget bedriver nån form av biståndsarbete? Hur många företag tror du fakturerar vad deras faktiska kostnader är? Om dom tar 320kr/ton inklusive transport, utläggning och "paddat och klart" och behöver komplettera med 25 ton så kan det mycket väl resultera i ett överskott på 100kr/ton eller mindre men kompletterar dom med 400 ton så är troligtvis överskottet mer än det dubbla.

Det är ett taffligt avtal, ingen tvekan om det och det får TS ta på sitt "dumstrut" konto. Och kanske har dom inte har kört dit 400 ton öht, det kan bara TS svara på. Kan bara tycka att för en villaplatta och garageuppfart eller vad det nu handlar om så är det såna mängder att man borde kunna förutse det på höjder och tomtens topografi.
 
S
Har inte Ts rätt att bestrida tillägget i helhet eftersom firman inte förvarnat om extrakostnader?
Det finns fler trådar på BH om dylikt så att man får känslan att branschen lever på att underofferera och tilläggsfakturera fyllnadsmaterial.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Känns som min uppfyllnad var rätt billig ändå, nu i efterhand..

Mvh Jonas
 
Jag kan ge en kommentar ur en entreprenörs synpunkt:
1. Det är svårt att beräkna hur mycket material som kommer att gå åt, bland annat därför att man inte vet hur det bär innan man sätter skopan i backen. Måste man då schakta djupare än väntat så går det åt mer kross.
Men när man upptäcker att det bär dåligt så ska man ju givetvis kontakta kunden. Det står i Konsumenttjänstlagen så det behöver inte ens finnas med i kontraktet.

2. Den kvantitet som åtgår bör redovisas med kopior på vågsedlar. Det har vi alltid gjort.

3. Priset om 320:-/tn ex moms känns "tilltaget". Det ska vara bra långt till gropen för att motivera det priset.
Dock har vi faktiskt fri prissättning i Sverige så det kan man inte göra så mycket åt.
Vi brukar ligga på 200-260:-/ton ex moms, inkl frakt, utläggning och packning.
Till er som gärna talar om att kross kostar 60-80:-/ton + moms:
Nja, eller 60-120:-/ton för dom fraktioner som är aktuella här.
Men som nån påpekade så är det ex utläggning och packning. Nån sa då att det går rätt fort att lägga ut ett lass kross. Ja, om det ska läggas ut inom maskinens räckvidd från där lastbilen tippade så går det rätt fort. Men om materialet måste "mellanlanda" innan man når hela vägen så tickar tiden genast iväg mer.
Sen ska det strykas ut till jämnt lager i rätt höjd. Sen är det packning och det vet väl alla hur det ska gå till? Eller kör ni ett varv med paddan och är nöjda sen?
Minst sex överfarter i alternerande väderstreck gäller, om det är vattnat. Är det inte vattnat ska man köra tio överfarter.
Och sen kan man aldrig lägga mer än max 40 cm i taget. Det innebär att om man ska fylla 60 cm så får man lägga det i två lager med korrekt och fullständig packning emellan. Paddan ska väga minst 400 kg, annars får man minska på skikttjockleken.
Läs AMA!
Men det vet väl alla som har klagat på priset och hänvisat till 80:-/ton, annars kan dom ju ta reda på vad som gäller innan dom klagar.

4. Kontraktet var väl något av det simplaste och enklaste jag nånsin har sett. Som det ser ut ska endast markarbetena utföras men ingen grund sättas upp eller gjutas. Dock ingår det merkostnad för höga kantelement och extra betong till den grund som tydligen inte ska göras. Synnerligen märkligt kontrakt! TS Ska nog vara glad att han överhuvudtaget har fått nån grund.
Jag hoppas sannerligen att det inte är min kollega som har gjort det där, med bokstaven B som första och sista i företagsnamnet.

Men största felet som jag ser det är att entreprenören inte har kontaktat kunden angående förutsättningarna och den förväntade åtgången av material.
 
  • Gilla
Krille4 och 4 till
  • Laddar…
F
R Robban_C skrev:
Jag kan ge en kommentar ur en entreprenörs synpunkt:
1. Det är svårt att beräkna hur mycket material som kommer att gå åt, bland annat därför att man inte vet hur det bär innan man sätter skopan i backen. Måste man då schakta djupare än väntat så går det åt mer kross.
Men när man upptäcker att det bär dåligt så ska man ju givetvis kontakta kunden. Det står i Konsumenttjänstlagen så det behöver inte ens finnas med i kontraktet.

2. Den kvantitet som åtgår bör redovisas med kopior på vågsedlar. Det har vi alltid gjort.

3. Priset om 320:-/tn ex moms känns "tilltaget". Det ska vara bra långt till gropen för att motivera det priset.
Dock har vi faktiskt fri prissättning i Sverige så det kan man inte göra så mycket åt.
Vi brukar ligga på 200-260:-/ton ex moms, inkl frakt, utläggning och packning.
Till er som gärna talar om att kross kostar 60-80:-/ton + moms:
Nja, eller 60-120:-/ton för dom fraktioner som är aktuella här.
Men som nån påpekade så är det ex utläggning och packning. Nån sa då att det går rätt fort att lägga ut ett lass kross. Ja, om det ska läggas ut inom maskinens räckvidd från där lastbilen tippade så går det rätt fort. Men om materialet måste "mellanlanda" innan man når hela vägen så tickar tiden genast iväg mer.
Sen ska det strykas ut till jämnt lager i rätt höjd. Sen är det packning och det vet väl alla hur det ska gå till? Eller kör ni ett varv med paddan och är nöjda sen?
Minst sex överfarter i alternerande väderstreck gäller, om det är vattnat. Är det inte vattnat ska man köra tio överfarter.
Och sen kan man aldrig lägga mer än max 40 cm i taget. Det innebär att om man ska fylla 60 cm så får man lägga det i två lager med korrekt och fullständig packning emellan. Paddan ska väga minst 400 kg, annars får man minska på skikttjockleken.
Läs AMA!
Men det vet väl alla som har klagat på priset och hänvisat till 80:-/ton, annars kan dom ju ta reda på vad som gäller innan dom klagar.

4. Kontraktet var väl något av det simplaste och enklaste jag nånsin har sett. Som det ser ut ska endast markarbetena utföras men ingen grund sättas upp eller gjutas. Dock ingår det merkostnad för höga kantelement och extra betong till den grund som tydligen inte ska göras. Synnerligen märkligt kontrakt! TS Ska nog vara glad att han överhuvudtaget har fått nån grund.
Jag hoppas sannerligen att det inte är min kollega som har gjort det där, med bokstaven B som första och sista i företagsnamnet.

Men största felet som jag ser det är att entreprenören inte har kontaktat kunden angående förutsättningarna och den förväntade åtgången av material.
Och med det sagt så säger jag bara att man räknar inte fel på 400 ton. Du vet lika väl som jag att det är offererat en "standard". Troligtvis efter ett telefonsamtal, eventuellt men inte självklart med besök på tomten. Varför skall man det, extra material och arbete kan man ju ta med hutlösa tillägg? Sen är jag av den uppfattningen att ÄTA skall hanteras i material och arbete separerat och inte ihopklumpat i en totalkostnad som garanterat bara gynnar entreprenören.

Vågar man gissa på att det är en entreprenör rekommenderad av husleverantören?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.