Vi har undersökt vad det kostar att köpa ett ödehus och renovera upp det till beboelig standard. Till vår hjälp har vi Robert Danielsson som är en av Sveriges främsta experter på ämnet.

Du kan läsa artikeln här: Vad kostar det att rädda ett ödehus?

• Gilla
Byggintresserade34
  • Laddar…
Kostnaden för bergvärmepumpen är nog rimlig, men den förutsätter att det finns ett fungerande vattenburet värmesystem. Hur många ödehus har det?

• Gilla
  • Haha
Sommartorparn och 11 till
  • Laddar…
Installera vattenburet värmesystem borde gå på ca 150 000 kr efter ROT.

• Gilla
Unikt namn
  • Laddar…
Ett problem i Sverige är ju hitta ett ödehus tillsalu finns många men oftast så är det inte värt att sälja

finns ju oftast en anledning till varför dom är öde med smart att tänka på

Redigerat:
Även om jag gillar helheten med artikeln finns det några saker som verkar vara fruktansvärt underestimerade om man utgår från den inledande kommentaren
Kostnadsberäkningen nedan bygger på snittkostnader (normen) när man renoverar till modern standard utan att själv hjälpa till med arbetet.
Reparera fuktskadad fasad och fönster: 5 000 kr
?! Ett fönster möjligtvis...

Reparera tak: 30 000 kr
På ett 150 kvadratmeters hus där existerande taktegel ska återläggas?! Material möjligtvis för 30 papp med papp (hehe), läkt osv men arbetskostnad för att återanvända teglet kommer dra iväg om det verkligen är ett ödehus vi pratar om och inte en "normal" villa med renoveringsbehov

• Gilla
Byggintresserade34 och 8 till
  • Laddar…
Unikt namn
M myrstack skrev:
På ett 150 kvadratmeters hus där existerande taktegel ska återläggas?! Material möjligtvis för 30 papp med papp (hehe), läkt osv men arbetskostnad för att återanvända teglet kommer dra iväg om det verkligen är ett ödehus vi pratar om
Det står ju reparera tak, inte lägga nytt tak

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Det står ju reparera tak, inte lägga nytt tak
Sant men jag tycker likväl att man inte tar ett ödehus till
till modern standard utan att själv hjälpa till med arbetet
utan att minst räkna med ny papp och diverse annat material. Ett ödehus som klarar en sådan liten kostnad till modern standard är antingen inte öde eller ett undantag

• Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
undine
Hm känns underligt att de inte tagit med att lägga nytt tak, vilket oftast alltid behövs på sådana ödehus.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Intressant och lärorik artikel. Jag har inga planer på att köpa ödehus och renovera men kunskap är alltid bra.

Redaktionen Redaktionen skrev:
Vi har undersökt vad det kostar att köpa ett ödehus och renovera upp det till beboelig standard. Till vår hjälp har vi Robert Danielsson som är en av Sveriges främsta experter på ämnet.

Den stora notan = det vill jag kalla för totalombyggnad.
Är det då längre samma hus ?

• Gilla
Mikael Karlsson4999 och 1 till
  • Laddar…
H
Redaktionen Redaktionen skrev:

Bra att byggnadsvårdsrörelsen fått upp ångan sista årtiondet! Men lite skeptisk till glädje-kostadsposterna.

Brunn 60,000 tveksamt.
Genomgång hela elsystemet för 60,000 nej.
Bergvärme, pump, hål och radiatorsystem 120,000 nej.
Nytt komplett avlopp 75,000 nja.
Rep fasad 5,000 inte mkt virke för restaurering för den slanten, tillkommer gör rödfärg, linoljefärg, kitt idyll för uppskattningsvis 10-15,000 för en villa.

Även om Robert sätter sina tätskiktet i sitt nya badrum på egen hand, så tycker jag artikeln borde upplysa om att Svensson Svensson med tummen mitt handen kan få framtida problem bla med sitt försäkringsbolag.

• Gilla
maria01
  • Laddar…
S
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Installera vattenburet värmesystem borde gå på ca 150 000 kr efter ROT.

Jag köpte mig ett sk ödehus 2005 som jag idag bor i. Ca 150 m2. Jag fick en offert på luft / vatten pump och 13 element nyligen. Välkänd firma. Kostnad ca 250k. Så det är ju 100 över din uppskattning.
Jag bor i småstad i västra götaland.

• Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
"Har det fungerat med kutterspån, eldstäder och självdrag är det kanske där man ska hålla det"

Om husen ser ut som på bilden, kan man verkligen vara säker på att det fungerat?

• Gilla
  • Haha
Mikael Karlsson4999 och 3 till
  • Laddar…
undine undine skrev:
Hm känns underligt att de inte tagit med att lägga nytt tak, vilket oftast alltid behövs på sådana ödehus.
Materialet för att lägga om taket om man återanvänder tegel, kompletterar med nya pannor, ny papp och ny läkt uppskattar han till 30 000.

Arbetet gör man i det exemplet själv. Ganska tydligt.

S Snicklas skrev:
Jag köpte mig ett sk ödehus 2005 som jag idag bor i. Ca 150 m2. Jag fick en offert på luft / vatten pump och 13 element nyligen. Välkänd firma. Kostnad ca 250k. Så det är ju 100 över din uppskattning.
Jag bor i småstad i västra götaland.
Bergvärme 120k + värmesystemet 150k blir väl inte så långt ifrån din kostnad?

• Gilla
Rupert
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.