24 587 läst ·
7 svar
25k läst
7 svar
Vad kostade huset att bygga 1981?
Hej.
Vår familj har fått ärva ett hus. Då det byggdes 1980-81, och kvitton saknas så behöver vi veta lite hur mycket det kostade att bygga ett hus runt den tiden..
Huset är i standardutförande, 150 kvm, med 150 kvm övervåning.
Är även byggt bastu...
Vad kan kvadrat meter priset legat på då?
Idag räknar man ju med 10-12,5 tusen kvadraten... Det var det ju knappast då... *hehe*
Tacksam för svar
Peter
Vår familj har fått ärva ett hus. Då det byggdes 1980-81, och kvitton saknas så behöver vi veta lite hur mycket det kostade att bygga ett hus runt den tiden..
Huset är i standardutförande, 150 kvm, med 150 kvm övervåning.
Är även byggt bastu...
Vad kan kvadrat meter priset legat på då?
Idag räknar man ju med 10-12,5 tusen kvadraten... Det var det ju knappast då... *hehe*
Tacksam för svar
Peter
Mina föräldrar byggde ett nytt Modulenthus på 185kvm -80 och det kostade då drygt 400000kr. Det kan kanske ge dig en liten hint om vad det kostade.
// Jonas
.
// Jonas
.
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Om vi antar att syftet är att hitta ett ingångsvärde för reavinstbeskattning, så kan ni väl försöka hitta något liknande hus som såldes vid ungefär den tiden. Begär sedan ut information om lagfarten så ser ni vad det kostade att köpa ett hus då med tomt och allt. Troligen träffar ni ungefär inom 10% rätt. I större nybyggnadsområden brukar det alltid finnas några hus som säljs nästan direkt efter byggtiden.
Jag är lite nyfiken på de där exemplen folk drar till med ibland. Har även sett 5k som exempel på fritidshus. Menar ni då att ifall man bygger ett hus på 100 kvm så kostar allt, precis allt ca 10-12k? Eller är det en viss summa för tomt, installationer och liknande, och sedan därefter ett visst kvm-pris man kan kalkylera löst kring?BeeZed skrev:
Det låter ju ologiskt att ett hus på 10 kvm som även det behöver el och vvs ditdraget ska ha samma kvm-pris att kalkylera kring som ett hus på 1000 kvm med ett behov av lika många dragningar som det på 10.
Någon som vill förklara lite tydligare så jag förstår? Jag är ung pojk med byggdrömmar och är nyanländ här.
Det måste väl ha varit skillnad på byggkostnad/kvm beroende på byggsätt/byggföretag då också. Går det verkligen inte att hitta ett sätt att ta reda på vad det kostade när det var nytt. Skatteverket, lånehandlingar, bygglovshandlingar?
Nu är mitt hus inte byggt just 1980 utan 1976 men då kostade vårt hus totalt 246.316 kr enligt huspärmen som fortfarande finns kvar.
För dessa pengar fick man följande:
Tomt 1084 kvm Södra Dalarna.
Mexitegelvilla med 199 kvm boyta + 51 biyta=250 kvm
Bastu
Öppen spis
Lyxtillvalet massagedusch ( skitful som vi rev ut omg )
Dubbelgarage på 60 kvm
Prisbasutvecklingen är hämtad från
Prisbasbelopp - Statistik från SCB
Enligt Statistiska centralbyråns prisbasindex mellan 76-80 så var 10.000 kr 1976 uppe på 13.900 1980. Dvs en ökning med nästan 40 %. Det var tydligen en ruggig inflation då...Fast det bekymrade inte mig som var mellan 6 och 10 år då...
Så omräknat kostade mitt hus 1980 344842 kr. Det ger ett kvm pris på 1379:- inklusive tomt och garage.
Men å andra sidan så är de 10.000 kronorna 1976 idag uppe på 40.300 kr.
Det ger ett dagsaktuellt produktionspris på 985.264 kr vilket i sin tur ger ett kvmpris på 3.941 kr.
Då ska man veta att detta hus sågs som ett lyxbygge med fina vitvaror, murad öppen spis och murat mexitegelvalv i den otroligt nödvändiga gillestugan....
Dessutom ett halvt nergrävt hus eftersom det är i souterräng.
Så visst har priserna dragit iväg rejält när det gäller byggkostnader. Med dagens kvm pris på lågt räknat 13.000 kr så kostar det 3.250 000 att bygga detta.
Med tanke på att vi här på denna ort får omkring 1 miljon för huset så är det helt omöjligt att bygga nytt om man inte har ett par miljoner som man kan förstöra.
Hoppas du får en hint om vad det kostade att bygga huset!
För dessa pengar fick man följande:
Tomt 1084 kvm Södra Dalarna.
Mexitegelvilla med 199 kvm boyta + 51 biyta=250 kvm
Bastu
Öppen spis
Lyxtillvalet massagedusch ( skitful som vi rev ut omg )
Dubbelgarage på 60 kvm
Prisbasutvecklingen är hämtad från
Prisbasbelopp - Statistik från SCB
Enligt Statistiska centralbyråns prisbasindex mellan 76-80 så var 10.000 kr 1976 uppe på 13.900 1980. Dvs en ökning med nästan 40 %. Det var tydligen en ruggig inflation då...Fast det bekymrade inte mig som var mellan 6 och 10 år då...
Så omräknat kostade mitt hus 1980 344842 kr. Det ger ett kvm pris på 1379:- inklusive tomt och garage.
Men å andra sidan så är de 10.000 kronorna 1976 idag uppe på 40.300 kr.
Det ger ett dagsaktuellt produktionspris på 985.264 kr vilket i sin tur ger ett kvmpris på 3.941 kr.
Då ska man veta att detta hus sågs som ett lyxbygge med fina vitvaror, murad öppen spis och murat mexitegelvalv i den otroligt nödvändiga gillestugan....
Dessutom ett halvt nergrävt hus eftersom det är i souterräng.
Så visst har priserna dragit iväg rejält när det gäller byggkostnader. Med dagens kvm pris på lågt räknat 13.000 kr så kostar det 3.250 000 att bygga detta.
Med tanke på att vi här på denna ort får omkring 1 miljon för huset så är det helt omöjligt att bygga nytt om man inte har ett par miljoner som man kan förstöra.
Hoppas du får en hint om vad det kostade att bygga huset!
Klicka här för att svara