89 917 läst ·
46 svar
90k läst
46 svar
Vad kapar man plåttak med?
Eller lacken men allvarligt, jag har kapat en hel del takplåt med rondell och jag tror att värmespridningen blir ytterst begränsad i och med att det går så himla fort. Om man då har den kapade änden in en rejäl bit under nockplåt så är det nog helt lugnt.Hampe skrev:
Medlem
· västragötaland
· 1 558 inlägg
Kapar man plåt med rondell så kommer plåten att rosta det kan jag lova dej. Men har man det under nockplåt så håller det väll lite bättre men ändå ett stort nej att kappa med rondell.
Det är klart att det är bättre med nibbler eller sax men oavsett vad man kapar med så friläggs ju plåt i kanten.johan ivarsson skrev:
Så utrymme för rostangrepp finns på alla plåtar som är kapade.
Någon som har en bra uppfattning om hur lång tid det tar att kapa en enmeters korrugerad takplåt med en nibblar typ ByggMax (d.v.s. den som drivs av en borrmaskin)? Jag har nämligen två alternativ till mitt 4,3 m långa tak:
1) Två st. 2,5 m plåtar och ett ordentligt överlapp
2) Använda en 2,5 m plåt och kapa en 4 m plåt till två st 2 m bitar.
Det senare alternativet blir en tusenlapp billigare, men det blir ju lite mer arbete i stället. (Nibbler lär jag hur som helst behöva köpa eftersom den gamla ladan knappast är upprätad och rektangulär...) Tankar? Tips?
Edit: Eller är en vanlig handplåtsax ett bra alternativ? Känns iofs som lite väl mycket med 24 m plåt som skall kapas...
1) Två st. 2,5 m plåtar och ett ordentligt överlapp
2) Använda en 2,5 m plåt och kapa en 4 m plåt till två st 2 m bitar.
Det senare alternativet blir en tusenlapp billigare, men det blir ju lite mer arbete i stället. (Nibbler lär jag hur som helst behöva köpa eftersom den gamla ladan knappast är upprätad och rektangulär...) Tankar? Tips?
Edit: Eller är en vanlig handplåtsax ett bra alternativ? Känns iofs som lite väl mycket med 24 m plåt som skall kapas...
Redigerat:
Eftersom du bor i Sthlm kan du ju åka ner till ett närliggande plåtslageri och köpa trp plåt i rätt längd. De flesta plåtslagerierna har lite sådant liggandes på verkstan. Dessutom är "proffsplåt" lite tjockare än den du handlar på byggmax. Tror det blir ännu billigare för dig.
Jag fick ett relativt sett bra pris på lite bättre plåt på XL (0,5 mm istf ByggMax 0,4 mm), men det blir ändå 30% dyrare. Hade det varit ett boningshus hade det varit värt det, men nu är det "bara" en lada, så då blir det budgetvarianten. Men bra tips med plåtslagare, skall kolla med en som ligger i närheten av mig, de har varit grymt hjälpsamma tidigare!Goteborg skrev:
Edit: Men här gäller det ju iofs nästan 100 m2 tak, så att någon plåtis skulle ha några överblivna bitar för ett bra pris i den mängden är väl tveksamt.
Redigerat:
Plåt som ska vara ute ska inte kapas med ngt som avger värme, har sett en del tak som har körts med vinkelslip.
Det bränner sönder zinket som i sin tur ska skydda galven, och galv är sparsamt använt i tunnare takplåtar.
Bättre att klippa för hand o det ser ut som fan,,,, men det bästa är att använda nibblern.
Det bränner sönder zinket som i sin tur ska skydda galven, och galv är sparsamt använt i tunnare takplåtar.
Bättre att klippa för hand o det ser ut som fan,,,, men det bästa är att använda nibblern.
Sticksåg funkar nog bra(aldrig provat), när dom äldre kollegerna lärde upp en sa dom sax eller nibbler.
Det är vinkelslipen jag inte tycker man ska kapa med,fördel nibbler är att du inte får nån anläggningsyta på plåten som kan skada lacken.
Det är vinkelslipen jag inte tycker man ska kapa med,fördel nibbler är att du inte får nån anläggningsyta på plåten som kan skada lacken.
Testade byggmaxnibblern nyligen, hade inget bra sätt att spänna fast dem i lämplig höjd så blev lite lurigt i "uppförsbackarna" på plåten när den låg på backen. Men i bra arbetsmiljö skulle jag säga att det kan ta ca 2-3 minuter att nibbla en meter plåt. Själv orkade jag bara nibbla/klippa 5 plåtar, för resterande 5 plåtar åkte vinkelslipen framFixelix skrev:Någon som har en bra uppfattning om hur lång tid det tar att kapa en enmeters korrugerad takplåt med en nibblar typ ByggMax (d.v.s. den som drivs av en borrmaskin)? Jag har nämligen två alternativ till mitt 4,3 m långa tak:
1) Två st. 2,5 m plåtar och ett ordentligt överlapp
2) Använda en 2,5 m plåt och kapa en 4 m plåt till två st 2 m bitar.
Det senare alternativet blir en tusenlapp billigare, men det blir ju lite mer arbete i stället. (Nibbler lär jag hur som helst behöva köpa eftersom den gamla ladan knappast är upprätad och rektangulär...) Tankar? Tips?
Edit: Eller är en vanlig handplåtsax ett bra alternativ? Känns iofs som lite väl mycket med 24 m plåt som skall kapas...
Jag körde också med BM-nibblern, funkade riktigt bra! Lite svårt att köra rakt, men det skulle ju ändå gömmas under nockplåten (gammal skev lada...). Däremot kan det ju vara bra att inte sitta uppe vid nocken och nibbla med en skruvdragare/borrmaskin som inte varvar mer än 1100 rpm, dessutom en bara halvt fäst plåt. Sista plåtarna kapade jag på längden för att få rätt bredd, stod på fast mark, använde en riktig borrmaskin och spände fast plåten med tvingar på en läktplanka, d.v.s. busenkelt. I övrigt så är ett tips att lossa på insexskruvarna och rotera nibblerhuvudet för att lättare kunna skära upp och nedför korrugeringen. Och vill man köra lite rakare kan man antagligen fästa en planka som rikthjälpmedel.
Sedan är det ju som tidigare påpekat av andra det där med småbitarna som blir kvar efter nibblingen... Grymt vassa och hur många som helst, så kapa inte någonstans där folk (och fä) kan tänkas gå barfota! De lär väl försvinna ned i marken efter ett tag, men alltid finns det väl kvar en del av alla tusentals små sylvassa halvmånar att få i foten... När jag var på marken lade jag en skiva under så jag kunde samla ihop de flesta, men lite hamnar ju alltid vid sidan av.
Sedan är det ju som tidigare påpekat av andra det där med småbitarna som blir kvar efter nibblingen... Grymt vassa och hur många som helst, så kapa inte någonstans där folk (och fä) kan tänkas gå barfota! De lär väl försvinna ned i marken efter ett tag, men alltid finns det väl kvar en del av alla tusentals små sylvassa halvmånar att få i foten... När jag var på marken lade jag en skiva under så jag kunde samla ihop de flesta, men lite hamnar ju alltid vid sidan av.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "insexskruvarna"
Insexskruv
Insexskruvar är specifika skruvar som har ett sexkantigt hål i huvudet. Dessa skruvar drivs med hjälp av ett verktyg kallat insexnyckel eller insexmejsel, som passar in i det sexkantiga hålet.
Läs mer
största risken är att du slinter och då slirar märken på plastisering/färgen oftast... men lungt och försikigt med 1mm trissor blir det bra... men oftast blir sista biten jobbig när skivan blir mindre och inte går riktigt igenom om det är profilJ JanneMo skrev: