Byggahus.se

Vad kapar man plåttak med?

34k läst  43 svar

1. S
    Medlem Nivå 2
    Ska lägga ett Icopal Decra, och läste i deras monteringsanvisning att man lämpligast kapar pannorna med lågvarvig vinkelslip, plåtsax eller plattsax.

Någon lågvarvig vinkelslip eller plattsax har jag inte, räcker det verkligen med vanlig plåtsax och behöver inte "skäret" på pannan som skall användas skyddas på något vis?

Tacksam för hjälp...

2. chris47
    Medlem Nivå 8

Re: Vad kapar man plåttak med?

Vanlig vinkelslip måste väl ändå gå att använda. Det är väl vanlig plåt eller?
    Man måste absolut rostskydda kanten efter kapning.
    /CC

• Laddar…
  3. S
    Medlem Nivå 2

Jo, den uppfattningen hade jag också, men såhär står det;

"...Vid användning av roterande kapskiva får skivans perifera hastighet inte överstiga 50m/s, eftersom snittytan då skadas så att aluzinkbeläggningen inte kan skydda stålet mot korrosion. De flesta vinkelslipmaskiner är därför olämpliga för kapning av Decrapannan."

Innebär detta då att man inte ska behöva behandla den kapade kanten?? Känns ju lite vanskligt...

4. T
    Medlem Nivå 1

Vinkelslipen skall man absolut inte använda !!
    Bäst funkar det att använda en nibbler, har man inte tillgång till en sådan så tar man en plåtsax eller monterar på ett speciellt sågblad för stål på sticksågen, det funkar ganska bra.

5. S
    Medlem Nivå 3

nibbler...

6. J
    Medlem Nivå 1

Du måste använda nibbler. De går att hyra alt. låna av plåtslagare eller hos takleverantören. Vinkelslipen kan sprätta heta små plåtrester som om den landar på plåten bränner sönder färgen och plåten flagnar i värsta fall.

7. S
    Medlem Nivå 2

Ok, men en fråga kvarstår... om jag klipper med nibblern, måste inte den kapade biten ändå beläggas med något skydd?

8. T
    Medlem Nivå 1

nej det behöver den inte. men tänk på att kapa plåten i rätt ända. så att den kapade sidan INTE blir synlig på taket. sätt den kapade sidan under nockplåten. ::)

9. D
    Medlem Nivå 3

Alla som vet vad man gör använder nibblare till detta !

..//N

10. S
    Medlem Nivå 3

....och när du nibblar plåten, se till att ha en påslagen dammsugare med vid nibblerns utblås då dessa små eländiga sylvassa metallspån hoppar och flyger överallt för att sedan dyka upp något år senare när man går på dem barfota. Extra viktigt utomhus!

11. A
    Medlem Nivå 1

Blir väl lite kämpigt i ränndalarna ? ;)

Jag står också inför "kapningsproblemet", hade tänkt pröva metallklingor till sticksågen, den som lever får se hur bra det går..........

Saltrulle:
    Icopal säljer garanterat repararationssatser innehållande både färg, granulat och allt som behövs för att "försegla" den kapade ytan. Jag köpte själv Matakis variant "Powertekk", och till denna finns det sådana tillbehör.

/A

12. K
    Medlem Nivå 1

inga problem att använda nibblern i ränndalen efter att plåt är ditsatt
    använder man kapmaskin blir taket röd prickigt på ett par dagar ingen
    garanti gäller

13. S
    Medlem Nivå 2

Tack till alla som svarat...

Nu blev det som så att det inte var jag själv som fick äran att att lägga själva plåten. Mor (som äger stugan där taket skulle läggas) ville ha en takläggare att göra jobbet. Nu blev det dock så att takläggaren som togs in skickade hit utländsk arbetskraft som bara lagt ett decratak tidigare.

Hursomhelst så var jag uppe idag och kollade på taket, eftersom vi avbrutit jobbet nu så att jag själv kan avsluta, detta eftersom det tog mycket längre tid än som först avtalats. Vad som är kvar nu är bl.a kapning av pannor över ränndalen. På ena sidan har man redan kapat ena raden och när jag idag granskade skären så syns det som kanske kryddan6 syftar på? Själv vill jag kalla det rostfläckar. Man har använt vinkelslip. Ska dock låta det vara osagt om det var en lågvarvig eller "vanlig", men tror nästan att det lutar åt det senare...

Finns det anledning för oro? behandla? låta vara som det är?

Tacksam för hjälp...

14. A
    Medlem Nivå 1

Det är värmen man är rädd för vid användning av maskiner med för högt varvtal. Vet inte vad som kan hända men om jag varit i dina kläder hade jag förseglat den kapade ytan noga (styrkan med plåt typ decra och liknande är ju just att de är enormt motståndskraftiga mot rost, vore synd om inte hela taket är det).

Som jag nämnde tidigare i tråden skulle jag testa med sticksågen och metallblad. Har testat......funkar bra. Plåten blir inte varm och ingen åverkan syns intill sågspåret. Enda knepiga är att plåten gärna vill börja vibrera med samma frekvens som sågbladet så det krävs stabilt underlag plus underlägg (gammal handduk) under plåten. Lite knepigare och tar längre tid än vinkelslip men å andra sidan vet jag att plåten inte skadas.

Ett tips (om du ska testa) är att vara noga när du köper sågklingorna. DeWalt-klingorna är j-igt bra och till och med billigare än Black&Deckers (förövrigt verkar det vara exakt samma klinga). Köp INTE lågprisblad, de stoppar efter en halv plåt!

/A

• Laddar…
  15. S
    Medlem Nivå 2

Jo, varför den "vanliga" vinkelslipen ej är lämpad för jobbet kan man väl räkna ut... Tyvärr valde takläggarna som fick äran att montera takplåten, just vanlig vinkelslip och med vanlig "normal" kapskiva. Två dagar senare syntes rostbildning längs skären på taket. Mindre roligt. Skickade hem dem och kapade de resterande 3 skären längs ränndalarna själv.

Provade först nibbler jag fick lånat och även om den tuggade sig igenom plåten med lätthet var det svårt att få det riktigt rakt. Så jag provade för skojs skull med vanlig, fast ordentlig, plåtsax. Gick faktiskt riktigt bra. Bortsett alla sår på händerna :)

Därefter gjorde jag precis så som du nämner, sticksåg med fintandat blad för stål/plåt. Men precis som du säger så vill ju gärna plåten vibrera i takt med sågen, så jag tvingade fast en bräda under plåten och då gick det riktigt bra.

Men den sista raden jag hade kvar, som var på samma sida där man kört med vinkelslipen, körde faktiskt jag också med min vanliga vinkelslip. Fast jag hade ett par supertunna kapskivor (0.8 mm). Detta fungerade faktiskt bäst. Snabba raka och tunna skär och efter en veckas nästan konstant regn syns fortfarande bara rostfläckar på "deras" sida.

Det gick dock åt två kapskivor :)

Lägger du också Decra eller?