4 139 läst ·
18 svar
4k läst
18 svar
Vad kan och vill man kunna göra med ett smart hem?
Finns det inte röststyrning via google inbyggt redan eller hur har ni kompletterat det?E etompau skrev:Kör ockås med telldus grejor. Började med deras Net-modell uppgraderade senare till ZNet.
Vill gärna bygga ett system som funkar och inte behöver regelbunden kontroll/patchning/omstart och där tycker jag detta uppfyller mina krav.
Styr belysning främst med enkla plugin 433-enheter, enkelt att ta bort om så önskas.
Några väggsändare som beroende på konfiguration styr utvalda ljuskällor.
Astrour och röststyrning av belysning.
Sedan temp.loggning och övervakning av kyl/badrum/utetemp. etc.
Koppling mot larm via enkle 433-sändare som larmet aktivera via reläutgång.
Övervakning av robotklippare och även enkel till/från-styrning av densamma.
Läckagelarm, musdetetor kopierad från versiures mus-detekor.
Körde även "regnlarm", dock tog miljön ut sin rätt på grejorna.
Senast en IR i trädgården för att få larm när rådjuren gick till attack mot plantering.
Har sålt in 4 tellstick-system till släkt och bekanta, just där vill jag ha grejor som inte behöver omstart och patchning, och "kunder" som ringer och undrar varför det inte funkar. Även prisnivån på grejorna gör det intressant för personer som inte vanligtvis är det minsta intresserade av hemautomation kan hoppa på tåget.
Där är det primärt belysning som styrs via schema/astrour. Nu på senare tid har vi kompletterat med röststyrning via Google.
Vet ej om jag riktigt förstår frågan, men Google kan styra prylar kopplade till både Tellstick Net och ZNet, alltså 433- och Z-wave-produkter. Någon komplettering av hårdvara är inte nödvändigt.Grizzlybjörnen123 skrev:
Största värdet för mig är att alltid ha perfekt stämning hemma. Olika scener som aktiveras automatiskt beroende på lite olika faktorer
Klicka här för att svara