Har fått nya silikonfog i badrummet, 5 h har gått och hela lägenheten och badrummet luktar kemikalier. Har barn hemma och vill inte utsätta dem för kemikalier?
Jag har inget minne att silikonlister luktar så starkt i mitt förra badrum som renoverades.

Redigerat:
Var sitter listerna? De är kanske limmade med något som luktar?

Centano Centano skrev:
Var sitter listerna? De är kanske limmade med något som luktar?
De sitter längs med väggar intill kakel och nedanför kakel o fog på golvet.
🥺 Kan lukten vara skadlig?

Okay, så det är mjukfog det är frågan om. När jag har använt silikonfog själv har jag aldrig upplevt att den luktar särskilt mycket. Vet du vilken sort de använt?

• Gilla
Melmel83
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Okay, så det är mjukfog det är frågan om. När jag har använt silikonfog själv har jag aldrig upplevt att den luktar särskilt mycket. Vet du vilken sort de använt?
Precis mjukfog och luktar starkt! Nej ingen aning vilken sort, blir så arg att jag inte frågade.

Finns det fläkt i badrummet som du kan köra? Försök vädra ut så gott det går. Lukten bör avta i och med att fogen torkar. Nu har det bara gått 5 h så lukten bör avta efterhand.

• Gilla
Melmel83
  • Laddar…
En tanke slog mig. Om du fått ny fog antar jag att det satt fog där tidigare, då är det kanske medlet de använt för att ta bort den gamla fogen som luktar.

Centano Centano skrev:
En tanke slog mig. Om du fått ny fog antar jag att det satt fog där tidigare, då är det kanske medlet de använt för att ta bort den gamla fogen som luktar.
Nej de fogade inget om utan bara skrapade bort gamla silikonfog och la på nytt.

Våtrumssilikon brukar lukta myrsyra. Som ättika fast lite mer aggresivt i snoken. Det dunstar och är en del av torkprocessen. Inte farligt.
Om det nu är så det luktar, typ.

• Gilla
Melmel83
  • Laddar…
Cruzze Cruzze skrev:
Våtrumssilikon brukar lukta myrsyra. Som ättika fast lite mer aggresivt i snoken. Det dunstar och är en del av torkprocessen. Inte farligt.
Om det nu är så det luktar, typ.
Tack! Inget lösningsmedel?
Puh kan pusta ut då. Hoppas det försvinner tills imorgon.

M Melmel83 skrev:
Tog 2 dygn innan doften försvann från min limmade toalett tror jag.

• Gilla
Melmel83
  • Laddar…
Samma här 2 dygn. Körde med stängd toalettdörren och vädrade korsdrag i ca 3min ett par gånger per dag för att ventilera ut odören.

• Gilla
Melmel83
  • Laddar…
M Melmel83 skrev:
Det var ju faktiskt ättiksyra när jag kollade upp. Det bildas när silikonet reagerar med syret och vattnet i luften. Picklade grönsaker (inlagda i ättika) anses ju t.o.m. vara riktigt hälsosamma😀

• Gilla
  • Haha
Melmel83 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.