Först och främst måste jag tacka er alla här. Helt galet hur mycket man lär sig! Men just detta hittar jag inget svar på så då får jag ta hjälp av er alla.

Har köpt ett hus i vintras och planen just nu är att fixa det som måste fixas och sen bo in oss ordentligt och lägga lite kärlek här och där det behövs. Och själva ytterdörren är en sån sak som egentligen inte måste fixas, men den behöver definitivt få lite kärlek för att man ska slippa byta den sen. Insidan är hur fin som helst, men av någon anledning har man klenat på en matt, tråkig brun färg på utsidan och nu har en del av trät bli rymningsbenäget så hade velat renovera utsidan istället för att byta hela dörren. Men vad kan jag använda istället för det som sitter just nu för att behålla samma stil på hela dörren? Är det plywood som gäller?

• PXL_20260520_125429695.MP.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PXL_20260520_125431891.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Det är lite svårt att säga exakt hur dörren är uppbyggd på dina bilder (saknar en helhetsbild) men på det vi ser så tycker jag det ser ut som om det är en kryssfanér(plywood) på hela dörren och sen påspikade/limmade dekorlister.
Den som har börjat spricka upp och "är på rymmen" är defintivt en bit kryssfanér där limmet släppt pga dåligt underhåll.

Jag skulle skrapa av färgen och byta de bitar som är dåliga och sen måla om den.

• Gilla
Tramslotta och 1 till
  • Laddar…
T Testarn skrev:
Det är lite svårt att säga exakt hur dörren är uppbyggd på dina bilder (saknar en helhetsbild) men på det vi ser så tycker jag det ser ut som om det är en kryssfanér(plywood) på hela dörren och sen påspikade/limmade dekorlister.
Den som har börjat spricka upp och "är på rymmen" är defintivt en bit kryssfanér där limmet släppt pga dåligt underhåll.

Jag skulle skrapa av färgen och byta de bitar som är dåliga och sen måla om den.
Hej,
Tusen tack för det otroligt snabba svaret! Då var min tanke rätt. Och jag tror du har rätt ang påspikade dekorlister, kommer ju få veta det säkert när jag börjar ta bort färgen, men det ser så ut.
Och om-målning blir det garanterat. Brunt tegelhus med brunlaserade fönster behöver INTE en matt brun ytterdörr 😂 Där kommer det komma lite mer färg för att liva upp lite 😀

• Haha
Testarn
  • Laddar…
T
Färg (kulör) är bra!
Om kommunen har synpunkter får du visa en burk med brun färg och säga att du inte förstår vad som hänt...😜

T Testarn skrev:
Färg (kulör) är bra!
Om kommunen har synpunkter får du visa en burk med brun färg och säga att du inte förstår vad som hänt...😜
Rätt färg och rätt kulör såklart.

Tänkte matcha dörren med panelen på gavlarna så det lär inte vara några bekymmer. Ingen som bryr sig om sånt här ute på landet ändå, mer än att de kanske tycker att vi är lite knäppa, men det är vi ju så det är lugnt 😂😂

• Gilla
Testarn
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.