1 273 läst ·
9 svar
1k läst
9 svar
Vad kan jag göra åt fel vattenavläsning...
Vid avläsningen av vattenförbrukning i fritidshuset "larmade" det vid rapporteringen att förbrukningen var oväntat hög. Jag kollade tillbaka ett år sedan fg rapportering, då jag kanske sett fel men hade sparat foto av mätaren. Det hade gått 50 m3 på ett år. Det är inte mycket om man bott två personer i huset permannent men om man som vi under året varit där vid ett antal tillfällen och kokt kaffe och spolat i toaletten känns det fullständigt orimligt. Jag kontaktade kommunen och de bad mig kolla om hjulen på mätaren snurrar (trots avstängt) men det gör de tyvärr inte....svårt för mig att "bevisa" att jag faktiskt inte använt 50 m3. Det är inte heller så viktigt för mig, däremot vill jag såklart förstå hur det gått till och om det läcker...jag kommer såklart att kolla veckovis när jag är där, men spontant känns det inte som om 50 m3 kan läcka UTAN att hjulen synbart snurrar...någon som har tips om vad tänka på...
Stänger ni av inkommande vatten när ni lämnar stugan?
Finns det någon vattenutkastare på utsidan av stugan?
Ibland kan toaletten stå å rinna i vissa lägen, efter att man spolat en/flera gånger så kan det vara tätt ett antal spolningar för att sedan börja rinna igen efter en spolning.
Finns det någon vattenutkastare på utsidan av stugan?
Ibland kan toaletten stå å rinna i vissa lägen, efter att man spolat en/flera gånger så kan det vara tätt ett antal spolningar för att sedan börja rinna igen efter en spolning.
Nej, vattnet står på året om (ingen frostrisk). Vattenutkastare finns men de går till den egna brunnen. Ingen av toaletterna rinner vad jag har kunnat se och 50 m3 känns väl ändå orimligt även om det skulle vara så....Demmpa skrev:
Om det läcker 0,06 liter/minut (6 cl/minut = 0,6 cl/sekund = ca 1 tsk/sekund) så blir det på ett helt år ca 30 m³.
https://www.tekniskaverkenikiruna.s...649065024990/sa-har-mycket-vatten-droppar.pdf
https://www.tekniskaverkenikiruna.s...649065024990/sa-har-mycket-vatten-droppar.pdf
1 tsk (5ml)/s är mer än att det droppar, förmodligen närmare en rännil.
dom droppflaskor jag har för analys så räkna man med 20 droppar på 1 ml och har för mig i andra sammanhang som torkmedels kapacitet i torkfilter för kylmaskiner också räknar 20 drops per ml.
en droppe i sekunden ger 3 ml/min, 180 ml/h, 4,32 liter/dygnet, 1577 liter om året.
Har man bränt 50 m³ på ett år så bör det skvala lite mer - med andra ord dags att börja leta läckor...
Och som redan sagt att läcka kan finnas, men bara ibland, vilket typisk kan sker med spolklockan till en toalett när det är skit på sätets ytor som gummiklockans läppar vilar emot och beläggningar på läppen av gummiklockan och det blir lite olika mellan spolningarna och i några lägen så fortsätter det att rinna en smula hela tiden.
Har man inte rengjort vattencisternern på en toalett på länge, så är det dags att göra det och man ser då också hur mycket skit som lägger sig i botten på en sådan, trots att inkommande vattnet är 'rent'
verkar det svårfångat får du sätta en USB/webb-kamera som tittar på vattenmätaren och någon videoövervakningsprogram som skickar larm och börja spela in så fort visaren på mätaren börja röra på sig.
dom droppflaskor jag har för analys så räkna man med 20 droppar på 1 ml och har för mig i andra sammanhang som torkmedels kapacitet i torkfilter för kylmaskiner också räknar 20 drops per ml.
en droppe i sekunden ger 3 ml/min, 180 ml/h, 4,32 liter/dygnet, 1577 liter om året.
Har man bränt 50 m³ på ett år så bör det skvala lite mer - med andra ord dags att börja leta läckor...
Och som redan sagt att läcka kan finnas, men bara ibland, vilket typisk kan sker med spolklockan till en toalett när det är skit på sätets ytor som gummiklockans läppar vilar emot och beläggningar på läppen av gummiklockan och det blir lite olika mellan spolningarna och i några lägen så fortsätter det att rinna en smula hela tiden.
Har man inte rengjort vattencisternern på en toalett på länge, så är det dags att göra det och man ser då också hur mycket skit som lägger sig i botten på en sådan, trots att inkommande vattnet är 'rent'
verkar det svårfångat får du sätta en USB/webb-kamera som tittar på vattenmätaren och någon videoövervakningsprogram som skickar larm och börja spela in så fort visaren på mätaren börja röra på sig.
Borde jag kunna se att något av ”hjulen” snurrar eller ger en så ”liten” läcka inte utslag?X xxargs skrev:1 tsk (5ml)/s är mer än att det droppar, förmodligen närmare en rännil.
Ta foto med t.ex kvartalsavläsningar, där mätarnummer och måtarställning är tydlig. Poton via mobil har datum och tidpunkt, eller ställ in så detta visar sig. Bra dokumentation som inte kan bestridas och för minnet. Om det nu inte är fel på mätaren då får man gå på en normalförbrukning. Kan dock inte ligga till grund för krav eller inkasso. Läckor - har du förbrukning utan att vara där = läck någonstans efter vattenmätaren! eller Husockupanter ;-) En bra vana är att alltid stänga av vattnet när ni inte är i stugan.S sepani skrev:Vid avläsningen av vattenförbrukning i fritidshuset "larmade" det vid rapporteringen att förbrukningen var oväntat hög. Jag kollade tillbaka ett år sedan fg rapportering, då jag kanske sett fel men hade sparat foto av mätaren. Det hade gått 50 m3 på ett år. Det är inte mycket om man bott två personer i huset permannent men om man som vi under året varit där vid ett antal tillfällen och kokt kaffe och spolat i toaletten känns det fullständigt orimligt. Jag kontaktade kommunen och de bad mig kolla om hjulen på mätaren snurrar (trots avstängt) men det gör de tyvärr inte....svårt för mig att "bevisa" att jag faktiskt inte använt 50 m3. Det är inte heller så viktigt för mig, däremot vill jag såklart förstå hur det gått till och om det läcker...jag kommer såklart att kolla veckovis när jag är där, men spontant känns det inte som om 50 m3 kan läcka UTAN att hjulen synbart snurrar...någon som har tips om vad tänka på...
Redigerat:
Bra tips ska faktiskt kolla igen….vi har INTE varit mycket där och spännande att seErrwee skrev:
Ta foto med t.ex kvartalsavläsningar, där mätarnummer och måtarställning är tydlig. Poton via mobil har datum och tidpunkt, eller ställ in så detta visar sig. Bra dokumentation som inte kan bestridas och för minnet. Om det nu inte är fel på mätaren då får man gå på en normalförbrukning. Kan dock inte ligga till grund för krav eller inkasso. Läckor - har du förbrukning utan att vara där = läck någonstans efter vattenmätaren! eller Husockupanter ;-) En bra vana är att alltid stänga av vattnet när ni inte är i stugan.
Klicka här för att svara