Hej!

När vi flyttade in i vår nya bostad valde vi att bättra på ytskikten i köket men inget mer, då vi på sikt tänker att vi ska bygga om det. Som ett led i det ville vi bli av med kaklet mellan köksbänk och överskåp, men det satt fixat mot väggips och risken var därför stor att vi skulle behöva riva hela väggipset om vi ville ta ner det gamla kaklet. Därför fick det bli en "fullösning" där vi kaklade ett lager till ovanpå det befintliga kaklet. Det blev över förväntan (jag trodde inte alls på idén först 😆), utom att överkanten är ojämn både på det första (bakre) lagret med kakel och jag vill nu sätta en list ovanpå för att dölja dessa kakelkanter. Men listen behöver ju ligga över kanten på det yttre lagret kakel och det blir ett hålrum innanför som jag skulle vilja fylla upp med något lämpligt som jag sedan kan limma listen mot med monteringslim.

Funderar på om det skulle kunna funka med något fogskum eller liknande som man skulle kunna fylla med och sedan skära slätt. Eller har någon här tips på något annat som kan var alämpligt. Grovspackel skulle kunna vara ett alternativ, men funderar på om det behöver "armeras" med något i sådana fall. Det handlar alltså om ett hålrum som är ca 20 mm högt och varierande djup beroende på hur kakelkanten ser ut, men mellan 1 och 2 kakelplattor djupt.

Har bifogat en skiss av ett tvärsnitt av vägg, de två kakellagren, överskåpet och den framtida tänkta listen. Färgerna är bara där för att visa vad som är vad och har inget med de verkliga färgerna att göra. :)

/Ludvig

• Schematisk skiss av köksvägg, överskåp, kakellager och tänkt list, icke skalenlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kolla in måttet från vägg till utsida kakel, det finns klackfoder i olika dim.

• Gilla
ludaus
  • Laddar…
Sedär, klackfoder var ett nytt begrepp för mig. Älskar att lära mig nya saker. :D Dock misstänker jag att det kan bli svårt även med ett sådant då det bakre lagret kakel ibland går nästan ända upp till skåpen och ibland går i linje med det främre lagret kakel - en väldigt ojämn kant helt enkelt. Men värt att kolla upp helt klart!

/L

Jadu i bland är det som en julkalender, idel överraskningar, du får se hur du kan få ihop det. Med kanske klackfoder mellan skåpen och annan list under skåpen. Svårt på distans att säga vad som kan göras.

• Gilla
ludaus
  • Laddar…
Vanlig latexfog löser nog problemet annars. Fogskum är inte att rekommendera har en tendens att kladda ner allt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.