LED-lampan som sitter ovanför köksbänken har i princip slutat funka och jag började skruva isär lite för att se hur det var kopplat och vad jag kan göra själv och vad jag behöver en elektriker till. Ut ur väggen kommer det två strömkablar (en vid kaffemaskinen och en vid spisen), men den vid spisen går bara in i en liten låda som sen går vidare till belysningen?

Skulle det vara tekniskt möjligt att byta ut lådan mot ett eluttag istället och driva belysningen bara från den andra kabeln? Installera eluttag behövs det ju en elektriker till, resten skulle jag själv kunna montera och när elektrikern är här bara be honom koppla in strömmen till bänkbelysningen.

• Vit kopplingsdosa under köksbänk, med kabel som leder till belysning. Dosan är monterad på en brun kakelvägg nära en metallpanel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av två strömkablar som sticker ut ur väggen under ett köksskåp och en liten låda i hörnet av köksbänken.
    Skapa konto
  • Kopplingsbox med flera färgade kablar och kopplingsklämmor i ett kök.
    Skapa konto
  • Bilden visar en öppen kopplingsdosa under en köksbänk med synliga strömkablar i olika färger och ett dubbelt eluttag i bakgrunden.
    Skapa konto
Det går bra att byta kopplingsdosan till ett utanpåliggande uttag men förstår nog inte riktigt hur du vill ha det? Finns bänkarmaturer som kopplas in med bara en enkel sladd med platt euro-kontakt.

• Gilla
Huselmalm
  • Laddar…
J Josth skrev:
Det går bra att byta kopplingsdosan till ett utanpåliggande uttag men förstår nog inte riktigt hur du vill ha det? Finns bänkarmaturer som kopplas in med bara en enkel sladd med platt euro-kontakt.
Jag vill gärna ha det ”hårdkopplat”, det finns bara 2 uttag idag och skulle gärna behålla dom två till kaffemaskin och sånt.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.