6 003 läst ·
42 svar
6k läst
42 svar
Vad kan en sänksåg ge mig vs cirkelsåg?
Sänksågen (Festool) har justerbara styrbackar som ger tightare passform mot skenan vilket ger högre precision.mexitegel skrev:
Du får samma precision med en jämförbar cirkelsåg som med en sänksåg. Där du sätter skenan hamnar snittet. I t.ex. Boschs sortiment som jag är mest bevandrad i så fungerar deras skenor till både sänksåg och cirkelsåg. Skillnaden är som sagt att sänksågen går att sänka ner i materialet som ska kapas. Ska du kapa en skiva spelar det ingen roll. Men kosta på dig en klinga för ändamålet som inte flisar upp din skiva.
Den har även exaktare djupinställning, och splitterskydd som ger splitterfria snitt på bägge sidor om klingan. Betydligt bättre dammupptagning är också ett plus.
festACME skrev:
Det finns en viktig anledning till att de inte går att låsa i nedfällt läge och det är säkerhet. Det blir en form av dödmansgrepp då bladet åker in om sågen inte pressas mot underlaget tex vid en kick back.C cpalm skrev:
Det du efterfrågar kan du dock göra med festool HKC(troligen HK också), dvs sänka ner och den låser sig i nerfällt läge. Den fungerar som en semi-sänksåg.
På många sätt är HKC ett ”prisvärt” alternativ mot sänksågar då den löser många av sakerna som sänksågen gör. Nästan lika bra på dammhantering också.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 603 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 603 inlägg
Nackdelen är att den inte går att kapa 45or när man snedställt klingan 45g vilket det går med många andra cirkelsågar i samma storlek. Bosch GKS 55 klara 45or 45g även med skena tex.L Lovan83 skrev:Det finns en viktig anledning till att de inte går att låsa i nedfällt läge och det är säkerhet. Det blir en form av dödmansgrepp då bladet åker in om sågen inte pressas mot underlaget tex vid en kick back.
Det du efterfrågar kan du dock göra med festool HKC(troligen HK också), dvs sänka ner och den låser sig i nerfällt läge. Den fungerar som en semi-sänksåg.
På många sätt är HKC ett ”prisvärt” alternativ mot sänksågar då den löser många av sakerna som sänksågen gör. Nästan lika bra på dammhantering också.
Dock är ju Festool FSK och liknande skenor en dröm om man vill göra sig av med kap-/gersågen
Ja, dessa sågar (cirkelsåg m kapskena enligt originalprincipen från Mafell som kopierats av Festool och nu senast Metabo och Bosch) utgör en egen kategori. Ska man av någon anledning bara ha en såg är det en sådan en ska sikta på. Och ska man ha flera sågar är det en sådan man bör skaffa först 😊U Utsliten och utdömd skrev:
De går fint även på vanliga skenor, helt utan skena eller med ett klyvanhåll. Lite sämre dammupptagning och sämre sänkförmåga än sänksåg men generellt mycket bättre än vanliga cirkelsågar och kapger.
Finns någon dedikerad tråd om dessa sågar som jag i hastigheten inte hittar igen.
Kan intyga om att det här är en sjukt bra maskin, rekommenderar 250 skenan som allround. Sen komplementerar man med de längre skenorna efter behov.ACME skrev:
Ska man klaga på något så är det lite svag motor i HKC, men man kan ju inte få allt. Helt klart mitt mest använda verktyg utöver skruvdragaren.
Ja, 420-skenan är lite för bynglig att ha på sågen och man behöver sällan den längden.S sin skrev:
Det är priset man betalar för sladdlöst, men håller man klingorna skarpa så tycker jag att den rockar ändå.S sin skrev:
Den rockar absolut.ACME skrev:
Den må vara dyr, men tycker ändå att den betalat sig många gånger om även för mig som hobbysnickare.
Den har jag aldrig testat. Tyngre och saftigare pris som sagt, men jag använder Mafells sticksåg och den sparkar ju röv med Festools dito. Fast det gör iofs de flesta..nanowire skrev:
Ska kika på KSS framöver. Min HKC har snart 10 år på nacken och kan få avsluta sina dagar i någon hemmapulares snickarbod.
KSS60 är en 185 mm klinga med 67 mm sågdjup (60 på skena), därför tyngre än HKC antar jag?ACME skrev:
Finns KSS50 och 40 också om du vill ha ngt smidigare. Samma batterier som Metabo.
Om man fortfarande vill vara lite snål och fortsätta med Festool och inte gå fullt ut med Mafell så har Festool släppt en ny HKC. HKC KEB, där K står för anti-kickback.
Någon som testat den? Ska ha bättre kraft än den gamla och möjlighet till 8ah batterier.
Sugen på en uppgradering, men hade varit kul att höra från någon som testat den nya.
Någon som testat den? Ska ha bättre kraft än den gamla och möjlighet till 8ah batterier.
Sugen på en uppgradering, men hade varit kul att höra från någon som testat den nya.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hjälp mig identifiera läckagekälla diskmaskin med hjälp av denna film
Vitvaror -
Mögel kallvind hjälp mig
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Flammigt och matt efter epoxifärg på garagegolvet.
Färg, Måla & Tapetsera -
Kan någon hjälpa mig att tyda ritningen?
Planlösningar -
Ge mig alla fall och tvister vid totalentreprenad
Juridik