6 003 läst ·
42 svar
6k läst
42 svar
Vad kan en sänksåg ge mig vs cirkelsåg?
Är inte alla skenor konstruerade så? Med min blå Bosch kapade man iaf gummikanten på skenan med hjälp av cirkeln så den skulle passa perfekt till sågen.N Niq skrev:Jag har inte så stor erfarenhet av olika sänksågar men jag skulle säga att dom oftast ger ett bättre sågsnitt iaf i skivmaterial o liknande. Det finns säkert undantag. Man kan få väldigt bra resultat med en bra handcirkel också.
Dom sågar som har en skena som löper precis vid klingan så man kan lägga skenan på sina markeringar är ju betydligt snabbare och lättare att placera rätt. Förr var det i stort sett bara sänksågar som hade det så men nu tror jag det finns vanliga handcirklar som är konstruerade så också. Titta på tex evolutions skensåg.
sänksågar dammar oftast mycket mindre, speciellt när man använder dammsugare till sågen.
Jag föredrar både en batteridriven cirkelsåg med snabbvinkel och rätskiva som tillbehör för snabba/mobila sågningar och en sänksåg som bara används med dammsugare vid arbetsbänken när jag behöver precision eller mer repeterbara snitt
Jag föredrar både en batteridriven cirkelsåg med snabbvinkel och rätskiva som tillbehör för snabba/mobila sågningar och en sänksåg som bara används med dammsugare vid arbetsbänken när jag behöver precision eller mer repeterbara snitt
Produkter som diskuteras: "arbetsbänken"
Arbetsbord Master 600 Wolfcraft
Ergonomiskt bord för varje kroppshålling
1 999 kr inkl moms
Läs mer
Jag har en Hikoki C6BUM som är en vanlig cirkelsåg fast med en speciell bottenplatta för styrskena.R Relik skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den går att såga lika rakt och exakt som en sänksåg. Skillnaden är att med en sänksåg så går det att göra urtag tex för en diskho i en bänkskiva genom att sänka ner sågen mitt i skivan och såga därifrån.
Min Hikoki låser jag sågdjupet på + att den har klyvkniv så den går inte att såga snitt mitt i på samma sätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En sänksåg har dessutom en specialkonstruerad kropp som gör att går att det går att såga extra nära en kant.
Nu är väl utbudet av cirkelsågar med styrskena rätt klent så då är det snart gjort att man tittar på sänksågar istället.
Möjligt dom är det nuförtiden och har varit ett antal år. Förr fanns det handcirklar som man kunde köra på skena men som inte hade den konstruktionen. Jag vet inte om alla tillverkare har ändrat sig så det kan ju vara värt att se efter.O Offroad skrev:
Absolut - är det något man bör rekommendera till någon som inte är erfaren? Absolut inte.N Niq skrev:
Min cirkel kärvar tex. lite i höjdjusteringen så jag skulle inte göra det mer än i absolut nödfall.
Ja, irriterar mig rätt ofta på att det inte går att låsa sågen i sänkt läge. Borde inte vara så svårt att åstadkomma tekniskt tycker man...Cheesen skrev:
Kanske inte rekommendera men man kan ju säga att det är fullt möjligt istället för att säga att man måste ha en sänksåg för att kunna göra det. Alla får själva välja vad dom är bekväma att göra med verktyg.mexitegel skrev:
Skulle jag ha en sänksåg så skulle jag förstås använda den till det. Men det är ganska sällan jag gör just det. Har ännu inte haft så stort behov av en sänksåg att jag varit villig att betala vad dom kostar. Nu finns det visserligen billigare modeller också och kanske jag köper en någon dag om jag börjar göra mycket sådant där jag har användning för den ofta.
Sågat många passbitar mm genom åren med cirkelsåg.
Rätskivor i olika längd, eller andra raka saker och tvingar har varit mina hjälpmedel.
Sen måste man även använda hjärnan, vända det man ska kapa åt rätt håll mm, och kunna sin egen cirkelsåg.
För att mina snitt ska bli exakta ska det vara 31,5 mm till anhållet (med den klinga som sitter i nu) Byter jag tjocklek på klingan måste jag mäta upp det igen.
Så, Ja, med noggrannhet går det utmärkt att bygga ett kök med cirkelsåg OCH sticksåg.
Väggar, tak mm är sälla helt raka, så ofta får man ändå ta fram sticksågen och justera.
Rätskivor i olika längd, eller andra raka saker och tvingar har varit mina hjälpmedel.
Sen måste man även använda hjärnan, vända det man ska kapa åt rätt håll mm, och kunna sin egen cirkelsåg.
För att mina snitt ska bli exakta ska det vara 31,5 mm till anhållet (med den klinga som sitter i nu) Byter jag tjocklek på klingan måste jag mäta upp det igen.
Så, Ja, med noggrannhet går det utmärkt att bygga ett kök med cirkelsåg OCH sticksåg.
Väggar, tak mm är sälla helt raka, så ofta får man ändå ta fram sticksågen och justera.
Sen tror jag det är vanligt att man jämför en sänksåg för 4000 med en cirkelsåg för 1000. Då blir det ju lite orättvist. Dessutom kanske cirkelsågen sen används till många slit-och-släng-jobb så den tar mer stryk.
Själv har jag aldrig riktigt vant mig vid cirkelsåg, minns med fasa när jag hjälpte till som grabb att den var väldigt högljudd och farlig. Och det ÄR en ganska potentiellt farlig maskin.
Sänksåg, geringssåg och i viss mån vanlig bordsåg känns mer kontrollerat och säkert för en glad amatör som jag själv, därför blir det sådana för mig.
Själv har jag aldrig riktigt vant mig vid cirkelsåg, minns med fasa när jag hjälpte till som grabb att den var väldigt högljudd och farlig. Och det ÄR en ganska potentiellt farlig maskin.
Sänksåg, geringssåg och i viss mån vanlig bordsåg känns mer kontrollerat och säkert för en glad amatör som jag själv, därför blir det sådana för mig.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 298 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 298 inlägg
Sänksågen brukar ha mindre klinga och då blir en mångtandad klinga (som man vill ha vid fina snitt) klart billigare.
Cirkelsågen används (klart sällan) när jag vill klyva en planka "lite så där" enkelt. Skulle dock hellre haft en bänksåg till det men dit har inte ekonomin sträckt sig än.
Sänksågen är min #1 när det gäller skivor. Ska jag klyva en planka lite snyggare så byter jag klinga på sänksågen.
Kapa reglar så är det gersågen.
Så jag röstar på sänksåg.
Cirkelsågen används (klart sällan) när jag vill klyva en planka "lite så där" enkelt. Skulle dock hellre haft en bänksåg till det men dit har inte ekonomin sträckt sig än.
Sänksågen är min #1 när det gäller skivor. Ska jag klyva en planka lite snyggare så byter jag klinga på sänksågen.
Kapa reglar så är det gersågen.
Så jag röstar på sänksåg.