Satt uppe rätt sent igår och funderade på det här, gick igenom gamla mail, googlade och dividerade med bekanta.

Eftersom styrelsen består av människor som inte har en aning om vilken sorts förening dom företräder så känner jag att jag behöver göra det här så tydligt som möjligt. Orkar inte att det blir en långbänk av det här och jag vill stänga alla dörrar så det inte finns någon chans till kreativa tolkningar.

Jag överväger därför att betala dessa två medlemsavgifter och samtidigt skriva ett brev och mail till styrelsen där jag gör klart att jag kliver ur föreningen från dags dato och hänvisa till föreningsfriheten. Samt att jag kommer bestrida eventuella framtida krav på medlemsavgift.

Vet att jag inte behöver, men då känns det som att jag har stängt alla dörrar som går. Tankar?

H HLFR skrev:
Vet att jag inte behöver, men då känns det som att jag har stängt alla dörrar som går. Tankar?
Jag skulle aldrig betala avgifter jag inte behöver eller vill.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag skulle aldrig betala avgifter jag inte behöver eller vill.
Nä det går emot mina principer också egentligen 😆

H HLFR skrev:
Satt uppe rätt sent igår och funderade på det här, gick igenom gamla mail, googlade och dividerade med bekanta.

Eftersom styrelsen består av människor som inte har en aning om vilken sorts förening dom företräder så känner jag att jag behöver göra det här så tydligt som möjligt. Orkar inte att det blir en långbänk av det här och jag vill stänga alla dörrar så det inte finns någon chans till kreativa tolkningar.

Jag överväger därför att betala dessa två medlemsavgifter och samtidigt skriva ett brev och mail till styrelsen där jag gör klart att jag kliver ur föreningen från dags dato och hänvisa till föreningsfriheten. Samt att jag kommer bestrida eventuella framtida krav på medlemsavgift.

Jag tycker istället det skulle se ut som att du öppnat dörrarna genom att visa att du är villig att betala bara styrelsen är tillräckligt ihärdig.

• Gilla
Bästerortarn och 9 till
  • Laddar…
K kesue skrev:
Jag tycker istället det skulle se ut som att du öppnat dörrarna genom att visa att du är villig att betala bara styrelsen är tillräckligt ihärdig.
Jag är mest ute efter att få ett tydligt avslut. Efter det får dom försöka bäst dom vill...

H HLFR skrev:

Tycker det låter som motsatsen till ett rent avslut eftersom det för dem kommer innebära att du bekräftar både riktigheten i deras kravställande och din betalningsskyldighet.

Varför tror du att det skulle leda till ett avslut och inte till att du sitter i samma situation igen om två år att de kräver dig på obetalda avgifter.

Jag tror mer på att luta sig mot regelverket hela vägen och låta dem köra det så långt som de behöver för att inse att de inte har den rätten som de tror.
Mycket rakt och kortfattat skrivet. Om du alls ska skriva något, det kommer till en punkt när det är det bästa, och det är deras sak att agera om de vill driva vidare frågan.

• Gilla
nissebrun och 3 till
  • Laddar…
H HLFR skrev:
Jag är mest ute efter att få ett tydligt avslut. Efter det får dom försöka bäst dom vill...
Betala inte! Bestrid och stäng dörren!

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag är också tveksam till att betala. Ta ett samtal istället och förklara situationen för ordföranden för föreningen. Är det en omöjlig person, prata med kassören istället.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag är också tveksam till att betala. Ta ett samtal istället och förklara situationen för ordföranden för föreningen. Är det en omöjlig person, prata med kassören istället.
Jag har försökt med detta, men det spårar tyvärr ur direkt eftersom styrelsemedlemmarna inte har koll. Det blir bara otrevligt....

Claes Sörmland
H HLFR skrev:
Jag har försökt med detta, men det spårar tyvärr ur direkt eftersom styrelsemedlemmarna inte har koll. Det blir bara otrevligt....
Ja, då finns det ju inga sociala aspekter att bry sig om. Man har redan sumpat grannerelationerna. Och dessutom skickat bluffakturor och hotat med kronofogde. Då skulle jag inte böja mig, det skulle ju bara innebära att mobbarna och de kriminella vinner.

• Gilla
leifherlin och 9 till
  • Laddar…
Hur meddelade du dem förra gången att du ville avsluta ditt medlemsskap? Var det otydligt på något sätt så det är därför du vill göra det en gång till?

mexitegel mexitegel skrev:
Hur meddelade du dem förra gången att du ville avsluta ditt medlemsskap? Var det otydligt på något sätt så det är därför du vill göra det en gång till?
Tyvärr togs det muntligt med styrelsen 2024. Jag har inget i skrift att hänvisa till. Trodde jag hade det per mail också, men nej.

Det här tog så otroligt mycket energi i den vevan, så jag la ner alla diskussioner och fokuserade på annat.

Känner mest att om jag gör det ordentligt per skrift nu, så har jag det dokumenterat och kan hänvisa till det om dom försöker med något i framtiden.

H HLFR skrev:
Hur kan avslutet bli tydligt genom att du betalar och därmed i någon mån accepterar "medlemskapet"?

• Gilla
Bästerortarn och 5 till
  • Laddar…
Låter som det är dags för dig att verkställa förslaget om att ansöka om gemensamhetsanläggning och lära dem en läxa.

Lägg hela ansvaret på dem, "Eftersom vi inte har kunnat nå samförstånd och ni kommer med hot om kronofogden känner jag mig tvungen att hjälpa oss hitta en formellt korrekt lösning, och jag har därför ansökt om att det ska inrättas en gemensamhetsanläggning. I väntan på det kommer jag inte betala några avgifter."

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Nej för f-n. Skriv bara bestrides och låt dem skicka fakturan till fogden så får han ta ur dem ide'erna. Du behöver inte göra ett dugg mer, möjligen tala med fogden om han ringer så lägger ha ner saken sen.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.