Hej,
Pillade bort lite lösa delar från murblocken som min innervägg är uppbyggd av, på andra sidan väggen är det ett badrum. Vad kan det svarta på bilderna vara? Kan det vara en bit av tätskiktet eller kanske bara lite primer? Blocken ska vara 6-7cm tjocka men hålet som blev från den lösa delen är endast ca. 3cm.
Det är ganska hårt och nästan lite klibbigt, påminner lite om bärnsten. Bakom det svarta verkar det vara något bruk eller liknande.
tack på förhand!
Pillade bort lite lösa delar från murblocken som min innervägg är uppbyggd av, på andra sidan väggen är det ett badrum. Vad kan det svarta på bilderna vara? Kan det vara en bit av tätskiktet eller kanske bara lite primer? Blocken ska vara 6-7cm tjocka men hålet som blev från den lösa delen är endast ca. 3cm.
Det är ganska hårt och nästan lite klibbigt, påminner lite om bärnsten. Bakom det svarta verkar det vara något bruk eller liknande.
tack på förhand!
Missade bilderna!
Det svarta är bitumen, dvs. asfalt. Troligen har man från början tagit upp hål i väggen för t.ex. dold rördragning, och då har klinkerblocket spruckit på detta ställe. Sen har man tätskiktat med bitumen och ovanpå det putsat igen hålet. Detta från badrumssidan alltså, och nu ser du det från baksidan.
Jag antar då att det inte spelar någon större roll att jag pillade bort biten? Då jag antar (igen) att man inte använde bitumen i tätskiktet på 2010-talet (lägenheten är stambytt för ca. 10 år sedan).C cpalm skrev:Det svarta är bitumen, dvs. asfalt. Troligen har man från början tagit upp hål i väggen för t.ex. dold rördragning, och då har klinkerblocket spruckit på detta ställe. Sen har man tätskiktat med bitumen och ovanpå det putsat igen hålet. Detta från badrumssidan alltså, och nu ser du det från baksidan.
Nä precis. Pillra bort löst och lägg i med bruk bara. Och som sagt, anledningen till att blocken spruckit just där är säkerligen för att man mejslat ur dem för infällda rör eller liknande på badrumssidan.K KimAA3 skrev:
Klicka här för att svara