Hej,

Pillade bort lite lösa delar från murblocken som min innervägg är uppbyggd av, på andra sidan väggen är det ett badrum. Vad kan det svarta på bilderna vara? Kan det vara en bit av tätskiktet eller kanske bara lite primer? Blocken ska vara 6-7cm tjocka men hålet som blev från den lösa delen är endast ca. 3cm.

Det är ganska hårt och nästan lite klibbigt, påminner lite om bärnsten. Bakom det svarta verkar det vara något bruk eller liknande.

tack på förhand!

Missade bilderna!

• Hand i skyddshandske håller brutet stycke av möjligen betong; hammare i oskärpa i bakgrunden. Arbetsplatsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sten med metalliskt material hålls med tänger och skyddshandskar mot suddig bakgrund.
    Skapa konto
  • Byggplats med närbild på betongbit, suddig bakgrund visar verktyg och skräp.
    Skapa konto
  • Skadad betongvägg, sprickbildning, slitage, närbild, konstruktionsdetalj, grå textur, byggavfall i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Betongvägg med skador och sprickor, tecken på förfall eller väderpåverkan.
    Skapa konto
C
Det svarta är bitumen, dvs. asfalt. Troligen har man från början tagit upp hål i väggen för t.ex. dold rördragning, och då har klinkerblocket spruckit på detta ställe. Sen har man tätskiktat med bitumen och ovanpå det putsat igen hålet. Detta från badrumssidan alltså, och nu ser du det från baksidan.

C cpalm skrev:
Det svarta är bitumen, dvs. asfalt. Troligen har man från början tagit upp hål i väggen för t.ex. dold rördragning, och då har klinkerblocket spruckit på detta ställe. Sen har man tätskiktat med bitumen och ovanpå det putsat igen hålet. Detta från badrumssidan alltså, och nu ser du det från baksidan.
Jag antar då att det inte spelar någon större roll att jag pillade bort biten? Då jag antar (igen) att man inte använde bitumen i tätskiktet på 2010-talet (lägenheten är stambytt för ca. 10 år sedan).

Denna del pillades bort

• En murad vägg med skador och en lagning, röd markering kring en spricka eller skada.
    Skapa konto
C
K KimAA3 skrev:
Jag antar då att det inte spelar någon större roll att jag pillade bort biten? Då jag antar (igen) att man inte använde bitumen i tätskiktet på 2010-talet (lägenheten är stambytt för ca. 10 år sedan).
Nä precis. Pillra bort löst och lägg i med bruk bara. Och som sagt, anledningen till att blocken spruckit just där är säkerligen för att man mejslat ur dem för infällda rör eller liknande på badrumssidan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.