6 473 läst ·
30 svar
6k läst
30 svar
Vad kan detta vara för hål i mitt badrum?
Men vad förklarar att det ser ut att vara "stopp" längst in? Dock ser det ju ut som att det skulle kunna fortsätta lite längre bara att det där äckliga gråvita (damm?) är i vägen. Bör det se så äckligt ut inuti eller ska jag bara skaffa en sån där bricka att sätta utanpå och låtsas som ingenting?Rickard B skrev:
Här är en mer översiktlig bild där man ser mer av duschutrymmet och vart toaletten är i förhållande till hålet.useless skrev:
Kan/får man täcka den med en sån här för att få ett snyggare utseende och undvika att vatten kommer in? https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...415-rot-bricka-for-rorande-53-mm-krom-2812886Hampus Chenon skrev:
Mätte diametern på röret och det är ca 15mm men de flesta utloppsbrickorna jag hittar är 25mm så de kommer ju vara för stora. På den jag länkade står det ROT-bricka. Jag vet inte om det är samma sak? Är som sagt inte alls kunnig med badrum.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Du får ju inte sätta dit något som är tätt utan vattendroppar i röret måste ha det lätt att komma ut.L lalali5 skrev:Kan/får man täcka den med en sån här för att få ett snyggare utseende och undvika att vatten kommer in? [länk]
Mätte diametern på röret och det är ca 15mm men de flesta utloppsbrickorna jag hittar är 25mm så de kommer ju vara för stora. På den jag länkade står det ROT-bricka. Jag vet inte om det är samma sak? Är som sagt inte alls kunnig med badrum.
T.ex. den här som har hål på en bit av omkretsen: https://www.ahlsell.se/products/var...1892119---tackbricka-vit-o60mm-med-tejp-purmo
Och kan man inte handla enkelt på Ahlsell så finns den exempelvis här:BirgitS skrev:
https://www.vvsobadrum.se/reservdelar/reservdelar-golvvarme-1/purmo/purmo-lackageindikering-60mm
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men det var en dyr brickrackare och jag skulle nog göra en egen lösning hellre än att betala 234:- när frakt och moms lagts på. Går jag och hämtar den på Ahlsell kostar den mig 89:- och det är svindyrt nog.
Verkar som att man ska häfta den på väggen. Men kommer det verkligen hålla bra om den sitter precis i duschen? Känns som att vidhäftningen skulle släppa ganska fort.BirgitS skrev:
Vad hade du gjort för egen lösning? Hittar ingen annan bricka som funkar till 14-15mm diameter.Alfredo skrev:
Rotat i ”skrotlådorna” efter något passande. Kanske något gammalt burklock eller liknande. Bett en kompis att skriva ut en bricka.L lalali5 skrev:
Jag har tyvärr inga bättre svar än så. Men tycker du brickan är värd en knapp hundring och har Ahlsell i närheten så testa att köpa den där. De kan vara schyssta och låta dig handla på ett strökundskonto.
Fattar. Jag har enskild firma men känns fel att köpa något till badrummet när verksamheten är långt ifrån allt som har med badrum och hem att göra så det får nog bli att köpa den dyra brickan och foga runtom så att inte tejpen släpper när det kommer vatten på den från duschen..Alfredo skrev:
Rotat i ”skrotlådorna” efter något passande. Kanske något gammalt burklock eller liknande. Bett en kompis att skriva ut en bricka.
Jag har tyvärr inga bättre svar än så. Men tycker du brickan är värd en knapp hundring och har Ahlsell i närheten så testa att köpa den där. De kan vara schyssta och låta dig handla på ett strökundskonto.