Rickard B Rickard B skrev:
Skvallerrör helt klart. Som en redan sagt, finns ett schakt med rör bakom väggen. Läcker något utav rören ska man kunna se de då vatten börjar droppa från röret. Har ingenting med toalettens placering att göra då den inte visar läckage från toaletten 😅
Men vad förklarar att det ser ut att vara "stopp" längst in? Dock ser det ju ut som att det skulle kunna fortsätta lite längre bara att det där äckliga gråvita (damm?) är i vägen. Bör det se så äckligt ut inuti eller ska jag bara skaffa en sån där bricka att sätta utanpå och låtsas som ingenting?

useless useless skrev:
Skvallerrör ska sitta så att man lätt upptäcker eventuellt läckage.
Ta någon mer översiktlig bild över rummet.
Här är en mer översiktlig bild där man ser mer av duschutrymmet och vart toaletten är i förhållande till hålet.

• IMG_0363.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L lalali5 skrev:
Här är en mer översiktlig bild där man ser mer av duschutrymmet och vart toaletten är i förhållande till hålet.
Skvallerrör från utrymmet innanför (och ovanför) plåtlocket precis under KV, VV & VVC rören.

• Gilla
Jocke Best och 3 till
  • Laddar…
L lalali5 skrev:
Då är det ju helt uppenbart vad hålet är till för.

hål.jpg
Skapa konto

• Gilla
SWEBMA
  • Laddar…
useless useless skrev:
Då är det ju helt uppenbart vad hålet är till för.

[bild]
Men borde vi inte märkt med endoskopet att hålet går uppåt någonstans då? Eller så är det det som händer där det tar "stopp"...

L lalali5 skrev:
Det är grannens lägenhet, men har ingen aning om deras badrum är på andra sidan väggen eller om det är något annat rum.
Det är stammen schaktet ,, vi gjorde alltid så på alla renoveringar ... Blir det läck, ska de rinna vatten ut där och då är d bra du säger till :)

Hampus Chenon Hampus Chenon skrev:
Det är stammen schaktet ,, vi gjorde alltid så på alla renoveringar ... Blir det läck, ska de rinna vatten ut där och då är d bra du säger till :)
Kan/får man täcka den med en sån här för att få ett snyggare utseende och undvika att vatten kommer in? https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...415-rot-bricka-for-rorande-53-mm-krom-2812886

Mätte diametern på röret och det är ca 15mm men de flesta utloppsbrickorna jag hittar är 25mm så de kommer ju vara för stora. På den jag länkade står det ROT-bricka. Jag vet inte om det är samma sak? Är som sagt inte alls kunnig med badrum.

BirgitS
L lalali5 skrev:
Kan/får man täcka den med en sån här för att få ett snyggare utseende och undvika att vatten kommer in? [länk]

Mätte diametern på röret och det är ca 15mm men de flesta utloppsbrickorna jag hittar är 25mm så de kommer ju vara för stora. På den jag länkade står det ROT-bricka. Jag vet inte om det är samma sak? Är som sagt inte alls kunnig med badrum.
Du får ju inte sätta dit något som är tätt utan vattendroppar i röret måste ha det lätt att komma ut.
T.ex. den här som har hål på en bit av omkretsen: https://www.ahlsell.se/products/var...1892119---tackbricka-vit-o60mm-med-tejp-purmo

BirgitS BirgitS skrev:
T.ex. den här som har hål på en bit av omkretsen
Och kan man inte handla enkelt på Ahlsell så finns den exempelvis här:

https://www.vvsobadrum.se/reservdelar/reservdelar-golvvarme-1/purmo/purmo-lackageindikering-60mm

Screenshot_2026-06-13_21-23-20.png
Skapa konto

Men det var en dyr brickrackare och jag skulle nog göra en egen lösning hellre än att betala 234:- när frakt och moms lagts på. Går jag och hämtar den på Ahlsell kostar den mig 89:- och det är svindyrt nog.

BirgitS BirgitS skrev:
Du får ju inte sätta dit något som är tätt utan vattendroppar i röret måste ha det lätt att komma ut.
T.ex. den här som har hål på en bit av omkretsen: [länk]
Verkar som att man ska häfta den på väggen. Men kommer det verkligen hålla bra om den sitter precis i duschen? Känns som att vidhäftningen skulle släppa ganska fort.

BirgitS
Ingen aning, numera är det inte tillåtet enligt branschreglerna att ha skvallerröret i duschen (eller en inspektionslucka), så de är nog inte gjorda för att bli blöta.

Alfredo Alfredo skrev:
Och kan man inte handla enkelt på Ahlsell så finns den exempelvis här:

[länk]

[bild]

Men det var en dyr brickrackare och jag skulle nog göra en egen lösning hellre än att betala 234:- när frakt och moms lagts på. Går jag och hämtar den på Ahlsell kostar den mig 89:- och det är svindyrt nog.
Vad hade du gjort för egen lösning? Hittar ingen annan bricka som funkar till 14-15mm diameter.

L lalali5 skrev:
Vad hade du gjort för egen lösning? Hittar ingen annan bricka som funkar till 14-15mm diameter.
Rotat i ”skrotlådorna” efter något passande. Kanske något gammalt burklock eller liknande. Bett en kompis att skriva ut en bricka.

Jag har tyvärr inga bättre svar än så. Men tycker du brickan är värd en knapp hundring och har Ahlsell i närheten så testa att köpa den där. De kan vara schyssta och låta dig handla på ett strökundskonto.

Alfredo Alfredo skrev:
Rotat i ”skrotlådorna” efter något passande. Kanske något gammalt burklock eller liknande. Bett en kompis att skriva ut en bricka.

Jag har tyvärr inga bättre svar än så. Men tycker du brickan är värd en knapp hundring och har Ahlsell i närheten så testa att köpa den där. De kan vara schyssta och låta dig handla på ett strökundskonto.
Fattar. Jag har enskild firma men känns fel att köpa något till badrummet när verksamheten är långt ifrån allt som har med badrum och hem att göra så det får nog bli att köpa den dyra brickan och foga runtom så att inte tejpen släpper när det kommer vatten på den från duschen..

L lalali5 skrev:
Jag har enskild firma men känns fel att köpa något till badrummet när verksamheten är långt ifrån allt som har med badrum
Men betala med ett privat kort och strunta i att hantera köpet inom rörelsen. Jag ser verkligen inte problemet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.