Nu under våren har vi fått en buckla på vår gångväg, nära tomgränsen mot gatan. När jag lyfte på markstenen så hittar jag det ni ser på bilderna. en brunn (eller ventil?) utan lock och bara lite markduk över. Är det någon som vet vad det kan vara? Min gissning är anslutning/ventil för stadsgas som numera inte finns längre i området, men hur kan man veta säkert? Hur går man till väga för att ta bort den?

Upplyft marksten som avslöjar en gammal, olockad brunn med markduk under på en gångväg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rostig metallventil utan lock i schakt under marksten, omgiven av jord och grus.
Skapa konto
Rostig järnstång över en okänd underjordisk brunn eller ventil, upptäckt under lyft av marksten nära en gångväg.
Skapa konto

Vi har haft en vattenläcka på ett rör ute i gatan(under vintern) bara 5-10 meter från denna plats, kan det vara så att det är vattenläckan som orsakat att ventilen har trycks upp ur marken?

Claes Sörmland
Ser ut som en servisventil för vattnet. I alla fall såg den ut så hos mig innan kommunen bytte den till en modernare kvalisort.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.