1 877 läst ·
16 svar
2k läst
16 svar
Vad kan det vara som drar el var 20e minut?
HejPjosk75 skrev:
Hej
Ett sätt att ta reda vad det är som orsakar effekttopparna är att stänga av en förbrukare i taget och se om förbrukningen förändras.
Eller så stänger du av alla större förbrukare samtidigt och startar en i taget med någon timmes fördröjning och ser när topparna återkommer.
Om effekttopparna kommit efter installationen av värmepumpen så verkar det rimligt att något i den regelbundet startar som drar mycket el.
Kolla inställningarna om det finns något som är aktiverat som körs timvis.
Kan väl också vara en givare för golvvärmen eller bubbelpoolen som fått fnatt och startar något i någon minut innan den återställer dig själv.
Har själv spabad. I mitt spabad har jag 3 olika pumpar/ värmare. De drar vardera mellan 2-3 kW per st när de går. Dvs mitt spabad kan komma upp i 5 kW effekttoppar. Min årsförbrukning på spabadet är ca 5 000 W. Efter åtgärderna nedan har det sjunkit drastiskt. Så bästa sättet att spara el är beroende på hur ofta Ni badar som i mitt fall sällan, sätter på det på morgonen om jag skall bada på kvällen. Är avstängt resterande tid. Vill även nämna att mitt spabad står inomhus. Alternativ är att dra ner på vattentemp till så lågt det går. Är elpriset högt är det billigare att åka till badhus. Efter att ägt ett spabad sedan 2013 kan jag konstatera det är de dyraste bad jag gjort, bytat ut olika pumpar/ varmare pga de var sönder. Ozon filter skall bytas varje 18 månad osv. Vill man ha dyra bad köp spabad, vill familjen spara pengar gå till badhus, bada i havet/ sjön.
Årsförbrukning 5000 W?E Sören Carlsson skrev:Hej
Har själv spabad. I mitt spabad har jag 3 olika pumpar/ värmare. De drar vardera mellan 2-3 kW per st när de går. Dvs mitt spabad kan komma upp i 5 kW effekttoppar. Min årsförbrukning på spabadet är ca 5 000 W. Efter åtgärderna nedan har det sjunkit drastiskt. Så bästa sättet att spara el är beroende på hur ofta Ni badar som i mitt fall sällan, sätter på det på morgonen om jag skall bada på kvällen. Är avstängt resterande tid. Vill även nämna att mitt spabad står inomhus. Alternativ är att dra ner på vattentemp till så lågt det går. Är elpriset högt är det billigare att åka till badhus. Efter att ägt ett spabad sedan 2013 kan jag konstatera det är de dyraste bad jag gjort, bytat ut olika pumpar/ varmare pga de var sönder. Ozon filter skall bytas varje 18 månad osv. Vill man ha dyra bad köp spabad, vill familjen spara pengar gå till badhus, bada i havet/ sjön.
Menar du 5000 kWh?
Isåfall en ansenlig siffra.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Utekök med sydamerikansk parrilla grill. Kan det vara nåt?
Altan & Uteplats -
Hittat någon typ av "frön" eller skal, undrar om någon vet vad det kan vara?
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Undrar om golvet är slip art samt vilket traslag det kan tänkas vara?
Golv -
Vad kan det vara som drar?
El -
Drar kallt från skorstenen - Kan det vara fel isolerat?
Isolering