Hej

Jag har Swegon Casa och har till/från luft.
När mina filter är ca en månad gamla så avtar flödena avsevärt i frånluften. Detta gör då också att trycket verkar falla eller nåt och aggregatet larmar med ”rotorfel”.

Får inte fram nånting när jag felsöker på nätet. Vad kan vara fel?
Påverkar det ventilationen när man snurrar på ventilerna i taken i rummen?
Nybyggt hus med sen 2022 och Byggda av Serneke som nu gått i konkurs. Så hjälp där är omöjligt.

Tacksam för hjälp

Bästa svaret

M Mikael Strömblad skrev:
Hej

Jag har Swegon Casa och har till/från luft.
När mina filter är ca en månad gamla så avtar flödena avsevärt i frånluften. Detta gör då också att trycket verkar falla eller nåt och aggregatet larmar med ”rotorfel”.

Får inte fram nånting när jag felsöker på nätet. Vad kan vara fel?
Påverkar det ventilationen när man snurrar på ventilerna i taken i rummen?
Nybyggt hus med sen 2022 och Byggda av Serneke som nu gått i konkurs. Så hjälp där är omöjligt.

Tacksam för hjälp
Rotorfel uppkommer när sensor för den roterande värmeväxlaren ej längre känner av att värmeväxlaren roterar normalt.
Så kopplingen mellan minskat frånluftsflöde och rotationsfel skulle då kunna vara att vid kallt väder så minskar uppvärmningen på värmeväxlaren och försämras också av smutsigt filter och den drivrem som är kopplad till motor blir mindre flexibel och börjar slira.
Så byte av rem kanske avhjälper felet. Kan prova att köra med crc belt spray som ökar greppet på rem då det är knepig att byta rem som ett test.

• Gilla
Mikael Strömblad
  • Laddar…
Ok jag förstår. Men kan det vara fel injustering av ventilationen? För att vi hade i princip samma fel första året i huset och fick ett helt nytt aggregat som påföljd. Men samma fel kommer typ nu igen med rotorfel och frånluften tappar i flöde rätt mycket.

Det ska väl finnas en balans mellan från/till luft som kanske är ur spel.

Problemet är att det funkar klockrent med helt nytt filter i ca 2 veckor och sedan blir det dålig från luft igen. Jag är helt nollad nu och swegon säger bara att en injustering ska göras igen men vad hjälper det?

Ok jag förstår. Men kan det vara fel injustering av ventilationen? För att vi hade i princip samma fel första året i huset och fick ett helt nytt aggregat som påföljd. Men samma fel kommer typ nu igen med rotorfel och frånluften tappar i flöde rätt mycket.

Det ska väl finnas en balans mellan från/till luft som kanske är ur spel.

Problemet är att det funkar klockrent med helt nytt filter i ca 2 veckor och sedan blir det dålig från luft igen. Jag är helt nollad nu och swegon säger bara att en injustering ska göras igen men vad hjälper det
Hur märker du att frånluften tappar flöde?

H Håbbe01 skrev:
Hur märker du att frånluften tappar flöde?
Uppe i badrummet hörs det mest från ventilen så det är den jag utgår ifrån. Med nytt filter så hör man tydligt och känner suget. Man märker även om man ”släpper igen” dörren så går den igen med ett pyttelitet hugg så at säga.

Men med ett filter som suttit i 2-3 veckor så slutar det låta från ventilen och märkbart suger mindre som man märker på olika sätt.

Min fråga är väl då egentligen vad som gör att den går ner i flöde.
Jag har inte tänkt på tilluften om den går ner för den låter inte lika mycket så märkbart som i badrummet uppe närmast aggregatet.

Om du är duktig på sånt här så ringer jag gärna o bollar med dig lite. Om du får mitt nummer så kanske vi kan höras imorgon?

Uppe i badrummet hörs det mest från ventilen så det är den jag utgår ifrån. Med nytt filter så hör man tydligt och känner suget. Man märker även om man ”släpper igen” dörren så går den igen med ett pyttelitet hugg så at säga.

Men med ett filter som suttit i 2-3 veckor så slutar det låta från ventilen och märkbart suger mindre som man märker på olika sätt.

Min fråga är väl då egentligen vad som gör att den går ner i flöde.
Jag har inte tänkt på tilluften om den går ner för den låter inte lika mycket så märkbart som i badrummet uppe närmast aggregatet.
Är det kallt där du bor

Nej inte så värst. Bor i Halmstad på ett nybyggt område som heter Ranagård.
Har varit inne hos grannar som har samma inställningar på aggregatet som jag och i deras badrum på ovanvåning så suger det och låter ordentligt och som det ska

Nej inte så värst. Bor i Halmstad på ett nybyggt område som heter Ranagård.
Har varit inne hos grannar som har samma inställningar på aggregatet som jag och i deras badrum på ovanvåning så suger det och låter ordentligt och som det ska
Ok vad har du för klass på frånluftsfiltret

standard från tillverkaren.

• En hand håller i en komponent märkt "Swegon" och "R5-H" med information om luftflöde och tillverkare, del av ett ventilationssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du snurrar på tallrikarna i ventilerna så ändrar du helt inställningarna och balansen på flödena i huset. Rör inte dem! Om du redan har snurrat lite hur som helst är det läge att ta in en firma för injustering.
Om du har rätt filter och lever i normal miljö är det nog mycket osannolikt att filtren sätts igen så mycket att du skulle märka av att flödet minskar på 2veckor.

F fredrik.johansson skrev:
Om du snurrar på tallrikarna i ventilerna så ändrar du helt inställningarna och balansen på flödena i huset. Rör inte dem! Om du redan har snurrat lite hur som helst är det läge att ta in en firma för injustering.
Om du har rätt filter och lever i normal miljö är det nog mycket osannolikt att filtren sätts igen så mycket att du skulle märka av att flödet minskar på 2veckor.
Ok. Så själva flödet eller injusteringen kan rubbas genom att man snurrar på tilluftsventilerna i rummen då. Kan du bekräfta det? För vi har ju snurrat på ovanvåningens tilluftsventiler nämnligen

F7 Limavirta står det med på sidan
F7 är i princip pollenfilter och bör ej användas för den luft som kommer inifrån som innehåller damm. Så filtret är mer till för tilluft. Som frånluft så bör man ha ett glesare filter typ F5. I justeringar hjälper ej mot detta heller.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.