Fick nedanstående från Fine woodworking. Först tänkte jag det var patent. Men Festool verkar säga att den inte räcker till för "exacting standards"? Problemet med det glappande bordet är ju redan löst, någon som vet mer?

"
The introduction of Festool's new jigsaw, dubbed the Carvex is being delayed indefinitely while engineers work out problems that make the tool unsuitable for the US and Canadian market. In a press release dated April 26, 2011, the company says they won't be able to meet the scheduled June 2011 on-sale date because "late-round testing in certain applications specific to North America has demonstrated that the current design does not meet the exacting standards that we demand of ourselves, and that our customers have come to expect."
I applaud the company for taking a step back rather than release a tool that's not up to snuff, but I'm curious what Americans and Canadian woodworkers and carpenters do with jigsaws that is so different from users in Europe where the tool is already on sale.
I might be opening up myself to a flurry of snide comments, but do any of you know what "applications specific to North America" Festool is talking about?
"

--- Mats ---

Ingen aning men det spekuleras vilt, hetast anses vara att LED ljuset kan orsaka epilepsi anfall. Dock som sagt endast spekulationer. Festool USA vill inte berätta mer än vad som sagts ovan. Hela pressreleasen finns att läsa på festool USAs hemsida om man skulle vara nyfiken.

Jag tycker det är uppenbart att det inte på något vis handlar om precision eller kvalitet utan problem med att få sågen igenom de godkännanden som krävs för den amerikanska marknaden. Mig veterligen är det just säkerhetskrav som gör att exempelvis CMS för TSx5-sågarna inte finns tillgängliga i USA.

Dom har förmodligen problem med att göra en användarmanual som är så tydlig att till och med amerikanarna kan förstå den.;)

De har alltid haft problem med att göra manualer som någon överhuvudtaget kan begripa. Det har inte hindrat F från att sälja sina produkter ändå.

För övrigt vore det en välgärning om de kunde göra så att man kan välja bort den där epilepsilampan. Blinkandet gör att man bara ser en massa stillbilder på flygande spånor. Värdelöst för mina ögon. Men andra gillar det.

Redigerat:
Har inte amerikanerna en bunt fristående "säkerhetsmärkningar" a la CE som ibland är lite slumpmässiga i vad de godkänner. Såg några trådar på FoG som antydde att det var anledningen till att VAC SYS inte kommer att dyka upp i US tex.

P
håller med om lampan.. en av&på knapp hade dom mer än gärna kunnat tryckt dit.

Vad är lampan bra för egentligen, en lampa som bara lyser kan ju vara bra men en som blinkar?

skalman1 skrev:
Vad är lampan bra för egentligen, en lampa som bara lyser kan ju vara bra men en som blinkar?
Tanken är ju att lampan ska tändas varje gång bladet befinner sig på samma position i slagrörelsen. Det ska då se ut som om bladet står stilla. I teorin skulle man då lättare kunna se hur bladet förhåller sig till eventuell linje man försöker såga efter. Min erfarenhet av Carvexen är att så inte är fallet. LED-lampan som ren belysning är däremot riktigt stark och bra. Hade jag haft kvar min Carvex hade jag moddat den för fast sken.

Aha på det viset.

Ja fast sken kan ju faktiskt vara bra ibland om linjen man följer syns dåligt.

USA är ju idag kontrollerat av jurister, häller nån varmt kaffe på sig själv så stämmer man restaurangen. ( och får en massa pengar för att man själv fumlade...) En-motoriga flygplan lär inte längre tillverkas eftersom den enda motorn ju faktiskt kan stanna osv. Stanleys skruvmejselförpackningar är märkta "Always wear safety goggles" , förmodligen för att man kan stämma dem om man petar sig i ögat av misstag...
Gissningsvis är det något i den ritktningen, att släppa en produkt som inte uppfyller alla krav är lika med risken att bli stämd av någon som vill ha mycket pengar.

Vad gäller lampan , en snutt svart eltejp ?

hyggabus skrev:
Vad gäller lampan , en snutt svart eltejp ?
Hjälper föga om man vill ha ett fast ljus :)

Paul-Staffanstorp
Använder inte min Carvex just p.g.a lampan som bara är jäkligt störig...
Föredrar min gamla 300 så Carvexen står oftast still i bilen bara...

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.