janwide
En liten hake i det där badrummet är ju att det är kakel på väggarna. Då tror jag det blir svårt att lägga ny golvmatta så att du får en tät anslutning mot kaklet. Som sagt så vet man ju heller inte om tätskiktet bakom kaklet är okej. Slutsatsen blir att det inte bara går att göra i ordning golvet utan du får lov att riva ner kaklet också. Ska du sedan sätta våtrumstapet så måste du ha ett bra underlag så då måste väggarna fixas till innan dess. Så det blir nog lite att ta tag i om du vill ha ett säkert badrum även om du väljer den enklaste vägen.

T TypRätt skrev:
Att byta stammarna är ju svårt att säga något om det beror ju helt på vart rören går och hur det är möjligt att komma åt att byta dem men känns ju som ett ingrepp som bör ske innan ni flyttar in dåd det i princip innebär att riva upp golv o väggar lite varstans. Som minimum bör det ju tas i beaktning och om det känns som ett no-go se till att göra en fördjupad besiktning på VVS så ni vet.
Okej! Jag förstår. Det finns ett badrum till. Men gör man stambyta måste man riva upp det också antagligen? Ja det låter som en bra ide. Vi är väldigt förälskade i huset men det kanske blir en för hög kostnad i slutändan.

janwide janwide skrev:
En liten hake i det där badrummet är ju att det är kakel på väggarna. Då tror jag det blir svårt att lägga ny golvmatta så att du får en tät anslutning mot kaklet. Som sagt så vet man ju heller inte om tätskiktet bakom kaklet är okej. Slutsatsen blir att det inte bara går att göra i ordning golvet utan du får lov att riva ner kaklet också. Ska du sedan sätta våtrumstapet så måste du ha ett bra underlag så då måste väggarna fixas till innan dess. Så det blir nog lite att ta tag i om du vill ha ett säkert badrum även om du väljer den enklaste vägen.
Okej! Ja, de verkar ju ha renoverat det själva eftersom att det inte verkar vara fackmannamässigt gjort. Kan kanske utgå från att tätskiktet inte är helt hundra. Detta tåls verkligen att tänkas på.

Det verkar som de flesta bristerna är kopplade till duschen. Om det är ert drömhus tycker jag ni ska fundera på om det räcker med att använda den andra duschen, det är troligen en väldigt liten risk att använda toa och handfat i detta badrum. Då kan ni ju bo några år i huset och spara ihop till en riktig badrumsrenovering.

• Gilla
henric78 och 4 till
  • Laddar…
Håller med om att flera lämnat alltför låg kostnad. Har idag haft inspektion av mitt betydligt mindre badrum än bilden visar där golvelen pajat. Avlopp etc är ok. Hela badrummet måste göras om, golv och väggar, jag hoppas vi håller oss under 200'. Ålder 15 år.

• Gilla
  • Ledsen
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Det verkar som de flesta bristerna är kopplade till duschen. Om det är ert drömhus tycker jag ni ska fundera på om det räcker med att använda den andra duschen, det är troligen en väldigt liten risk att använda toa och handfat i detta badrum. Då kan ni ju bo några år i huset och spara ihop till en riktig badrumsrenovering.
Det här vore absolut det mest ultimata scenariot! För det är den sämre duschen i detta rum som vi antagligen inte hade tänkt använda i vilket fall. SÅ om man bara undviker den duschen och avvaktar till framtiden vore det super. :) Tack för din input!

• Gilla
Urban R
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Håller med om att flera lämnat alltför låg kostnad. Har idag haft inspektion av mitt betydligt mindre badrum än bilden visar där golvelen pajat. Avlopp etc är ok. Hela badrummet måste göras om, golv och väggar, jag hoppas vi håller oss under 200'. Ålder 15 år.
Oj okej! Golvelen har pajjat i det badrummet också.Men det måste man väl inte byta? Det är detsamma som golvvärme eller?

L LouvisaG skrev:
Men det måste man väl inte byta? Det är detsamma som golvvärme eller?
Så länge som om du inte bryter upp något och kan klara dig utan golvvärmen. Men när det gäller huspriset bör du räkna med badrumskostnad inom de närmaste åren. Ofta blir det inte billigare om man väntar.

Staffans2000
Rostangrepp på golvbrunnen! Inte så konstigt. Den är ju gjord av järn och fylld med vatten. Jag har en som är sjuttio år och rostig har den varit, iallafall de senaste tjugofem åren.
Eftersom du har mätta på golvet borde det gå att byta bara den genom att skära ett snitt strax under kaklet och ta bort den gamla. När arbetet är klart lägger du dit en ny matta och skär till den efter den gamla skarven och svetsar ihop dom igen. Klart! Men håller brunnen tätt och du inte använder duschen, behöver du inte göra någonting alls :D.

Staffans

• Gilla
henric78 och 5 till
  • Laddar…
H
Gjorde ett badrum i en lägenhet.
Var ca 4-5 kvm.
Vi rev ut klinkers och satte ny gips på väggarna.
Sen kom en firma och spackla fall och spackla väggar.
Satte mattor på vägg och golv.
De skulle ha 14000 för det med material inklusive rot.
Dock var det dödsbo så då får man inte använda rot så utan rot var det 18900.
Satte in toa och handfat och dusch som var innan vi började.
Så totalt kostade det badrummet lite över 20000 med allt.
Så det går att göra billigt med.
Dock bytte föreningen golvbrunnen då.

sen byte av golvbrunn och rör.
Allt beror på hur rören går.
Mitt hus har jag bytt alla rör i.
Gjorde det dagen för nyår för 5 år sedan.
Men då gick det gamla betongrör under huset.
Bara upp med nya svep och rör.
Det kostade inte många kronor.

• Gilla
Ankmamma
  • Laddar…
L LouvisaG skrev:
Okej! Men jag tänker att man ju inte behöver byta ut vitvaror och inredning utan bara åtgärda problemen med golvbrunn och rör? Då lär man komma undan lite billigare iaf. Och använda plastväggar och matta. Behöver inte vara snyggt, bara funktionellt
problemet med det tänket är att försäkringsbolagen inte tänker så......En renovering för dem är att allt görs till dagens standard. Annars gör man det på egen risk och man äventyrar framtida ersättningar. Fixar man golv och får en tveksam tätning mellan golv och väggars tätskikt och det sen blir en skada orsakat av det så blir du troligen ersättningslös för de kommer mena på att det ej är rätt utfört. Det är därför man oftast menar på att det är allt eller inget. Allt emellan det blir liksom ett underhåll som inte har nån betydelse mer än för sig själv.

• Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
janwide
Prisnivån på hantverkare skiljer nog mycket beroende på var i landet man bor. Vi bor i Örebro. Badrum 6 kvm. Flytspackling och läggning av golvmatta kostade 15000 kr. (13240 efter rot.)
(Fick en annan offert på exakt samma arbete på 27000 kr.)

• Gilla
LouvisaG
  • Laddar…
Staffans2000
S Stefan1972 skrev:
problemet med det tänket är att försäkringsbolagen inte tänker så......En renovering för dem är att allt görs till dagens standard. Annars gör man det på egen risk och man äventyrar framtida ersättningar. Fixar man golv och får en tveksam tätning mellan golv och väggars tätskikt och det sen blir en skada orsakat av det så blir du troligen ersättningslös för de kommer mena på att det ej är rätt utfört. Det är därför man oftast menar på att det är allt eller inget. Allt emellan det blir liksom ett underhåll som inte har nån betydelse mer än för sig själv.
Svetsas den nya mattan mot den gamla, kan iallafall jag inte se någon risk med den lösningen.

Staffans

• Gilla
henric78 och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Svetsas den nya mattan mot den gamla, kan iallafall jag inte se någon risk med den lösningen.

Staffans
nä inte i praktiken men det är ingen vedertagen lösning av problemet som sådant antar jag ? Ett 20 år gammalt badrum blir inte klassat som helrenoverat bara för att man byter golvet. Då är det iallafall 20 år gammalt sett ur försäkringsbolagens ögon..... Att man sen vet att det troligen aldrig blir nå skador baserat på det man gjort kommer ju ligga på det egna kontot bara.

• Gilla
LouvisaG
  • Laddar…
Staffans2000
S Stefan1972 skrev:
Att man sen vet att det troligen aldrig blir nå skador baserat på det man gjort kommer ju ligga på det egna kontot bara.
Bara och bara. Det är ju för det egna "kontot" man renoverar.

Staffans

• Gilla
henric78 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.