Vad är detta för fiskeradskap om det nu är det?

• Verktyg med krok och fjäder, möjligtvis ett fiskeredskap, mot en träytas bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett handverktyg med blått grepp och metallram med två krokar och fjäder; oklart om det är ett fiskeredskap.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gäddsax.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Gäddsax.
Tack för svaret, tydligen ett jävulsfiskeredskap. Kanske förbjudet att använda, eller borde vara förbjudet!
Fritidsfiskare får inte fiska med gäddsax! Säljs dock av många butiker, tyvärr😡

• Haha
  • Wow
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Varför skulle det vara förbjudet? Eller ett jävulsredskap? Jag förstår inte.

• Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Jag trodde det var rätt självklart för en modern människa. Gäddsax, rävsax eller valfri annan metod som inte dödar direkt utan låter djuret plågas i väntan på döden.

En gäddsax har man väl normalt indikering på, så att man vittjar direkt. Fiskare brukar ju annars kroka djuren i munnen och plåga dem en god stund för nöjes skull, för att sedan släppa dem fria. Tror du att det skulle accepteras för något av dr andra djuren du nämner. Jag ser inte en gäddsax som en sämre metod.

D Daniel 109 skrev:
En gäddsax har man väl normalt indikering på, så att man vittjar direkt. Fiskare brukar ju annars kroka djuren i munnen och plåga dem en god stund för nöjes skull, för att sedan släppa dem fria. Tror du att det skulle accepteras för något av dr andra djuren du nämner. Jag ser inte en gäddsax som en sämre metod.
I min ungdom följde jag ibland med en äldre släkting som satte gäddsaxar i en å. Gick till så att det borrades hål i isen, sattes i saxar med bete, sen återkom man ett dygn senare och vittjade eventuell fångst. Fanns nog inte på kartan att man skulle sitta i vinterkylan och vänta på napp. Då hade man ju hellre pimpelfiskat.

Sen vet jag inte ifall det är så mycket värre än nätfiske. Inte så trevligt för en fisk att fastna i ett nät. Ofta trasslar de in sig så de dör eller också sitter de fast (antagligen rätt plågsamt) tills någon vittjar nätet efter kanske ett dygn.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Du behöver inte övertyga mig om det vidriga i "catch and release". Det gamla pojkstrecket att fånga måsar med spinnspö, som ju är samma sak, skulle leda till lynchning om någon gjorde det bland folk, men de som gör samma sak med fiskar är miljövänner.

Jag fiskar inte mycket längre, men när jag gjorde det åt jag upp det jag fångade. De få tillfällen som jag fick så mycket fisk att det var ett problem packade jag ihop när kylväskan var full och öppnade termosen i stället.

I en perfekt värld har fiskarna full koll på gäddsaxarna och springer dit för att avliva fisken, men tyvärr var det sällan så de användes.

Hep Hep skrev:
Jag trodde det var rätt självklart för en modern människa. Gäddsax, rävsax eller valfri annan metod som inte dödar direkt utan låter djuret plågas i väntan på döden.
Som nätfiske menar du? Där kan man snacka plågeri. Plockat mört som kämpat så att de blivit timglasformade och andra som kräftorna ätit levande i garnet.

Hur tror du förresten att den industrifiskade disken dör?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
@hapazard Du behöver inte lära mig om fiskar och fiske. Jag har rätt lång erfarenhet som undervattensfilmare och fotograf och har lyckats snappa upp en del på alla uppdrag genom åren. Vilket sätt som är mest eller minst plågsamt för duren att dö på när de ska bli mat kan vi diskutera någon annan gång. Dessutom har vi kanske inte så olika åsikter att det skulle bli någon kul diskussion.

Det jag vänder mig mot när det handlar om att kroka och plåga fiskar en stund, för att sedan släppa tillbaks dem, är att det enbart är för att det är kul för den som fiskar. Dels är det för mig en väldigt stor skillnad att göra djur illa för att äta dem och att göra djur illa för skojs skull. Men nog lika mycket för att jag vet hur fiskar med skador i munnen mår. Som skit, kan man beskriva det enkelt.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Det jag vänder mig mot när det handlar om att kroka och plåga fiskar en stund, för att sedan släppa tillbaks dem, är att det enbart är för att det är kul för den som fiskar. Dels är det för mig en väldigt stor skillnad att göra djur illa för att äta dem och att göra djur illa för skojs skull. Men nog lika mycket för att jag vet hur fiskar med skador i munnen mår. Som skit, kan man beskriva det enkelt.
Håller med till 100%. Folk som fiskar utan syfte att fisken ska bli föda är enligt min åsikt djurplågare. Fiskar en del själv, de enda gångerna fisk släpps tillbaka är ifall de är för små eller av väldigt oönskad sort. Allt annat äts givetvis upp. Det sjuka är ifall man ser privatpersoner fiska på TV så är det nästan alltid catch & release så det känns som att man tillhör en liten minoritet i frågan.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
@hapazard Du behöver inte lära mig om fiskar och fiske. Jag har rätt lång erfarenhet som undervattensfilmare och fotograf och har lyckats snappa upp en del på alla uppdrag genom åren. Vilket sätt som är mest eller minst plågsamt för duren att dö på när de ska bli mat kan vi diskutera någon annan gång. Dessutom har vi kanske inte så olika åsikter att det skulle bli någon kul diskussion.

Tja, med den inställningen får man nog avstå att äta all fisk förutom egenfiskad...

För att man tycker att det är onödigt att plåga fisk för nöjes skull? Den fisken äts ju inte av någon.

• Gilla
Hep och 1 till
  • Laddar…
Förklarar jag så illa, eller tycker inte du att det är en rätt tydlig skillnad mellan att fånga djur/odla/jaga djur för att äta och att göra det enbart för skojs skull?

D Daniel 109 skrev:
Varför skulle det vara förbjudet? Eller ett jävulsredskap? Jag förstår inte.
Hittade gäddsaxen i en gammal låda och undrade vad man använder en sådan till!
Googlade på gäddsax och fick upp lite regler och lagar om vem som får använda
och inte använda ett sådant redskap!
Det verkade på svaren och debatten som uppstått att detta var ett känsligt "redskap"

Jag har fått mitt svar och är nöjd med detta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.