1 862 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Vad innebär vägstandard L3
Aldrig hört talas om, vad jag vet så finns det först bärighetskrav på vägar (BK1-3) och sen diverse krav på svängradier på kurvor och bredder på vägbanan, men att de skulle delas in i klasser har jag aldrig hört talas om. Var har du hört om L3?
I kommunala detaljplaner. De ska avse vilket typ av väg som ska dras igenom ett område. T ex huvudgator och lokalgator. Vad jag kommit fram till ska det var nån kommunalstandard som dom hänvisar till. Har dock inte hittat den dokumentationen. Vet heller inte om det är en standard som alla kommuner använder. Det verkar vara ganska svårt att få fram info om detta såvida man inte bemödar sig med att ringa kommunens trafikkontor
Aha. En googling på "gatustandard l3" gav ingen direkt definition, men jag hittade det här hos Huddinge kommun:
Geometri:
Lokalgata L1
• Sidoområde för snöupplag mm
• Körbana: en personbil och en lastbil/normalbuss kan mötas vid 30 km/h
• Gångbana: Gående och rullstol kan mötas
• Sidoområde: utrymme för belysning mm
Totalt vägområde 8.5 meter
Lokalgata L3
• Sidoområde/Stödremsa: snöupplag/lokalt omhändertagande av dagvatten
• Körbana: 2 personbilar kan mötas vid 30 km/h
Totalt vägområde 7 meter
Lokalgata L1 används för de gator inom området som har en uppsamlande funktion för bilar och oskyddade trafikanter, i övrigt används L3
Geometri:
Lokalgata L1
• Sidoområde för snöupplag mm
• Körbana: en personbil och en lastbil/normalbuss kan mötas vid 30 km/h
• Gångbana: Gående och rullstol kan mötas
Totalt vägområde 8.5 meter
Lokalgata L3
• Sidoområde/Stödremsa: snöupplag/lokalt omhändertagande av dagvatten
• Körbana: 2 personbilar kan mötas vid 30 km/h
Totalt vägområde 7 meter
Lokalgata L1 används för de gator inom området som har en uppsamlande funktion för bilar och oskyddade trafikanter, i övrigt används L3
Klicka här för att svara