Hmm.. sänglampan hade E14 så den går bort... :)

sajjen skrev:
En glödlampa ger ca 1% av effekten som ljus. En riktigt bra LED-lampa ger knappt 20% av effekten som ljus.
Nja, glödlampan har faktiskt inte så dålig verkningsgrad som 1%, snarare 5%.

Den maximala, teoretiska effektiviteten hos en ideal ljuskälla är 683 lm/W. En vanlig 40W glödlampa ger 400 - 480 lm, beroende på fabrikat, 10 - 12 lm/W. 10/683 ~= 0.014641288 ~= 1%. Vill man vara snäll kan man kalla det för 2%, men några 5% blir det aldrig.

Hmm, spännande med lite nya rön. Jag har aldrig räknat på det, men all litteratur, källor på internet m.m. anger 5 % som verkningsgrad för en glödlampa.
Och hur har du kommit fram till att maximalt 683 lm/W är den yttersta gränsen där utvecklingen inte kan komma längre?

Siffran 683 kommer från definitionen på ljusstyrka, där 1 candela = 1/683 W. En ideal ljuskälla skulle alltså ge 683 cd per inmatad watt. Detta gäller vid rymdvinkeln 1 steradian, vilket gör att man kan omsätta det till 683 lm/W/sr(?) Det gäller också för en (1) viss färg, vilket jag gissar gör det ganska svårt att räkna på detta i praktiken, då en glödlampa utsänder många färger, eller hur fungerar det?

Begreppet ljusflöde är också lurigt. Man kan aldrig dra några slutsatser av en enda storhet inom ljuslära. En 100 W glödlampa har ljusflödet 1380 lumen, men den utstrålar detta ljus över en rymdvinkel på ca 11 sr (sockeln borträknad) så ljusstyrkan blir bara 1380/11 = 123 cd. En 3 W LED ger kanske 200 lumen, men denna ljuskälla har en "inbyggd" rymdvinkel på kanske ½ steradian, så ljusstyrkan blir 200/½ = 400 cd! Skulle man dock sätta en reflektor på glödlampan som har en spridningsvinkel på ca 60 grader (~ 1 sr) så får den plötsligt ljusstyrkan 1380 candela och vinner! Clear as mud?

Obs att denna lilla utvikning möjligtvis kan vara helt uppåt väggarna.... screwy.gif

http://sv.wikipedia.org/wiki/Candela
http://www.fluxio.se/artiklar/10-komprimerad-ljuslaera.html

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Sen blir det inte lättare av att man använder en viktningsfunktion för ljus av olika våglängder när man mäter lumen på ljuskällor. Viktningen är baserad på hur känsligt ögat är för olika våglängder/färger. Detta ger att den ideala ljuskällan ger 683 lm/W med allt ljus i sen specifik våglängd, om jag kommer ihåg rätt är det ca 550nm.

AskeHolst skrev:
Det spelar absolut roll om det är glödlampa eller LED. Värmen från en glödlampa lämnar till stor del armaturen som strålning, värmen från LED måste ledas bort på annat sätt.
Att det i dagsläget inte finns 60W LED lampor i E27 sockel löser indirekt problemet just nu. Men om/när man lyckas att bygga en 60W LED lampa som klarar av värmen kommer dagens armatur som är godkända för max 60W inte klara den värmen.
Troligen måste framtidens starka LED-lampor ha en kylfläns ovanför fattningen. Livslängden på LED-lampan skulle nog bli väldigt kort om man försökte dumpa 50W ner i en sockel. Jag skulle tippa att LEDen brinner upp innan armaturen tar skada.

Med elektronik i LEDen är det även enkelt att införa "intelligens" i form av ett överhettningsskydd som skydd för både armatur och ljusskälla, låt oss hoppas att det blir så.

Jag tycker ni för diskussionen konstigt.
Max 60W i en armatur är ju max 60W värme som några har skrivit.
En 60W glödlampa är nästan 60W värme i armaturen, sen blir det värme någon annanstans, kanske i en vägg eller bordsskiva.
En 60W LED, varför skulle man sätta en sådan där man har satt en armatur för 60W glödljus, när behöver man den ljusstyrkan?

Diskussionen gäller VAR i armaturen som effekten utvecklas.

En glödlampa utvecklar effekten i glödtråden varifrån den strålar ganska effektivt pga den mycket höga temperaturen.

En LED har elektronik i sockeln och värmen bortförs i huvudsak genom ledning, inte strålning, vilket ställer andra krav på armaturen.

JOW skrev:
Jag tycker ni för diskussionen konstigt.
Max 60W i en armatur är ju max 60W värme som några har skrivit.
En 60W glödlampa är nästan 60W värme i armaturen, sen blir det värme någon annanstans, kanske i en vägg eller bordsskiva.
En 60W LED, varför skulle man sätta en sådan där man har satt en armatur för 60W glödljus, när behöver man den ljusstyrkan?
Exakt.
1W LED motsvarar 5W "glödljus" vilket ger 5 X 60W= ja ni vet. Overkill tror jag det heter.

Det är möjligt att jag missade något i alla inlägg, men jag ser inte det som ett problem, även om det fanns så skulle man inte sätta 60W LED i en armatur för 60W glöd, ljusstyrkan är inte i paritet.

Visst, elektroniken i en LED tål inte värmen, de utvecklar heller inte lika mycket värme, då skulle hela vitsen med energibesparande lågenergilampor försvinna.
Oavsett var var värmen kommer ut (i lampan eller sockeln) så är det tillförd energi någonstans ifrån.
Och iom att man får samma ljusflöde i en lågenergilampa inkl LED men till lägre effekt så kan man inte jämföra 60W LED med 60W glödlampa.

Sen kan man alltid säga att elektroniken inte tål värmen, där håller jag med.

JOW skrev:
Folk gör konstiga saker, kanske man har en gammal sänglampa i plast som inte används, men med en ny LED-lampa i kan man plötsligt ha den till att lysa upp hela gårdsplanen...
TS fråga var om "max 60W" på ett armatur endast gäller glödlampa så det är det vi disskuterar (mitt svar är ja), vi behöver väl inte ifrågasätta folks behov för ljus.

Anledningen till jag frågade var egentligen att jag har en utomhuslampa som det står max 60w på. Hittade en lågenergi lampa som motsvarade 75w, tror den var på 8w lågenergilampan. Därför undrade jag vad som gäller när det står max antal w på en sockel.

Det är inga problem.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.