10 013 läst ·
47 svar
10k läst
47 svar
Vad innebär "installatörsnetto"?
Livsmedel på en butik dvs inte seven-eleven, pressbyrån eller mackarna har ett påslag på ungefär 20%. Sen ska man koma ihåg deras volymrabbater. Jag har haft möjligheten att handla hos grossisterna men det blev inte många kronor billigare för samma vara dvs samma märke och förpackningsstorlek
T-34, Nej, så funkar det inte då marknadskrafterna har lagt ett generellt MARKNADSPRIS på något som egentligen är ett lockpris!
Om Ni kommer ihåg när Mercedes var så oerhört förbannade på privatimporten, så gjorde en kille jag känner ett konsult jobb där. Det visade sig att bilförsäljningen var i princip en förlust med tanke på kapitalbindning, marginalen, ytor, etc. (Han gjorde en ABC kalkyl) Mercedes tjänade pengar på servicen! Rekommendationen blev att supporta privatimporten istället för att öka volymen på service. Så idag när en merca importeras, så får man hem ett trevligt brev: Grattis till ett klokt val av bil! För att vara säker på att Du köpt rätt, vill vi gärna gå igenom Er bil, serva den så att Ni får en fortsatt trevlig upplevelse! Lönsamheten ökade något....
BMW kör samma och jag tror dom flesta andra gör likaså.
Om Ni kommer ihåg när Mercedes var så oerhört förbannade på privatimporten, så gjorde en kille jag känner ett konsult jobb där. Det visade sig att bilförsäljningen var i princip en förlust med tanke på kapitalbindning, marginalen, ytor, etc. (Han gjorde en ABC kalkyl) Mercedes tjänade pengar på servicen! Rekommendationen blev att supporta privatimporten istället för att öka volymen på service. Så idag när en merca importeras, så får man hem ett trevligt brev: Grattis till ett klokt val av bil! För att vara säker på att Du köpt rätt, vill vi gärna gå igenom Er bil, serva den så att Ni får en fortsatt trevlig upplevelse! Lönsamheten ökade något....
Om Du menar grossister i matbranschen som Martin Olsson, etc, så är ju det grossisternas svar på Seven Eleven, Statoil, etc. Det är inte billigare att handla där men man får det på företaget! 8)
Livsmedel har en snittmarginal på 28%. ICA, KF ej inräknat. Livsmedel är en vetenskap med butiksplanering, logistik, gångbreddar, antal kassor, med mera. Denär betydligt svårare att svara på än jag gör ovan.
Livsmedel har en snittmarginal på 28%. ICA, KF ej inräknat. Livsmedel är en vetenskap med butiksplanering, logistik, gångbreddar, antal kassor, med mera. Denär betydligt svårare att svara på än jag gör ovan.
Jodå¨, alla varor har inte samma marginaler, det är allt från 1% till, upp till flera hundra %, beroende på varor och priser.
Köper en bilhandlare en bil för 11000kr och säljer den för 25000kr så är det en hel del %.
Köper en handlare in lösgodis för 1kr/hg och säljer för 9.90kr/hg så är det många hundra % marginal.
Köper en bilhandlare en bil för 11000kr och säljer den för 25000kr så är det en hel del %.
Köper en handlare in lösgodis för 1kr/hg och säljer för 9.90kr/hg så är det många hundra % marginal.
Självklart varierar det från vara till vara men om man jämför brancher så tror jag sunda, konkurrensutsatta brancher har en marginal på 30-35%. För elektriker och andra hantverkare verkar marginalen ligga på en bit över 50% vilket är helt oacceptabelt.
Tja, det beror väl på hur prissättningen ser ut.
Var finns siffrorna om en bit över 50%, länk?
Skall alla brancher ha lika prissättning? Då kan vi ju gå över till något annat än så kallad marknadsekonomi.
Fast det blir väl då, högre pris för arbete fall det blir lägre priser för materiel.
Men snart så tröttnar nog elisarna och låter folk skaffa sitt eget materiel och tar bra betalt för sitt arbete. Fel materiel och ta reda på vilket som behövs lägger man sig inte i.
Var finns siffrorna om en bit över 50%, länk?
Skall alla brancher ha lika prissättning? Då kan vi ju gå över till något annat än så kallad marknadsekonomi.
Fast det blir väl då, högre pris för arbete fall det blir lägre priser för materiel.
Men snart så tröttnar nog elisarna och låter folk skaffa sitt eget materiel och tar bra betalt för sitt arbete. Fel materiel och ta reda på vilket som behövs lägger man sig inte i.
"Snowblade" Det är vad som kallas utjämningseffekten som kommer att påverka förhållandet timpriser. Detta då elcertifikat, mm, godkänns inom EU. Personligen skulle jag aldrig anlita en Schweizisk eller engelsk rörmokare/Elektriker för det hade blivit för dyrt.
Men om en litauisk gör det godkänt för 1/3 del av timpriset, så varför inte?
På samma sätt hanteras produkter där många i det här forumet köper varor i t ex Polen. När det gäller prisutjämning på varor beror det på marknadsekonomin som egentligen bygger på att den lokala närmarknaden har blivit så mycket större. Det är ju ingen skillnad att köpa vissa produkter från t ex polen än från Sverige. För att stoppa det, måste svenska leverantörer anpassa sina priser.
Om en hantverkare då prissätter sina produkter enormt högt beroende på kundens okunnighet, kallar jag det ocker.
Priser, marginaler, etc finns att tillgå dels i företagens bokslut men även ofta hos t ex HUI.
Men om en litauisk gör det godkänt för 1/3 del av timpriset, så varför inte?
På samma sätt hanteras produkter där många i det här forumet köper varor i t ex Polen. När det gäller prisutjämning på varor beror det på marknadsekonomin som egentligen bygger på att den lokala närmarknaden har blivit så mycket större. Det är ju ingen skillnad att köpa vissa produkter från t ex polen än från Sverige. För att stoppa det, måste svenska leverantörer anpassa sina priser.
Om en hantverkare då prissätter sina produkter enormt högt beroende på kundens okunnighet, kallar jag det ocker.
Priser, marginaler, etc finns att tillgå dels i företagens bokslut men även ofta hos t ex HUI.
Jo, ser man mer globalt så kommer mer och mer utjämning. Men det är många saker som styr hur det ser ut i olika länder.
Lokalhyror, Skatter, Moms, Materielprovningskrav, Garantier, Garantiåtagandekrav, Arbetskläder, Verktg/maskiner, Fackliga avtal, Branchorganisationer, Behörighetskrav, Utbildningskrav, Kvallitetskrav på installationer, Prövningar på installationer, Krav från försäkringsbolag m.m.
Men det är klart att det kommer att utjämnas med tiden, vissa länder har "strängare" krav än andra just nu.
Vissa skillnader kommer att finnas kvar som t.ex. krav på materiel i olika väder, sträng kyla och så.
Men skall alla yrken ha samma marginaler?
Vissa har mindre på materiel och högre timpris andra tvärt om.
Hur mycket behöver snickaren lägga energi på sitt materiel i efterhand?
Hur mycket behöver elisen lägga enerigi på sitt materiel i efterhand?
Vad behöver de hålla koll på sitt materiel om?
Behöver en litauer hålla koll på kvallitet och efterarbete med materiel? Finns det sådana krav i det landet?
Kan man hålla sina garanti- och försäkringskrav i ett annat land under de år som det skall gälla? Finns det branchorganisationer de kan vara med i som tar över dessa krav fall firman går i konkurs?
Lokalhyror, Skatter, Moms, Materielprovningskrav, Garantier, Garantiåtagandekrav, Arbetskläder, Verktg/maskiner, Fackliga avtal, Branchorganisationer, Behörighetskrav, Utbildningskrav, Kvallitetskrav på installationer, Prövningar på installationer, Krav från försäkringsbolag m.m.
Men det är klart att det kommer att utjämnas med tiden, vissa länder har "strängare" krav än andra just nu.
Vissa skillnader kommer att finnas kvar som t.ex. krav på materiel i olika väder, sträng kyla och så.
Men skall alla yrken ha samma marginaler?
Vissa har mindre på materiel och högre timpris andra tvärt om.
Hur mycket behöver snickaren lägga energi på sitt materiel i efterhand?
Hur mycket behöver elisen lägga enerigi på sitt materiel i efterhand?
Vad behöver de hålla koll på sitt materiel om?
Behöver en litauer hålla koll på kvallitet och efterarbete med materiel? Finns det sådana krav i det landet?
Kan man hålla sina garanti- och försäkringskrav i ett annat land under de år som det skall gälla? Finns det branchorganisationer de kan vara med i som tar över dessa krav fall firman går i konkurs?
Inför det stundande husbygget har jag möjlighet att via en släkting handla hos en VVS-grossist till "rörmokarpriser", och det som slog mig var att på listpriset fick jag direkt 50% rabatt.
Hur sund är då den prissättningen?
Jag kan ju förstå om ett företag som handlar mycket kan få lite volymrabatt (kanske 5 -10%), men att bara slå av 50% direkt, då är det ju något som inte stämmer.
Hur sund är då den prissättningen?
Jag kan ju förstå om ett företag som handlar mycket kan få lite volymrabatt (kanske 5 -10%), men att bara slå av 50% direkt, då är det ju något som inte stämmer.
Fast faktum kvarstår.. Det är en brottslig handling att utge sig för att vara nån annan i detta fallet. Samtidigt tror jag att många leverantörer läser dessa forum och då bör man nog vara lite försiktig med vissa förundringar...
Domintell skrev:Någonstans måste man ju få in pengarna. Om man har en timomkostnad på 525:-/tim men bara kan ta ut 440:- så måste man ju ta ut det på elmaterialet.
Prova med en rörmokare, att köpa ut rörmaterialet själv och sedan be honom att installera det. Hoppas att du kan hitta någon.
Det är ju själva prissättningen som är fel. Timpengen skulle vara högre samt att Grossistens och elektrikerns påslag skulle vara mindre. Då hade ingen blivit lurad, för det är ju så man känner sig.
Mvh Peter
DS. Grundnetto = Installatörens pris utan rabbatt
Timpengen är ju (nästan) en annan sak.
Det skeva är ju att en hantverkare kan få så mycket som 75 % rabatt. Då är ju själva prissättningen från början åt h-e. Om då hantverkaren lägger på 50 % egen marginal på listpriset så är ju påslaget över 100%.
Då är det ju inte konstigt om folk blir upprörda om (när?) de får reda på vad hantverkarens riktiga kostnad är, eller om de ser vad de kan handla samma varor för hos någon billig bygghandel.
Om man nu har en timkostnad på 525 så är det ju bara idiotiskt att inte fakturera den kostnaden. Men det är väl så att hela branschen är lite "smårutten".
Det är ju ungefär som om en mataffär skulle sälja tomater skitbilligt (under inköpspris) och sedan ta 10 kr för den lilla påsen man lägger dem i, och sedan ta ytterligare 20 kronor för påsarna i kassan och dessutom inte tillåta att folk tar med egna påsar. :
Hos elgrossisten också,Tomtebo skrev:
Det är lite av monopolmarknader dessa grossister för materiel som behövs i byggen.
Inte undra på att det blir dyrt när det byggs större projekt, som lägenheter, då det betalas fullt pris för materialet.
Hur mycket har snickarna imarginaler på materielet? Har de också så mycket som 50%. T.ex. Hur mycket rabatt har man på en gipsskiva?