P
Fairlane Fairlane skrev:
Man säljer till den som betalar bäst i en marknadsekonomi. Det är inget unikt med el eller Sverige i det hänseendet.
Det är väl inte ens sant men marknadsekonomi är ingen naturlag. Det är en uppfinning av de välbeställda för de välbeställda. De rika behåller makt och pengar och hävdar, som du gör, att "så är det".

Man kan naturligtvis resonera kring om t.ex. el bör vara i händerna på "marknadskrafterna" eller om det är för viktigt för det.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
F
Slottsbäcksväktarn skrev:
Det är väl inte ens sant men marknadsekonomi är ingen naturlag. Det är en uppfinning av de välbeställda för de välbeställda. De rika behåller makt och pengar och hävdar, som du gör, att "så är det".

Man kan naturligtvis resonera kring om t.ex. el bör vara i händerna på "marknadskrafterna" eller om det är för viktigt för det.
Så du förespråkar en ekonomisk politik enligt Marx och Engel mfl?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P
F fsn skrev:
Så du förespråkar en ekonomisk politik enligt Marx och Engel mfl?
Jag tror inte du har sett mig förespråka något alls. Jag har bara resonerat. Om Marx och Engels verkar du inte veta mycket. Marknadsreglering är inte samma sak som kommunism.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Ja, precis
Slottsbäcksväktarn skrev:
Det är väl inte ens sant men marknadsekonomi är ingen naturlag. Det är en uppfinning av de välbeställda för de välbeställda. De rika behåller makt och pengar och hävdar, som du gör, att "så är det".

Man kan naturligtvis resonera kring om t.ex. el bör vara i händerna på "marknadskrafterna" eller om det är för viktigt för det.
Nej det är ingen naturlag. Vi har ingen ren i utan en hel massa regleringar.

De som har försökt med system utan marknadsekonomi har lyckats väldigt mycket sämre än länder med stor del marknadsekonomi. Kommunism och planekonomi låter bra i teorin, men visar sig inte fungera i praktiken om och om igen. I alla fall inte i större grupper människor än några hundra.
 
Mycket jämförelser här nu mellan kommunism och marknadsekonomi. Vi har väl ingen marknadsekonomi när de gäller vatten och de verkar ju fungera bra ? Eller de kanske är nästa steg i den fria marknaden?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
F
Slottsbäcksväktarn skrev:
Jag tror inte du har sett mig förespråka något alls. Jag har bara resonerat. Om Marx och Engels verkar du inte veta mycket. Marknadsreglering är inte samma sak som kommunism.
Du svarade precis indirekt ja på den frågan men du förstår det nog inte själv. Jag vet vad jag behöver veta om Marx och Engel för att förstå att det är mos. Jag läste både ”Das kapital, kommunistiska manifestet och berörde arbetarklassens villkor i england ab Engel när jag gick i skolan och det är som sagt mest bull shit.
 
P
D Daniel 109 skrev:
Kommunism och planekonomi låter bra i teorin, men visar sig inte fungera i praktiken om och om igen
Det som inte visar sig fungera är väl olika totalitära styren. Om diktatorn sedan bekänner sig till Marx eller Mammon spelar idet långa loppet mindre roll.

Marknadsreglering är inte planekonomi och inte heller kommunism. Det finns länder med mycket mer konservativa styren som reglerar mycket mer än vi gör i marknadsfundamentalismens högborg.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
E erik_83 skrev:
Mycket jämförelser här nu mellan kommunism och marknadsekonomi. Vi har väl ingen marknadsekonomi när de gäller vatten och de verkar ju fungera bra ? Eller de kanske är nästa steg i den fria marknaden?
Vattnet i Sverige är i princip gratis. Det som kostar är infrastrukturen. Den är precis som elnäten monopol. Här offentliga, som elnäten borde vara.
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vattnet i Sverige är i princip gratis. Det som kostar är infrastrukturen. Den är precis som elnäten monopol. Här offentliga, som elnäten borde vara.
Jag vet att de är princip gratis. Men varför ? Varför inte börja ta betalt för de? Fri marknad osv.
 
TheImprovisor
Slottsbäcksväktarn skrev:
Man kan naturligtvis resonera kring om t.ex. el bör vara i händerna på "marknadskrafterna" eller om det är för viktigt för det.
Jag anser att el är för viktigt för det.
Mycket klarar marknaden alldeles utmärkt, men sådant som är finansierat med skattepengar och nyttjas av alla, som t.rx. vård, skola, transport och el, borde aldrig avreglerats och släppts fria till marknadskrafter.

Den enda marknaden jag spontant kan se gynnats av att avregleras är kommunikation. Den är också unik ur ett utvecklingsperspektiv, då vi på ca 40 år gått från fast telefoni till 5G.

Att vi gemensamt skall finansiera elnätet och elproduktionen för att marknaden sedan skall kunna sälja elen är i mitt tycke en dålig ide.
 
  • Gilla
Stefan_Kba och 1 till
  • Laddar…
TheImprovisor
E erik_83 skrev:
Jag vet att de är princip gratis. Men varför ? Varför inte börja ta betalt för de? Fri marknad osv.
Röster har höjts för en sådan ordning. I takt med att rent vatten blir en bristvara kommer det säkert också att bli en handelsvara.
 
  • Ledsen
Stefan_Kba
  • Laddar…
TheImprovisor TheImprovisor skrev:
men sådant som är finansierat med skattepengar och nyttjas av alla, som t.rx. vård, skola, transport och el
När var el finansierat av skattepengar?
 
A alfista skrev:
När var el finansierat av skattepengar?
Vattenfall en uppbyggnad av statliga medel. Kärnkraft uppbyggt med hjälp av statliga bidrag etc etc.
 
  • Gilla
TheImprovisor
  • Laddar…
Nej, kraftproduktionen är inte finansierad med skattemedel. Om man skulle ha en reglerad elmarknad på det sättet skulle däremot mycket skattepengar behöva läggas på kraftverk. Produktionsanläggningar vet vi att de drivs bättre av privata aktörer i konkurrens. Det finns många historiska exempel på det.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.