24 391 läst ·
320 svar
24k läst
320 svar
Vad innebär effektavgiften?
Det är väl inte ens sant men marknadsekonomi är ingen naturlag. Det är en uppfinning av de välbeställda för de välbeställda. De rika behåller makt och pengar och hävdar, som du gör, att "så är det".Fairlane skrev:
Man kan naturligtvis resonera kring om t.ex. el bör vara i händerna på "marknadskrafterna" eller om det är för viktigt för det.
Så du förespråkar en ekonomisk politik enligt Marx och Engel mfl?Slottsbäcksväktarn skrev:Det är väl inte ens sant men marknadsekonomi är ingen naturlag. Det är en uppfinning av de välbeställda för de välbeställda. De rika behåller makt och pengar och hävdar, som du gör, att "så är det".
Man kan naturligtvis resonera kring om t.ex. el bör vara i händerna på "marknadskrafterna" eller om det är för viktigt för det.
Ja, precis
De som har försökt med system utan marknadsekonomi har lyckats väldigt mycket sämre än länder med stor del marknadsekonomi. Kommunism och planekonomi låter bra i teorin, men visar sig inte fungera i praktiken om och om igen. I alla fall inte i större grupper människor än några hundra.
Nej det är ingen naturlag. Vi har ingen ren i utan en hel massa regleringar.Slottsbäcksväktarn skrev:Det är väl inte ens sant men marknadsekonomi är ingen naturlag. Det är en uppfinning av de välbeställda för de välbeställda. De rika behåller makt och pengar och hävdar, som du gör, att "så är det".
Man kan naturligtvis resonera kring om t.ex. el bör vara i händerna på "marknadskrafterna" eller om det är för viktigt för det.
De som har försökt med system utan marknadsekonomi har lyckats väldigt mycket sämre än länder med stor del marknadsekonomi. Kommunism och planekonomi låter bra i teorin, men visar sig inte fungera i praktiken om och om igen. I alla fall inte i större grupper människor än några hundra.
Du svarade precis indirekt ja på den frågan men du förstår det nog inte själv. Jag vet vad jag behöver veta om Marx och Engel för att förstå att det är mos. Jag läste både ”Das kapital, kommunistiska manifestet och berörde arbetarklassens villkor i england ab Engel när jag gick i skolan och det är som sagt mest bull shit.Slottsbäcksväktarn skrev:
Det som inte visar sig fungera är väl olika totalitära styren. Om diktatorn sedan bekänner sig till Marx eller Mammon spelar idet långa loppet mindre roll.D Daniel 109 skrev:
Marknadsreglering är inte planekonomi och inte heller kommunism. Det finns länder med mycket mer konservativa styren som reglerar mycket mer än vi gör i marknadsfundamentalismens högborg.
Vattnet i Sverige är i princip gratis. Det som kostar är infrastrukturen. Den är precis som elnäten monopol. Här offentliga, som elnäten borde vara.E erik_83 skrev:
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 879 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 879 inlägg
Jag anser att el är för viktigt för det.Slottsbäcksväktarn skrev:
Mycket klarar marknaden alldeles utmärkt, men sådant som är finansierat med skattepengar och nyttjas av alla, som t.rx. vård, skola, transport och el, borde aldrig avreglerats och släppts fria till marknadskrafter.
Den enda marknaden jag spontant kan se gynnats av att avregleras är kommunikation. Den är också unik ur ett utvecklingsperspektiv, då vi på ca 40 år gått från fast telefoni till 5G.
Att vi gemensamt skall finansiera elnätet och elproduktionen för att marknaden sedan skall kunna sälja elen är i mitt tycke en dålig ide.
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 879 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 879 inlägg
Nej, Vattenfall är ett affärsdrivande statligt aktiebolag som ska klara sig självt och ägaren staten ställer då avkastningskrav på Vattenfall.Stefan_Kba skrev:
Det kan man se i deras finansiella rapporter.
https://group.vattenfall.com/se/om-oss/vart-foretag/finansiellt/finansiella-rapporter
Nej, kraftproduktionen är inte finansierad med skattemedel. Om man skulle ha en reglerad elmarknad på det sättet skulle däremot mycket skattepengar behöva läggas på kraftverk. Produktionsanläggningar vet vi att de drivs bättre av privata aktörer i konkurrens. Det finns många historiska exempel på det.